Jump to content

Dagsturseiler med plass til 5 i cockpit, finnes det?


Korsfjord

Recommended Posts

Nei, det har du kanskje rett i. Og da er vi inne på kjernen i denne tråden, om det i det hele tatt finnes en båt som oppfyller alle mine ønsker. Jeg selv skal nok tåle litt, men deler av mannskapet har nok et behov for trygghetsfølelse , som man kanskje må opp i noe større tonnasje for å få dekning for.

Link to post
Share on other sites

Trygghetsfølelse er ikke bare en egenskap til båten, men følger også av bruken og brukerne. Det er ingen grunn til at en lett, enkel dagseiler skal være utrygg. Men brukt i mye vind av et uerfarent mannskap, så vil man kunne føle at man mister kontroll. Man får starte pent og bygge tillit til egne ferdigheter og finne ut båtens begrensninger. Dette gjelder i grunnen enten båten er lett eller tung. Men man finner kanskje fortere begrensninger ved en lett og livlig båt. 

 

 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Korsfjord skrev for 4 timer siden:

Jeg selv skal nok tåle litt, men deler av mannskapet har nok et behov for trygghetsfølelse , som man kanskje må opp i noe større tonnasje for å få dekning for.

 

Min egen erfaring mtp opplevd trygghet er at det så og si kun handler om hvordan du/båtfører håndterer båten og mannskapet. Tror ikke du kan kjøpe deg til den tryggheten. 

 

Har følt meg veldig utrygg i store båter under forhold som var trygge, og følt meg trygg i liten båt i forhold som definitivt var utrygge. 

--

Kanskje om du får god tid å bruke båten alene før du tar med familien, eller tar med den/de som du vet lettest vil mestre det og bli "partners in crime" for å lage en god og trygg opplevelse?

Link to post
Share on other sites

Kan nok ikke kjøpe trygghet, men noen båter oppleves vel som tryggere enn andre. Klart dette også handler om erfaring. Det har jeg ikke så mye av, men har vært noen turer i en båttype som regnes som veldig «trygg», med høy ballastprosent. Men også her opplevde jeg krenging som dramatisk de første turene, selv om det ikke var dramatisk i det hele tatt. Med litt tilvenning var det helt greit å ha vann opp til relingen, tidvis opp på dekk også. 

Små dagsturseilere må kanskje seiles mer som en jolle, bl.a ved å bruke mannskapet som motvekt/ballast, som noe skriver her.

Vi får se, strengt tatt er det ikke tid til så mye mer enn noen ture i ny og ne med 18-fots motorbåten jeg disponerer for tiden,  jeg vet ikke om en seilbåt bare blir en kilde til frustrasjon fordi jeg får brukt/stelt den for lite.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Joda, en tyngre og mer underrigget båt blir normalt tregere i bevegelsene, og langt mindre morsom å seile. En kan oppnå mye av det samme ved å reve mye og tidlig. Da beholder en samtidig potensialet til å seile godt i lite vind. Som nybegynner er det best å begynne i lite vind, å ligge å plaske i en tung og treg båt som knapt beveger i lite vind seg er veldig kjedelig. 

 

Å være med på regatta hos noen som seiler båten hardt og oppleve at den ikke kan velte, at den kan bli "slått flat" av vinden, miste styringa osv uten at det er farlig er gull verdt. 

--

Jeg er kanskje litt masete på å velge en leken og kjapp båt, men om man først skal lære seile så mener jeg at man gjør det bedre i en båt som responderer kjapt og tydelig. Og man ligger mye bedre an til å få positive seilopplevelser i en båt som har litt futt i seg. Det trenger selvfølgelig ikke å være en fullblods regattabåt med 1001 ting å holde styr på, er mange responsive og kjappe båter som også er tradisjonelle og "enkle" å håndtere. Flere har vel vært nevnt i denne tråden allerede. 

 

Litt som å kjøre bil. De færreste vil ta lappen i en stor og tung kassebil hvis de kan velge en kjapp og grei vanlig bil. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...