Jump to content

50% mix av bensin og diesel!


tekniker3

Recommended Posts

ville ikke hatt det i nærheten av en diselmotor, da bensin tørker ut og diesel smører!  Ville tro det gikk greit å blande 20-30 prosent i bensinen om du har en totakts motor, påhenger, moped, snøfres, gresklipper el.l, dieselen vil jo gi ekstra smøring! Men ikke putt det på en diesel motore eller en bensinmotor med injection hvertfall!

Redigert av Lenasmartin20 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hulda skrev for 15 timer siden:

Ugresset mitt tok i hvertfall kvelden etter å ha blitt sprayet med diesel. Ikke noe poeng i og for seg. Eddik gjør samme nytten, men funker dårlig som drivstoff.

Jøss.. ugresset mitt så ut til og like diesel.. så ut som det bare ble mer.. og jeg helte ifra kanne over det og tenkte aldri mer ugress.. men neeeida? 

Link to post
Share on other sites

Hauken81 skrev for 19 timer siden:

Bensin og diesel vil skille seg etter en tid. Jeg ville latt den stå i ro på kanna frem til sommeren, så sugd opp halvparten og hatt på bilen, og resten på båten.

 

Nå så jeg på Youtube at det handler om å varme opp blandingen og så kjøle ned i to rør med forskjellig kjøling, for å separere diesel/bensin... Termostater og masse ræl må til.

 

Da har jeg veldig sans for forslaget sitert over, når det er så liten mengde. For å gjøre ideen enda litt bedre: Fyll en liten, klar plastflaske med blandingen og la den også stå i ro ved siden av, så kanskje du ser når det hele har stått lenge nok til å skille seg? Bare en ide.

 

Hva er tyngst, bensin eller diesel?

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Der er meget hysteri og FUD omkring at hælde benzin på en dieselmotor. En dieselmotor kan, selvfølgelig, ikke køre på ren benzin, men i små mængder skader det ikke, heller ikke common rail.

Jeg har været med til at køre med ca 8% benzin i brændstoffet til en common rail diesel uden hverken mislyde eller andre skader på motoren. Det er Opel med en 1.9 CDTI (en Izuzu motor så vidt jeg husker), og den kører stadig og har kørt +100.000km siden stuntet. Det hører med til historien, at motoren ikke var startet inden vi opdagede fejlen og vi var opmærksomme på ikke at presse motoren hårdt; men nogen belastning bliver motoren dog udsat for på en ferietur med tre voksne og bagage ned gennem Tyskland. En bådmotor er noget mere belastet end en bil, det er sammenlignet med at køre op ad bakke konstant, derfor vil jeg ikke gå så højt som 8% i en båd, men et par procent ville ikke bekymre mig.

Min teori er, at visse værksteder tjener en masse penge på en unødvendig rensning af brændstofsystemet, og det selv om fejlen er opdaget inden motoren er forsøgt startet.

Link to post
Share on other sites

Ved nærmere ettertanke. Da jeg fylte BMW'en rett etter at vi kjøpte den, kom det ca. 10 liter bensin nedpå tanken ved et uhell. BMW 3.0 D med drøye 200 hk, commonrail. Motoren hverken knakket eller oppførte seg unormalt. Tror tanken tar ca. 80 liter. Så snaue 10 % bensin i dieselen på sommerføre.

Link to post
Share on other sites

Bror min fyllte 30 liter bensin på mercedesen på ferietur i sverige. Han ringte og var fortvila då han ikkje hadde tid til verken havari eller slep og påfølgande verkstedsopphold. Eg sa han hadde to alternativ. Enten tappe av alt og fylle opp med diesel eller toppe opp tanken med diesel og fylle på 2 taktsolje ca 1/2liter outboard type. Han valgte det siste og motoren har aldri tatt skade. Trur han har ein 2008 model common rail.

 

sjøl har eg fleire gonger dumpa små skvetter med bensin på diesel tanken på båten. Har aldri merket noe til det.

Link to post
Share on other sites

Det er såklart ingen selvfølge at dieselmotoren får skader av en viss prosent bensin innblandet.

