gregor Startet 24.Desember.2017 Del på Facebook Startet 24.Desember.2017 (redigert) Hei, Sitter å funderer på solcelle til båten. Vi skal på jordomseiling og vil ha så mye strøm som mulig. Disse er de jeg har greid å finne som vil passe best i forhold til størrelse og mest watt og jeg kan få plassert 2 stykker på targabøylen. Da har jeg 660W. Har noen erfaring med disse i forhold til bruk på båt? http://www.solcellespesialisten.no/solcellepanel/benq-pm096b00-330-sunforte.html * Highly Strengthened Design - Module complies with advanced loading tests to meet 5400 Pa loading requirements * Resistance to Salt Corrosion and Humidity - Module complies with IEC 61701: Salt Mist Corrosion Testing Redigert 24.Desember.2017 av gregor (see edit history) Sitér dette innlegget Min prosjekt tråd for långedrag 44 i stål https://baatplassen.no/i/topic/102735-prosjekt-långedrag-44-1980/ Link to post
offpist Svart 28.Desember.2017 Del på Facebook Svart 28.Desember.2017 Ser bra ut dette. Vi hadde også 2 stk 327W paneler i lik størrelse på vår tur til Karibien og tilbake sist år. Det blir jo litt vindfang så de må festes godt. Du trenger en god MPPT lader på ca 60A. Sitér dette innlegget Link to post
gregor Svart 28.Desember.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Desember.2017 Hva slags panel var det offpist? Tenkte å lage et skikkelig oppheng til de ja som jeg i tillegg kan vinkle mot sola når forholda er litt roligere.. Har tenkt til å kjøpe en victron lader/inverter så tenkte å kjøpe victron mppt lader også så har jeg av samme merke.. Sitér dette innlegget Min prosjekt tråd for långedrag 44 i stål https://baatplassen.no/i/topic/102735-prosjekt-långedrag-44-1980/ Link to post
Euklid Svart 28.Desember.2017 Del på Facebook Svart 28.Desember.2017 Har ingen erfaring med disse panelene, men jeg ville tenkt litt gjennom hvor kurant det er å få såpass store paneler ned om det er meldt skikkelig drittvær og du ønsker å redusere vindfanget. Selv om dette ikke er noe som ser særlig ofte er det greit å ha en løsning som gjør det mulig å fjerne de uten at det blir et heldagsprosjekt. Vi hektet av våre paneler et par ganger mens vi lå for anker i (veldig) mye vind, var glad for å ha den muligheten. Sitér dette innlegget Link to post
gregor Svart 29.Desember.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Desember.2017 Ja der har du vel et poeng.. Skal ha det i bakhodet for festene.. Syns ikke størrelsen sånn sett virker så ille så lenge det er enkelt å demontere og få dem ned fra targabøylen. Jeg står i ganske god høyde ved bøylen så det er lett å komme til.. de veier rundt 20 kilo hver så det er jo ikke allverden.. Sitér dette innlegget Min prosjekt tråd for långedrag 44 i stål https://baatplassen.no/i/topic/102735-prosjekt-långedrag-44-1980/ Link to post
Guest Avmønstret# Svart 29.Desember.2017 Del på Facebook Svart 29.Desember.2017 gregor skrev for 23 timer siden: som jeg i tillegg kan vinkle mot sola når forholda er litt roligere.. Nå som du har to virkelige langdistanseseilere i tråden, rent praktisk, driver man å dreier panelene etter sola? Hadde muligheten for det på nåværende båt, men endte med å montere de fast for å få det stabilt og "ikke- skranglete" i stedet. Dvs jeg har hatt to båter med mulighet for å justere panelene etter sola men konkludert med at kapasiteten på strøm må sikres på andre måter enn med "løse" paneler som kan vinkles etter sola. Dvs jeg forstår tanken om man feks har "ekstrapaneler" som henger på rekka eller tilsvarende, og som kan settes horisontalt hvis man ligger på svai. Men hovedpanelene tenker jeg må være horisontale og "ferdig med det". Sitér dette innlegget Link to post
offpist Svart 29.Desember.2017 Del på Facebook Svart 29.Desember.2017 Her er et par bilder, mine to paneler kan vinkles fremover/bakover og jeg benyttet meg av mye. Når vi var fremme i Karibien og lå mye for anker satte jeg også opp 4 stk 100W paneler på bimini. Men de har jeg senere solgt igjen. 1000AH Lifepo4 batteri bank hjalp også mye. Vi hadde ganske stort strømforbruk med 230V konstant på ombord for å drive fryser, vakemaskin, og laptop. Watermakeren gikk nesten daglig. Vi klarte oss i dagesvis uten å starte motoren.. men i perioder med lite sol ladet vi litt med motor og 2 stk 200A balmar dynamoer. Jeg sier go for it.. så lenge du har plass så vil du være glad du har montert så store paneler som mulig. Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 29.Desember.2017 Del på Facebook Svart 29.Desember.2017 1 hour ago, Pinkvin said: Nå som du har to virkelige langdistanseseilere i tråden, rent praktisk, driver man å dreier panelene etter sola? Nei. Sitér dette innlegget Link to post
