Jump to content

Remedier for merking av kabler


janet

Recommended Posts

 

Jeg prøver etter beste evne å være flittig med å merke alle kabler.

Slik at man ser hvor de kommer fra/hvor de går til.

 

Men finner egentlig ikke noe merkeutstyr jeg er nøgd med.

 

Har prøvd å skrive på papir som tapes fast med gjennomsiktig tape, holder ikke så lenge før tapen flises opp.

Har prøvd laminert papir som stripses til kablene, holder lenge men blir litt stort.

 

Bruker nå disse gule gummiringene med sort skrift, dekker bokstaver og tall (savner + - / = ,  . og slikt).

Disse har jeg i 3 størrrelser, den største kan tres på AWG2 kabler om man er forsiktig.

 

Men holder ikke så lenge disse heller. Gummien blir stiv og har etterhvert og ryker, etterhvert er ikke så veldig lenge om de utsettes for sollys.

 

 

Finnes det andre remedier på markedet som er velegnet for merking?

 

Redigert av janet (see edit history)

V8 rules.

 

Link to post
Share on other sites

Roger jo skrev for 20 timer siden:

Disse er like myke etter 30 år i min båt,  side 30-31   http://www.elektroskandia.no/pdf/2014/WEB-Hovedkatalogen_2014_Gruppe_18.pdf

Ledning.JPG.9e47f6b1c617a8c9de1aa24c311acf9c.JPG

 

takk,

det var en storveis katalog, mye OK der,

disse gule ser jo ut som mine, men jeg er heldig om de vare over 1 år

 

må jo kjøpe grådig mange da, har de nettbutikk?

 

V8 rules.

 

Link to post
Share on other sites

Espen skrev On 1.1.2018 at 7.24:

Det finnes krympestrømper man skriver på med labelmaskin

Brother: https://www.staplesnetshop.no/web/ePortal/ctrl?action=showiteminfo&itemNo=124545&loc=subgroup

heat-shrink-tube-applied.jpg?mw=585&hash

 

likte disse, men blir vel litt smått om man bare skal merke f eks den gule kabelen på bildet,

passer vel best for 2-ledere / 3-ledere etc

 

V8 rules.

 

Link to post
Share on other sites

janet skrev for 2 timer siden:

 

likte disse, men blir vel litt smått om man bare skal merke f eks den gule kabelen på bildet,

passer vel best for 2-ledere / 3-ledere etc

 

De fås i mange størrelser. Kroy er store på disse. Men de er grisedyre. 

 

Bruker Kroy på alt av ledermerking i skaper på jobb. Mye enklere enn disse gule man trer på en og en.

 

Tips til de gule så finnes det en enkel enhet for alle bokstaver og alle tall som gjør det enklere å tre de på lederene. Nå spørs det hvor mye man skal legge i å gjøre det enkelt i en båt som tross alt har begrenset antall merker som skal settes... Men Kroy er veldig bra når de er krympet på. Ulempen er at man må ha maskinen i tillegg.... 

 

Høre med en elektriker eller en fabrikk e.l der det bygges om av og til. De har garantert utstyr som kan lånes. 

Redigert av Joltus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har brukt Dymo LetraTag LT-100H merkemaskin (fåes feks på Clas Ohlsson). Limet på merkebåndene sitter dårlig på mye, og heller ikke på seg selv hvis man bretter den rundt ledningen. Kan jo hende at jeg har hatt uflaks med merkebåndene mine, men prisen lyser ikke kvalitet..

Er den denne som er grei å bruke til merkebåndene fra Brother?

https://www.staplesnetshop.no/web/ePortal/ctrl?action=showiteminfo&itemNo=124541&loc=simplesearch

Link to post
Share on other sites

Skall man få plats att överskådligt märka kablar i ett kopplingsskåp eller bakom en instrumentpanel så måste kabelmärkningen vara utrymmeseffektiv. 'Flaggor' på kablarna tror jag blir rörigt och oöverskkådligt.

 

Den typen som Espen visar i #2 ser prydlig och ändamålsenlig ut. Princess har använt den metoden och märkt varenda ledning med text på gul krympslang i båda ändar. Själv tar jag på dubbla glasögon och skriver med finspetsad högkvalitets marker pen på gul krympslang som jag sedan trär på och krymper fast. Texten blir liten men ganska tydlig. Lednings-tabeller i Word eller Excel får ersätta elscheman för min del.

 

image.jpeg.22a2442b765ca9795b8cf95af65e13b2.jpeg

Link to post
Share on other sites

  • 6 år senere...

Merkemaskin, type Dymo samt klar krympestrømpe ser ut til å være grei løsning.

 

Bestilte meg en stor mengde klar krympestrømpe til ymse formål på ebay nettopp.

Ble en tusenlapp med VAT men da er det 5-meters lengder i nesten alle størrelser fra 1,0 mm til 50 mm, totalt 20 forskjellige dimensjoner. Nesten ingen prisforskjell på 1 og 5 meters lengde (men kjøpte 1-meters lengder i de største dimensjonene, for da begynte det å bli prisforskjell). 76 meter lengde totalt :giggle: Så kan begynne med litt salg hvis noen trenger.... iallefall opp til og med 20 mm diameter.

 

 

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Løysinga til Teerex over er veldig elegant.

I tillegg er det merkemaskiner frå Dymo som uoffisielt tar både merketape og krympestrømpe. For eksempel tar Dymo Label Manager 420P D1 kasettar opp til 19mm breidde. Hos Dymo får ein kun D1 som merketape, men kasettane til Dymo Rhino serien for krympestrømpe ser så og sei like ut. Dymo sitt forbruksmatriell kostar skjorta, men Ali er din venn i nøden.

 

Eg har sjølv ein 420P, den kan og skriva ut frå Excel om du koblar den til PC. Og ja, eg har forsøkt den med D1 krympestrømpe frå Ali, funkar som juling.

 

https://www.dymo.com/label-makers-printers/labelmanager-label-makers/dymo-labelmanager-420p-high-performance-label-maker/SAP_1768815.html

 

https://www.aliexpress.com/w/wholesale-dymo-d1-tube.html?spm=a2g0o.home.search.0

------------------                                                                      

Signaturbilde.png.d84528afcc10eff0d32d2d0cfd0c5b1f.png          Frode

Link to post
Share on other sites

Har den rimelige Dymo LT-100H som bare tar 12 mm tape. Men det holder sikkert til det meste, med klar krympeslange rundt. Koster en snau hundrelapp for 4 meters kassett på nett.

 

Ser jo fiffig ut å skrive rett på krympestrømpe ja. Men da skal man gjerne ha litt større behov.

Selve maskinen koster jo ikke allverden. Dymo Rhino 4200 ligger på ca kr 1300 i norske nettsjapper.

Men karen i videosnutten nederst bruker allikevel klar krympeslange rundt den påskrevne krympeslangen. Og da kan man jo like godt bruke vanlig billig Dymo-tape for påskriften.

 

dymo.jpg.9c06a06dd00c8b0ae361e77a3f769d01.jpg

 

 

 

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...