ErikN Startet 4.Januar.2018 Del på Facebook Startet 4.Januar.2018 Hei! Jeg setter i en VP D1-30 med 130s seildrev i vinter og ser på div propeller.. Enkleste valget er vel å gå for en VP 3 bladet 17x12 da denne er godt kjent, men disse koster gjerne 18-19k Det må da finnes billigere alternativ? Båten er 32 fots Arcona og veier 4000kg. Sitér dette innlegget Link to post
Bigmac Svart 4.Januar.2018 Del på Facebook Svart 4.Januar.2018 Litt usikker siden båten din veier 4t, men tror kanskje 16x11 hadde vært bedre mtp fart og turtall. Ring Ringstad i Fredrikstad, får nok gode råd og grei pris der. De kan i alle fall VP på østlandet. (Mulig det er andre også, men de kjenner ikke jeg til).. Sitér dette innlegget Link to post
ErikN Svart 5.Januar.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Januar.2018 Takk for svar, skal høre med de :) tar gjerne tips på flere produsenter :) Sitér dette innlegget Link to post
Bigmac Svart 5.Januar.2018 Del på Facebook Svart 5.Januar.2018 Er noe som heter Gori, den har et "override gir" som kan endre pitch. Men koster nok rundt 25-30tusen. Kiwi prop finnes også, tror den er av noe kompositt materiale. Så er det noe som heter Flex-O-fold, tror den er sammenlignbar med VP, men jeg kjenner ikke kvaliteten på disse. Tror det i hovedsak er disse 4 typene (VP, Gori, Kiwi, Flex-O-Fold) foldepropell som folk bruker på seildrev i disse dager i østlandske farvann (men skal ikke påstå det for hardt). Globalt er det vel sikkert hundrevis av alternativer å velge i. Ønsker du derimot et fast propell i aluminium, så bestill en orginal, kostar ca 3500,-, men har du 10000,- til så kjøper du en en VP foldepropell. Ytelsen fra fast til foldepropell er markant. Sitér dette innlegget Link to post
ErikN Svart 5.Januar.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Januar.2018 Ja, jeg har også tenkt på fast propell, mindre slitasje og rakling. Men som du sier så er det vel en del motstand i forhold til en Foldepropell. Takk for tips :) Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 5.Januar.2018 Del på Facebook Svart 5.Januar.2018 8 år gammel artikkel, og uten VP-propell, men allikevel verdt å lese: http://www.yachtingmonthly.com/gear/folding-and-feathering-propeller-test-29807 Sitér dette innlegget Link to post
ErikN Svart 5.Januar.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Januar.2018 Takk! Sitér dette innlegget Link to post
sunnmøre Svart 5.Januar.2018 Del på Facebook Svart 5.Januar.2018 Dersom det økonomiske er viktig, så kan du også vurdere tobladers foldepropell. Eg skifta til trebladers Flexofold før sommaren, men vurderte også tobladers. Du får så å seie same fart framover, men litt dårlegare bakking med tobladers. Uansett så har du god motorkraft, meir enn normalt på ein 32-fotar, så trur toblader kan vere ei grei løysing for deg. Ville ikkje vurdert fastpropell! Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 5.Januar.2018 Del på Facebook Svart 5.Januar.2018 Hadde 31 fot seilbåt med 2 blads VP foldepropell, ble aldri imponert av den løsningen, særlig ikke mtp bakking. Har nå 39 fot med fast treblads, bremser nok en del ved seiling men funker som ei kule. Holder god fart i motvind/bølger og bakker som en konge ;-) Har lest den yachtingmonthly artikkelen og det finnes åpenbart bedre alternativer enn fastpropell, men en må betale for det. Som vanlig turseiler ser jeg ikke poenget. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 5.Januar.2018 Del på Facebook Svart 5.Januar.2018 det er ikke tillatt med fast propell på en Arcona... Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Bigmac Svart 5.Januar.2018 Del på Facebook Svart 5.Januar.2018 Ikke på bavaria heller, måtte si til kjerringa at foldepropell er viktig for da er forsikringa lavere og vi sparer drivstoff, og vi kommer fortere frem....ho trur jo på alt. Sitér dette innlegget Link to post
ErikN Svart 5.Januar.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Januar.2018 Framtia skrev 1 time siden: det er ikke tillatt med fast propell på en Arcona... Hehe.. det visste jeg ikke ;) Sitér dette innlegget Link to post
sunnmøre Svart 5.Januar.2018 Del på Facebook Svart 5.Januar.2018 Det var tobladers fastpropell på Bavariaen då vi kjøpte han. Kostbart, men utan tvil riktig å bytte denne. Skifta seil samtidig, så veit ikkje nøyaktig kor mykje dette gjorde for seilfarta. Det eg merka mest, var mykje bedre styring. Vart kvitt en heil del turbulens rundt roret. Vart også mykje mindre vibrasjonar i båten under motorkøyring. Med nye seil og foldepropell, så har faktisk Bavariaen blitt ein forbausende fin seilar. Arcona er ein så fin seilar, så der er eg enig at fastpropell er forbudt? Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 5.Januar.2018 Del på Facebook Svart 5.Januar.2018 Har hatt to- og trebladet foldepropell på samme båt – rett nok ble vispen byttet i samme runde som motoren, men tror ikke det gjorde noe stort utslag. Ganske mye mer kontant respons ved bakking med trebladeren, og mer skyv når en skal baske med noen meter bølger. Men blåser det mye er det jo seil som gjelder uansett, og en lærer seg alltids når det er på tide å begynne å bakke, så synes ikke forskjellen er veldig stor. Sitér dette innlegget Link to post
ErikN Svart 10.Mai.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Mai.2018 Endte opp med å kjøpe 3 bladet folde fra VP.. kostet flesk men det er det vel verdt.. sjøsetting imorgen! Sitér dette innlegget Link to post
sunnmøre Svart 10.Mai.2018 Del på Facebook Svart 10.Mai.2018 Fornuftig val. Du får kome med ein rapport etterkvart? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.