Hemingway Posted December 25, 2017 Share Posted December 25, 2017 Er det noen som har en formening om hvordan det kan komme vann fra sjøvanns-kretsen til motoroljen på denne motoren? Tenker da på trykkforskjellen da oljen vel har høyere trykk. Skiftet kjøleren for 4-5 mnd siden, så den er ikke mistenkt for der forsvant oljen i sjøvannet og ut. Det er derfor at jeg tenker på dette med trykkforskjellen..... Kan det være at det er mindre trykk/motstand i veksleren en i kjøleren og at det kan være der sjøvannet lurer seg inn i olja? Kan nevne at samtidig som dette begynte så må jeg stadig etterfylle olje på gearet (twin Disk), ser ingen lekasjer på det og jeg har hatt en mistanke om at akkurat den olja kan ha lekket inn i starterhuset hvis simmeringen der skulle være gåen. Mistenkte også at kjøleren til gearet kunne være lekk men da hadde det vært olje i eksosvannet da sjøvannskretsen server både motor og gear. Og hvis det skulle være en sammenheng med at den kjøleren eventuelt er lekk, så hvordan i huleste skal den oljen eller rettere sagt "oljevannet" kunnet blande seg med motorolja på noe sted/tidspunkt istedenfor å forsvinne ut eksosen? Ser ikke noen opplagt sammenheng her inne i mitt hode i alle fall:) Noen som har en teori rundt dette? Link to post
Sjeldenutpå Posted December 25, 2017 Share Posted December 25, 2017 Kanskje tetting på aksling til impellerpumpe. Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Roger jo Posted December 26, 2017 Share Posted December 26, 2017 (edited) En klassiker er sjøvanspumpa. Sjekk at ikke lekkhullet på sjøvannspumpen er grodd igjen , da går sjøvannet i oljen. har sett et tilfelle ved lekk Eksosmanifold at vannet kom inn i oljen via eksosventilen når motoren sto, Edited December 26, 2017 by Roger jo (see edit history) Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
GeirFrode Posted December 26, 2017 Share Posted December 26, 2017 Jeg har opplevd at sjøvann har kommet inn i motoroljen via oljekjøler. Vannet kom inn via dårlige pakninger mellom sjøvann og oljen. Dette var også en Ford motor. Denne hadde Bowman kjøler. Vet ikke hva du har? Link to post
Hemingway Posted December 26, 2017 Author Share Posted December 26, 2017 Roger jo skrev for 4 timer siden: En klassiker er sjøvanspumpa. Sjekk at ikke lekkhullet på sjøvannspumpen er grodd igjen , da går sjøvannet i oljen. har sett et tilfelle ved lekk Eksosmanifold at vannet kom inn i oljen via eksosventilen når motoren sto, Hei. Det var dette jeg håpet skulle være problemet for en rask løsning på dette her, men på denne pumpa viser seg å være en deling mellom impellerhuset og drivakselhuset ut fra registeret, slik at skal en få sjøvannslekasje inn i motoren via den så må vannstanden i maskinrommet stå høyere en jeg tør å tenke på:) Hvis det kan være lekk manifold så kan hende jeg skal forsøke å slippe ut vannet øyeblikkelig etter stopp for å kanskje spore det dithen.....har ikke så lyst å gyve løs på manifoldboltene uten det er tvingende nødvendig:) Link to post
Hemingway Posted December 26, 2017 Author Share Posted December 26, 2017 GeirFrode skrev for 2 timer siden: Jeg har opplevd at sjøvann har kommet inn i motoroljen via oljekjøler. Vannet kom inn via dårlige pakninger mellom sjøvann og oljen. Dette var også en Ford motor. Denne hadde Bowman kjøler. Vet ikke hva du har? Hei. Står en ganske ny Serck kjøler på denne så tror ikke det er der lekkasjen sitter. Da jeg hadde lekkasje på den gamle var det oljen som gikk ut i kjølevannet vistnok fordi oljetrykket eg høyere enn vanntrykket, så tror det blir vanskeli for sjøvannet å trenge inn i olja slik denne er konstruert....... Link to post
Roger jo Posted December 27, 2017 Share Posted December 27, 2017 Er det ikke gummislange på sjøvanssiden inn og ut av manifoden lett å trykkteste den. Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Hemingway Posted December 27, 2017 Author Share Posted December 27, 2017 Det er slanger der ja. Bra forslag så jeg prøver det Link to post
Roger jo Posted December 27, 2017 Share Posted December 27, 2017 Jeg laget en gang i tiden en plugg med manometer inn i den ene slangen og en plugg med sykkelventil i den andre slangen så var det bart å pumpe opp trykk. Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Hemingway Posted December 27, 2017 Author Share Posted December 27, 2017 Manifold lekker ja:( bare å gå løs først best. Takker for tipsa! Link to post
Hulda Posted December 27, 2017 Share Posted December 27, 2017 (edited) Hadde lekkasje på manifolden til aggregatet om bord hos oss. Helte innpå to pakker kanel. Provisorisk tiltak som har holdt tett så langt i 10 år. Seriøse båteiere bytter manifold. Innmari ergelig. Men hvordan kommer vannet inn i motoren, via ventilene? Altså at det lekker inn via en innsugsventil, eller via eksosutløpet? Edited December 27, 2017 by Hulda (see edit history) Link to post
Roger jo Posted December 28, 2017 Share Posted December 28, 2017 (edited) Hulda skrev for 17 timer siden: Helte innpå to pakker kanel. Provisorisk tiltak som har holdt tett så langt i 10 år. Seriøse båteiere bytter manifold. Innmari ergelig. Men hvordan kommer vannet inn i motoren, via ventilene? Altså at det lekker inn via en innsugsventil,? Vet ikke hvordan motoren motoren i Hulda er bygd siden du lurer på det Det går fint på en Ford 2704 ET også, hvis hvis en heller sjøvann inn luftfilteret. Måtte bare, Vell overstått Jul Hils Admiralen fra oss. Edited December 28, 2017 by Roger jo (see edit history) Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now