 

Allikevel er de potensielle kostnadene ved skader på en moderne motor så skyhøye, at man nok er best tjent med å unngå dette 

 

Jeg vet om en entreprenør som klarte å fylle Adblue i dieseltanken på sin hjullaster. Det resulterte i en regning på drøye 120 000 kr.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Har gjort dette på gammel  70talls dieselmotor etter feilfylling. 20l med ukjent blanding dieselbensin, ikke mulig å kjøre dieselmotor på, ble tømt på tank sammen med >250l ren diesel. Dette ble gjort i 3 fyllinger. Lot den få en skvett 2t olje samtidig. Har ikke merket noe forskjell hverken under, eller etter.

Link to post
Share on other sites

Min 66mod. Peugeot 404 fikk ved en feil påfylt 50% diesel på bensintanken. Den ble litt tyngere å få start på, i motbakken røyk den mer enn normalt men generelt gikk den bedre enn før. Resten av den sommeren gikk bilen kun på denne blandingen. Da dieselen den gangen kostet en brøkdel av bensinprisen fikk jeg redusert drivstoffkostnadene betraktelig. Dette var tidlig på 70-tallet.

Link to post
Share on other sites

Artig historie Lady B ?  

 

Jeg hadde en Datsun Cherry 1,2 en gang. Skulle ut å kjøre, og var redd for å ikke nå første bensinstasjon. Det eneste jeg hadde stående var i kanne med diesel, så jeg slo på 5 liter av den. Den startet selvsagt helt fint,  men etterhvert ble det i litt vanskelig å få opp turtallet. I lyskryss måtte jeg ruse den litt så den ikke skulle stoppe, og det røyk litt. Fylte opp med bensin, og etterpå gikk den like fint. 

Link to post
Share on other sites

Jeg har samme erfaringen som Golf-eierne lenger opp i tråden.

Jeg hadde en Isuzu Campo -90 modell en gang i tiden. Også her var det en beskrivelse i manualen om innblanding av bensin i dieselen på vinterstid. Det var så høy blandingsprosent at jeg var forbauset, og om jeg ikke husker feil så kunne det fylles inntil 40% bensin. Jeg hadde ikke slike behov så det ble aldri testet av meg..

Link to post
Share on other sites

Hehe... fantastisk igrunn :D

 

Hvis eg nå hadde startet en tråd her inne med spørsmål om dieselkvalitet rundt om så skulle man sett hvor nøye det er med riktig type, og hvor skadelig det vil være med feil type diesel på en båt.

 

Her inne er det derimot tut og kjør! Bland det i. Putt litt i bilen, litt i båten. ALT går greit!

Kjøp derimot feil type diesel på en tur i sommer og du er dødsdømt :P

 

Fascinerende igrunn!

 

Edit: Både fantastisk og fascinerende på en gang!!

 

Sånn sidenote: Eg stemmer for bruk til vasking, båltenning eller miljøstasjonen!

Redigert av Joltus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Det gikk ikke å skille bensin fra Dieselen, da jeg helte det oppi kanner med gammel motorolje.

 

Brukte før vanvittig mye tennveske i peisen, ca. 1 dl pr. opptenning.

 

Med den nye olje/bensin/diesel mixen er det nok med en bitteliten sprut, (Max. 1 kork) så tenner du på og det sier POFF.

 

Brenner noe helt vanvittig med en gang og det slukker ikke som med tennvesken, men bare brenner og brenner full fart.

 

Konklusjon: Bra saker til opptenning, men kan neppe brukes til kull da det vil smake bensin av pølsene.

 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Bra det løste seg.

 

En blanding av "saktebrennende" diesel og kjapp bensin er nok gode greier som tennvæske ja. Da har du for en stund fremover da. ;-)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(Er det lov å si.. hva var det jeg sa?) :-D

Link to post
Share on other sites

tekniker3 skrev for 1 time siden:

Brukte før vanvittig mye tennveske i peisen, ca. 1 dl pr. opptenning.

 

Med den nye olje/bensin/diesel mixen er det nok med en bitteliten sprut, (Max. 1 kork) så tenner du på og det sier POFF.

Hvis du fyller opp syltetøyglass med sagflis, så fyller du på denne tennvæsken, så har du en fin blanding til oppfyring. Brenner mye mer kontrollert, og mye lenger enn om du bare spruter inn væsken. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...