lolpatrol Posted January 8, 2018 Share Posted January 8, 2018 (edited) Dette høres kanskje ut som en spøk, men det er faktisk ikke helt klart for meg. Grunnen til dette er at gasspaken er montert i midten bak i båten, så det er ikke noen retning som for meg virker intuitiv at er fremover(kanskje hvis jeg drar den mot babord?). Jeg har heller ikke propell montert på akslingen nå, så det er ingen måte jeg kan se om båten er i revers eller fremover basert på hvilken retning akselen svinger. Er det mulig å resonere seg fram til hva som er gass og revers basert på hvordan spaken er koblet? Spaken ser slik ut. Den er montert på aktersiden i midten: Innvendig: Den til høyre ser ut til å være koblet til giret. Drar jeg spaken mot babord ser den slik ut(den dytter gir wire fra seg): Drar jeg spaken mot styrbord ser den slik ut(den trekker gir wire til seg): Er det mulig å si noe om hva som er revers/forover basert på dette? Edited January 8, 2018 by lolpatrol (see edit history) Link to post
Tskjei Posted January 8, 2018 Share Posted January 8, 2018 Venstre forover og høyre bakover Link to post
lolpatrol Posted January 8, 2018 Author Share Posted January 8, 2018 (edited) 27 minutes ago, Tskjei said: Venstre forover og høyre bakover Men venstre kan være begge veier avhengig av hvilken vei jeg sitter. Spaken er montert på midten på aktersiden av båten. Mener du venstre forover når jeg ser mot akter altså styrbord? Eller for å gjøre det enklere. Er dette forover(gear wire trekkes)? Edited January 8, 2018 by lolpatrol (see edit history) Link to post
Sjeldenutpå Posted January 8, 2018 Share Posted January 8, 2018 Ofte gir slike enspak meir gass forover en akterover. Prøv om der er forskjell. Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Guest Avmønstret# Posted January 8, 2018 Share Posted January 8, 2018 lolpatrol skrev 21 minutter siden: Men venstre kan være begge veier avhengig av hvilken vei jeg sitter. Spaken er montert på midten på aktersiden av båten. Mener du venstre forover når jeg ser mot akter altså styrbord? Eller for å gjøre det enklere. Er dette forover(gear wire trekkes)? Og akkurat derfor er det ikke alltid bare riktig, men også viktig å bruke styrbord og babord ombord. ;-) Link to post
LALUNA II Posted January 8, 2018 Share Posted January 8, 2018 Sjekk på motoren hva som er riktig .....på spaken kan begge deler være rett Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Olevine Posted January 8, 2018 Share Posted January 8, 2018 Vri den mot klokka (venstre) sett fra betjeningssiden så burde båten gå fremover. Det er i alle fall samme vei som om den var montert "normalt" på styrbord side slik som i min båt. Link to post
mons Posted January 8, 2018 Share Posted January 8, 2018 (edited) På Maxi 77 går det forover når spaken flyttes mot babord. Dette føles også riktig når man sitter på styrbord som vanligvis er styreplassen i båt. Oppgi båttype så er det sikkert noen som vet hvordan det er på din båt. Edited January 8, 2018 by mons (see edit history) Mons Link to post
kromfelgen Posted January 9, 2018 Share Posted January 9, 2018 For å gjøre forvirringen komplett, så vil retningen også være avhengig av om propellen er høyre eller venstreroterende. Link to post
alidal Posted January 9, 2018 Share Posted January 9, 2018 Er det ikke bare å prøve når båten kommer på sjøen? Link to post
lolpatrol Posted January 10, 2018 Author Share Posted January 10, 2018 On 1/8/2018 at 6:50 PM, mons said: På Maxi 77 går det forover når spaken flyttes mot babord. Dette føles også riktig når man sitter på styrbord som vanligvis er styreplassen i båt. Oppgi båttype så er det sikkert noen som vet hvordan det er på din båt. Alo mikkel 26. Det er ikke noen orginal motor som står i nå da, så jeg vet ikke om det holder med båttype. Nå er det en yanmar 1gm10 som står i, men vet ikke om det kan være variasjoner i girkasser eller om det er en slags standard at (wire skyv er revers, mens wire dra er forover) On 1/9/2018 at 2:17 PM, kromfelgen said: For å gjøre forvirringen komplett, så vil retningen også være avhengig av om propellen er høyre eller venstreroterende. Ja, litt av problemet er at jeg skal kjøpe propell, men må vite om jeg skal ha en høyre eller venstreroterende propell, men da må jeg finne ut hva som er forover og bakover på den båten :D 20 hours ago, alidal said: Er det ikke bare å prøve når båten kommer på sjøen? Den har ikke propell på nå, så det vil ikke hjelpe meg dessverre. Link to post
fist Posted January 10, 2018 Share Posted January 10, 2018 Går det an å sjekke gearkassa? Skal propellaksel rotere med eller mot motoren når båten går forover? For noen gerkasser kan rotasjonsretning forover ha betydning. Det kan henge sammen med at utveksling er ulik eller at revers ikke er dimensjonert for kontinuerlig gange. Link to post
Olevine Posted January 10, 2018 Share Posted January 10, 2018 I følge brukermanualen http://www.yanmarmarine.com/theme/yanmarportal/UploadedFiles/Marine/productDownloads/Pleasure-operation-manual/1GM10-OM/1GM10_OPERATION-MANUAL_da.pdf skal propellakselen rotere med urviseren når båten går fremover, sett fra stevnen. Link to post
mons Posted January 11, 2018 Share Posted January 11, 2018 Stakkars trådstarter! Det skal ikke være lett. Olevine ytte bra service og gav et godt svar, men kikk på denne https://no.wikipedia.org/wiki/Stevn Båten har stevn i begge ender, så du må velge hvor du vil se ifra... Utfra tabellen skal i alle fall propellaksel rotere motsatt vei av motoren når du går framover. Mons Link to post
Guest Avmønstret# Posted January 12, 2018 Share Posted January 12, 2018 mons skrev for 15 timer siden: Båten har stevn i begge ender, så du må velge hvor du vil se ifra... Styrbord/babord "bytter ikke plass" ut fra hvilken vei du ser fra. Da får en det riktig med en gang. Er nok ikke uten grunn at det brukes på sjøen, på fly osv :-) Link to post
lolpatrol Posted January 12, 2018 Author Share Posted January 12, 2018 17 hours ago, mons said: Stakkars trådstarter! Det skal ikke være lett. Olevine ytte bra service og gav et godt svar, men kikk på denne https://no.wikipedia.org/wiki/Stevn Båten har stevn i begge ender, så du må velge hvor du vil se ifra... Utfra tabellen skal i alle fall propellaksel rotere motsatt vei av motoren når du går framover. @mons Ja, jeg var temmelig overrasket over at det kunne være vanskelig å finne ut av hva som var forover/revers :D. Jeg sjekket den norske manualen og der har de brukt en litt annen formulering "sett aktenfra" Link to post
mons Posted January 12, 2018 Share Posted January 12, 2018 Helt riktig Pinkvin. Men det hjelper ikke når tabellen oppgir rotasjonsretning med uret "sett fra stevnen" Da blir det motsatt retning hvis du står i den andre enden av båten uansett hvor styrbord og babord er.. Mons Link to post
Recommended Posts