Erik Startet 2.Januar.2018 Link til dette innlegget Startet 2.Januar.2018 Hei. Har en ST2000 autopilot (faktisk flere i Backup) som bare er koblet til med strøm (pinne 1&2 i tegningen under) da denne har innebygget kompass og derfor klarer seg selv. Har også endel instrumenter (2 stk IS15 panel + 1 vindvinkel panel, 1 Horizon kartplotter og vindinstrument-giveren i toppen av masta) som er koblet sammen. Har forsøkt å finne ut hvordan det henger sammen, for å kunne koble autopiloten til det nettet og dermed kunne styre autopilot på vindvinkel/kartplotter ruter etc), men aldri funnet helt ut av dette. Det er en box i koblingskapet, men den ser ut for å jobbe via 2 leder hvite ledninger, og jeg har ikke turt å tukle med det. Nå ønsker jeg å koble fjernkontroll til piloten. Det beste hadde jo vært å kunne koble fjernkontrollen rett i en bus som så snakket videre med ST2000, slik at alt hang sammen med alt, og jeg kommer nok til å gjøre et famlende forsøk på dette først. Men i verste fall : Kan man kappe kabelen fra S100 (se bilde under) og finne 3 ledere inni den, og koble disse rett på pinne 4,5&6 i kontakten på ST2000, og så vil de fungere greit sammen som en isolert løsning ? Noen som vet ? Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
rune81 Svart 2.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2018 Det skal fungere fint det, men du skal ikke bruke stift 4 og 5. Sea Talk har 3 ledere. 2 stk er strømforsyning, og den tredje er signalet. Raymarines fjernkontroll går på SeaTalk og skal derfor kunne koples slik som vist her. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 3.Januar.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2018 (redigert) Supert ! Da er det løp og kjøp, i verste fall kan jeg koble dem direkte og ihvertfall kunne skifte kurs fra remote da, som jo er det viktigste. Siden strøm er koblet der batteriet kommer inn betyr det i praksis at jeg kan koble disse to rett til batteri (eller til bryter i skapet da) istedet for å gå via pinne 1&2 i kontakten her, og da kun strekke signalkabel til stift 4. Det må jo gå for det samme ? Men det betyr at dersom jeg finner signalkabel (det er noen løse 3 leder ledninger derfra merket 1, 2, 3 4 &5 (se bilde under), som jeg antar er fra de ulike instrumentene) fra det nettet jeg har fra før, så er det nok å sette den ene lederen på stift 4 i autopilot kontakten da ? Eller.. Mine instrumenter er IS15, altså Simrad. De går jo på NMEA, som vel er noe annet enn Seatalk, eller ? Det betyr egentlig at Autopilot og remote til denne ikke er kompatibelt med resten, og MÅ kobles separat for seg ? Redigert 3.Januar.2018 av Erik (see edit history) Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
rune81 Svart 4.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2018 Jeg ville vært forsiktig med å kun kople til pinne 4. Signalet benytter også jordingen. Det kan hende det funker, men med en viss risiko for at det ikke gjør det. Signalveien kan bli lang, og mer følsom for støy. Jeg ville nok ha koplet meg til alle tre pinnene om jeg var deg. For tilknytning til de øvrige instrumentene antar jeg at du må bruke pinne 5 og 6. (Nmea pinnene.) Jeg har kun Ray i min båt, så jeg har ikke noe erfaring med å knytte seatalk opp mot andre instrumenter uten seatalk. Det eneste jeg har som ikke er Ray er VHFen. Den kan jeg ikke kople til seatalk, men har koplet den direkte på nmea0184 utgangen på MDFen. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 4.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2018 Helt riktig du må koble alle 3 ledningene til motakeren på fjernkontrollen. Den henter strøm fra autopiloten Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 5.Januar.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2018 Tanken var å hente strøm via egen bryter og bare hente signal fra piloten, slik at basen kun trengte være på ved behov, men den bruker neppe så mye strøm, så rett på kontakten er sikkert ok. Det enkleste da er å montere basen i benken i cockpit der kontakten er. Dette er helt bak i båten, og båten er 31 fot, altså nesten 10 meter. Drømmen er å kunne sitte i baugen på finværsdager og styre derfra. Bør jeg søke å få basen mer midt på for å få til dette. Rekkevidde er oppgitt til 10 meter.... Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
rune81 Svart 5.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2018 Hei Enten så tar du deg bryet med å kable opp med det samme, slik at du får ST100 omtrent midt i båten. Du kan da f.eks. kjøpe en 10m seatalk kabel, eller finne ett eller annet på clas ohlson. Sistnevnte bør være en skjermet kabel, f.eks. denne: https://www.clasohlson.com/no/Mikrofonkabel/49-207-15 Du bruker da skjermen som 0V (-). Eller så kapper du bare av pluggen på ST100, og monterer den i cockpit, like ved piloten. Så tester du ut om rekkevidden er god nok. Du kan alltids flytte den senere om behovet melder seg. Jeg vil tippe det fungerer helt fint. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 5.Januar.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2018 Tusen takk for veldig god hjelp Setter veldig pris på det, da blir det fjernstyring ombord En siste ting : Dersom jeg skulle finne NMEA + & - fra eksisterende nett, kan jeg da koble disse på pinne 5 & 6 samtidig som jeg har Seatalk pinne 4 i bruk fra fjernkontroll? Altså to data kilder med ulik protokoll koblet til samme autopilot ? Eller må man kjøre enten eller ? Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
rune81 Svart 5.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2018 Det tør jeg ikke å si helt sikkert. Kjenner ikke nok til det. Du må studere brukermanualene. Basert på manualen for ST2000+, så ser det ut for at NMEA tilkoplingen er en enveis forbindelse, som bl.a. kan motta vinddata. Så jeg vil tippe det skal kunne la seg gjøre på en eller annen måte. Men du bør nok ta en titt på baksiden av instrumentene dine, og lese manualen for dem. Det at du finner en løs ledning med tre ledere er ikke tilstrekkelig. Men finner du ut at instrumentene dine leverer NMEA0183 setninger, så vil nok ST2000+ kunne motta dem. Her fra manualen til Simrad IS15. Det ser ut som dette skal la seg gjøre. Men du må sjekke at den løse kabelen er koplet på riktig sted bak på instrumentene. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 29.Januar.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2018 Sliter litt med å få stabil kommunikasjon mellom autopiloten og fjernkontrollen. Ser at kontakten er litt irret/rusten inne i pluggen og skal bytte denne i håp om at dårlig kontakt der kan være problemet, men jeg måler kontakt gjennom på alle pinnene, så jeg er ikke så sikker på om det vil hjelpe. Men den virker bare periodevis, og utenom sier den NO PILOT, altså at den ikke får signaler på sealtalk vil jeg tro. Fjernkontrollen har hele tiden kontakt med basen, og strøm til denne går jo gjennom samme kontakt, men datasignalet er kanskje mer ømfintlig ? Har koblet vekk kabel og satt basen rett på kontakten til AP uten at det hjalp. PS : Det står i bruksanvisning at base må være minimum 1 meter unna bla kompass. Det er jo innebygget kompass i ST2000. Betyr det at basen da bør monteres ett stykke unna denne for å ikke forstyrre kompasset ? Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Erik Svart 30.Januar.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2018 Ingen med erfaring på om seatalk signalet er ekstra 'nøbent' på dårlige kontakter o.l. ? Eller om problemet mitt kan ligge andre steder.. ? Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
riskyrasmussen Svart 30.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2018 fant du en løsning på dette? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.