Jump to content

Sjøvann i motorolje på Ford 2704 ET

Hemingway

Recommended Posts

Er det noen som har en formening om hvordan det kan komme vann fra sjøvanns-kretsen til motoroljen på denne motoren? Tenker da på trykkforskjellen da oljen vel har høyere trykk. Skiftet kjøleren for 4-5 mnd siden, så den er ikke mistenkt for der forsvant oljen i sjøvannet og ut. Det er derfor at jeg tenker på dette med trykkforskjellen..... Kan det være at det er mindre trykk/motstand i veksleren en i kjøleren og at det kan være der sjøvannet lurer seg inn i olja? Kan nevne at samtidig som dette begynte så må jeg stadig etterfylle olje på gearet (twin Disk), ser ingen lekasjer på det og jeg har hatt en mistanke om at akkurat den olja kan ha lekket inn i starterhuset hvis simmeringen der skulle være gåen. Mistenkte også at kjøleren til gearet kunne være lekk men da hadde det vært olje i eksosvannet da sjøvannskretsen server både motor og gear. Og hvis det skulle være en sammenheng med at den kjøleren eventuelt er lekk, så hvordan i huleste skal den oljen eller rettere sagt "oljevannet" kunnet blande seg med motorolja på noe sted/tidspunkt istedenfor å forsvinne ut eksosen? Ser ikke noen opplagt sammenheng her inne i mitt hode i alle fall:) 

Noen som har en teori rundt dette?

En klassiker er sjøvanspumpa.

Sjekk at ikke lekkhullet på sjøvannspumpen er grodd igjen , da går sjøvannet i oljen.

har sett et tilfelle  ved lekk Eksosmanifold at vannet kom inn i oljen  via eksosventilen  når motoren sto, 

Edited by Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Jeg har opplevd at sjøvann har kommet inn i motoroljen via oljekjøler. Vannet kom inn via dårlige pakninger mellom sjøvann og oljen. Dette var også en Ford motor. Denne hadde Bowman kjøler. Vet ikke hva du har?

Roger jo skrev for 4 timer siden:

En klassiker er sjøvanspumpa.

Sjekk at ikke lekkhullet på sjøvannspumpen er grodd igjen , da går sjøvannet i oljen.

har sett et tilfelle  ved lekk Eksosmanifold at vannet kom inn i oljen  via eksosventilen  når motoren sto, 

Hei. Det var dette jeg håpet skulle være problemet for en rask løsning på dette her, men på denne pumpa viser seg å være en deling mellom impellerhuset og drivakselhuset ut fra registeret, slik at skal en få sjøvannslekasje inn i motoren via den så må vannstanden i maskinrommet stå høyere en jeg tør å tenke på:) 

Hvis det kan være lekk manifold så kan hende jeg skal forsøke å slippe ut vannet øyeblikkelig etter stopp for å kanskje spore det dithen.....har ikke så lyst å gyve løs på manifoldboltene uten det er tvingende nødvendig:)

GeirFrode skrev for 2 timer siden:

Jeg har opplevd at sjøvann har kommet inn i motoroljen via oljekjøler. Vannet kom inn via dårlige pakninger mellom sjøvann og oljen. Dette var også en Ford motor. Denne hadde Bowman kjøler. Vet ikke hva du har?

Hei. Står en ganske ny Serck kjøler på denne så tror ikke det er der lekkasjen sitter. Da jeg hadde lekkasje på den gamle var det oljen som gikk ut i kjølevannet vistnok fordi oljetrykket eg høyere enn vanntrykket, så tror det blir vanskeli for sjøvannet å trenge inn i olja slik denne er konstruert.......

Hadde lekkasje på manifolden til aggregatet om bord hos oss. Helte innpå to pakker kanel. Provisorisk tiltak som har holdt tett så langt i 10 år. Seriøse båteiere bytter manifold. Innmari ergelig. Men hvordan kommer vannet inn i motoren, via ventilene? Altså at det lekker inn via en innsugsventil, eller via eksosutløpet?

Edited by Hulda (see edit history)
Hulda skrev for 17 timer siden:

Helte innpå to pakker kanel. Provisorisk tiltak som har holdt tett så langt i 10 år. Seriøse båteiere bytter manifold. Innmari ergelig. Men hvordan kommer vannet inn i motoren, via ventilene? Altså at det lekker inn via en innsugsventil,?

Vet ikke hvordan motoren motoren i Hulda er bygd siden du lurer på det:confused:
Det går fint på en  Ford 2704 ET  også,  hvis  hvis en heller sjøvann inn luftfilteret.:giggle:

Måtte bare, Vell overstått Jul Hils Admiralen fra oss.:santcheer1:

Edited by Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.