HawkEarl Startet 3.Januar.2018 Del på Facebook Startet 3.Januar.2018 Tohatsu 9,9/15 hk 2-takt fra 2000 undervannhuset har nok ikke vært åpnet siden 2002 og sitter nå som bare det. Jeg har løsnet de 4 mutterne og skivene. Frigjort gear slik at det i teorien nå «bare» skal være å ta av huset. Jeg har forsøkt å banke med gummihammer, men er redd for å ødelegge. Har sprayet godt rundt der som den skal dele seg. Har jeg glemt skrue noe sted? (har løsnet anode og et lite plastdelsel for å se etter flere skruer, men finner ikkenoe) tips ? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 3.Januar.2018 Del på Facebook Svart 3.Januar.2018 du får finstudere tegningene (2004 her da men sikkert samme) http://www.boats.net/parts/search/Tohatsu/Outboard/2003/M9.9D2/DRIVESHAFT HOUSING - GEAR CASE/parts.html mistenker det kanskje er drivakselen som ikke vil slippe taket... ? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Honduras Svart 5.Januar.2018 Del på Facebook Svart 5.Januar.2018 Hvis alle skruer er ute, henger den gjerne i splines mellom drivaksel og veiv, som Ivar nevner. Et gammelt triks hvis du får splittet stammen noen millimeter før det er bom stopp er å sette motoren på hodet, og så sprute inn rustløser. Hvis du har rustløserspray med et tynt rør på, kan du sprute rett inn på drivakselen slik at rustløser renner nedover til splines. Spray litt hver dag og prøv igjen etter en uke eller to. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
HawkEarl Svart 10.Januar.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Januar.2018 Takk for tips? Sitér dette innlegget Link to post
StHårek Svart 11.Januar.2018 Del på Facebook Svart 11.Januar.2018 Slenger meg på her, min erfaring er at varme, rustløser og tid, gjerne flere uker, kan gjøre underverker. Selvfølgelig må varme brukes med forsiktighet Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 11.Januar.2018 Del på Facebook Svart 11.Januar.2018 Hei. Dersom motoren òg heng etter undervasshuset vil vekta av motoren verka som eit konstant drag dessert vekene. Kanskje verdt å prøva? Ask Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 11.Januar.2018 Del på Facebook Svart 11.Januar.2018 Noen motorer har en skrue skjult bak styrefinnen/anoden. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
EMMA Svart 14.Mars.2021 Del på Facebook Svart 14.Mars.2021 Hei Ben her. Har samme motor med samme problem. Har blitt fortalt av mekaniker at det er akslingen som henger fast i svinghjul. Det er spor i enden av akslingen oppi motor. Løsningen jeg fikk av mekaniker var å kjøre så lenge det gikk. Så bytte motor. Slår man å herjer vil du til slutt få den fra hverandre, men da er store muligheter for at noe er røket og motor må plukkes ned. Ble det noen løsning hos deg? Sitér dette innlegget Bavaria 37c 2007 Fønix Link to post
Skrotnisse Svart 14.Mars.2021 Del på Facebook Svart 14.Mars.2021 Det jeg har gjort noen ganger når drivaksling er rustet fast i veiven, er at jeg åpner undervannshuset og fjerner mutteren under drivakslingen. Da er det i hovedsak kilen til impeller som hindrer undervannshuset i å gå av. Får du ned undervannshuset likevel, det blir et spor i impellerhuset, kan du demontere blokken og komme til med varme for å løsne akslingen i veiven. Verd å prøve ?? Sitér dette innlegget Link to post
Skrotnisse Svart 14.Mars.2021 Del på Facebook Svart 14.Mars.2021 NB: Dette er på mindre motorer, så på andre større kan man måtte fjerne platen under impellerhuset. Og da går det ikke... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.