Jump to content

«Fastgrodd» undervannshus Tohatsu 9,9 2-takt fra 2000


HawkEarl

Recommended Posts

Tohatsu 9,9/15 hk 2-takt fra 2000

 

undervannhuset har nok ikke vært åpnet siden 2002 og sitter nå som bare det. Jeg har løsnet de 4 mutterne og skivene. Frigjort gear slik at det i teorien nå «bare» skal være å ta av huset. 

Jeg har forsøkt å banke med gummihammer, men er redd for å ødelegge. Har sprayet godt rundt der som den skal dele seg. 

 

Har jeg glemt skrue noe sted? (har løsnet anode og et lite plastdelsel for å se etter flere skruer, men finner ikkenoe) 

 

tips ?

Link to post

Hvis alle skruer er ute, henger den gjerne i splines mellom drivaksel og veiv, som Ivar nevner.

Et gammelt triks hvis du får splittet stammen noen millimeter før det er bom stopp er å sette motoren på hodet, og så sprute inn rustløser. Hvis du har rustløserspray med et tynt rør på, kan du sprute rett inn på drivakselen slik at rustløser renner nedover til splines. Spray litt hver dag og prøv igjen etter en uke eller to.

Link to post

Noen motorer har en skrue skjult bak styrefinnen/anoden.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

  • Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Link to post
  • 3 years later...

Hei Ben her. Har samme motor med samme problem. Har blitt fortalt av mekaniker at det er akslingen som henger fast i svinghjul. Det er spor i enden av akslingen oppi motor. Løsningen jeg fikk av mekaniker var å kjøre så lenge det gikk. Så bytte motor. Slår man å herjer vil du til slutt få den fra hverandre, men da er store muligheter for at noe er røket og motor må plukkes ned. Ble det noen løsning hos deg?  

Bavaria 37c 2007 Fønix

Link to post

Det jeg har gjort noen ganger når drivaksling er rustet fast i veiven, er at jeg åpner undervannshuset og fjerner mutteren under drivakslingen. Da er det i hovedsak kilen til impeller som hindrer undervannshuset i å gå av. Får du ned undervannshuset likevel, det blir et spor i impellerhuset, kan du demontere blokken og komme til med varme for å løsne akslingen i veiven. Verd å prøve ??

Link to post

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now


×
×
  • Create New...