offpist Svart 29.Desember.2017 Del på Facebook Svart 29.Desember.2017 (redigert) Ekstra paneler å henge på siden av rekka ved anker er ingen dårlig ide. I Karibien peker båten nesten alltid mot øst.. så styrbord side av båten er mot sør. Gir også mening på lange havkryss hvor man hovedsakelig peker samme vei.. øst eller vest. Redigert 29.Desember.2017 av offpist (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
gregor Svart 29.Desember.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Desember.2017 To forskjellige svar i forhold til vinkling der i hvertfall :) Men skjønner jo det er lett å dreie på det til offpist.. Hos meg ville det nok blitt litt mer standard løsning hvor man må skru løs og vippe opp.. Kanskje like greit å bare lage til en fast løsning.. Tenker også et lite 750-1000W aggregat Panel på rekka kan jo også være greit.... kan jo lage til en anordning så man kan vinkle de opp når forholda er greie også.. Sitér dette innlegget Min prosjekt tråd for långedrag 44 i stål https://baatplassen.no/i/topic/102735-prosjekt-långedrag-44-1980/ Link to post
Euklid Svart 29.Desember.2017 Del på Facebook Svart 29.Desember.2017 Det kommer jo litt an på hva slags energibalanse man har i båten. En del er helt på kanten til sulteforet på strøm, og bruker mye energi på å skru av lys, vinkle solcellepaneler og annet dill – uten at det egentlig fører til de helt store endringene. Hvis systemet er lagt opp så en har litt margin å gå på i utgangspunktet betyr ikke vinklingen av panelene allverden, og en kan bruke tiden på noe artigere. Et lite aggregat er kjekt for unntaksbruk, vi hadde et som var akkurat stort nok til å takle startstrømmen på diverse verktøy. Bråker for mye til at det er særlig artig å bruke til daglig, men var likevel nyttig å ha ombord. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 29.Desember.2017 Del på Facebook Svart 29.Desember.2017 (redigert) Sporer vel delvis av nå ifht trådens konkrete intensjon, men mtp dreibare vs ikke- dreibare paneler og evt. strømgevinst på det så kanskje jeg er innafor? ;-) I vår først seilbåt hadde vi fotpumpe til vannet både på bad og i byssa, pluss egen fotpumpe for saltvann i byssa. Etter å ha gått over til seilbåt med elpumpe med trykkvann innser jeg to ting (minst). Det ene er at vi bruker strøm for å tappe vann, men det viktigste, vi bruker kolossalt mye mer vann enn med fotpumpe (krana renner). Det tredje er at systemet med strøm og trykkvann er veldig mye mer krevende å holde ved like, sjansen for feil og dysfunksjon er veldig mye større. Om jeg skulle seilt langt ville jeg faktisk bygd om til fotpumpe. Kanskje kun hatt en elpumpe til å kunne spyle/dusje. Rent praktisk ser jeg ingen ulemper med fotpumpe, det er både praktisk og greit. Og lager ikke noe lyd som forstyrrer osv. Veldig kjapt, enkelt og billig å bytte en fotpumpe om den skulle streike også. -- Egen pumpe for saltvann var jo også luksus, sparte mye vann på det, men det er kanskje ikke tema. Redigert 29.Desember.2017 av Avmønstret# (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 30.Desember.2017 Del på Facebook Svart 30.Desember.2017 Uten at jeg har fulgt med veldig nøye på forbruk har jeg ikke oppfattet at vannpumpene våre bruker nok til at det er verdt å bry seg om. Vi har elektriske pumper til både salt- og ferskvann, og har vært fornøyde med det. Forbruket kan en alltids lære seg å passe på – har vi klart oss i vår båt med 150 liter hovedtank kan jeg ikke skjønne annet enn at det burde gå bra for de fleste. Men et større poeng du er inne på er at det er verdt å tenke kritisk over alt en drar ombord som krever strøm, for summen av mange gode ideer kan fort bli et system som er ute av balanse og krever langvarig lading med motor eller et aggregat som støyer. Jeg har seilt sammen med båter som har måttet kjøre motoren minst tre timer hver dag for å holde liv i kjøleskapet, mens andre dro bensinaggregatet frem fra dypet hver gang sola ikke var fremme hele dagen. Etter oppgradering av solcellepaneler hadde vi et ganske greit overskudd av strøm det meste av tiden, og vurderte å dra ombord en fryseboks. Det burde stort sett ha latt seg gjøre å holde liv i batteriene også med denne, men i perioder kunne det blitt knapt. Vi valgte derfor å fortsette uten fryser; det er utrolig behagelig å på langtur bare kunne gi beng i alt som heter strømproblemer. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.