Jump to content

Volvo DP-G drev. Sot settler i olja


mmosberg

Recommended Posts

Tappet oljen (Mobil1 Delvac 75W-140) av DP-G drevene i oktober. Oljen var gyllen og fin ved avtapping og så godt som ikke noe metallstøv på hverken tappeplugg eller fylleplugg. Nå nesten 3 mnd senere ser at det har settlet ut bunnfall i dunkene jeg oppbevarer oljen på. Først syntes jeg det lignet på metallpartikler, men det er det ikke. Har ført magnet ned i bunnfallet uten respons. Rister jeg godt på oljen så blir det agitert ut i oljen og "forsvinner". Det ene drevet er et 2006 modell drev med ca 210 t, men det andre er et 2016 modell med bare ca 100 t. Bunnfallet som vist på bildene under er likt fra begge drevene.

 

Klar og fin olje. Her med lyskilde bak dunken:

20180108_205356.jpg.4dd27d7dfbbec0e427a8cfeae16d6f81.jpg

 

Det sorte bunnfallet er det jeg reagerer på:

20180108_205458.jpg.c5f08166e77a68309fc70314ad32d02d.jpg

 

Et bilde til av det sorte bunnfallet:

20180108_205452.jpg.2cda45cd3b2b40200c5a92f16cba88b0.jpg

 

Jeg har kommet til at dette sannsynligvis er sot. Det rare er at det lukter ikke svidd av oljen. Ingen av drevene har slurt noe denne sesongen. Kan for ordens skyld legge til at jeg har erfaring med "svidd" olje og vet både hvordan den lukter og ser ut. Dette er ikke tilfellet nå. Jeg har før 2017 sesongen brukt en hel haug av båtpenger på drev og er lite interessert i gjentakelse med det første. 

 

-Kan denne soten, som altså lett agiteres ut i oljen ved omrøring, utgjøre noen fare eller forringete driftsforhold for drevene?

 

-Jeg vurderer å la drevene få en 1/2 time med drift før sjøsetting for så å tappe oljen av og på den måten få ut eventuelt mer sot (Da jeg tappet oljen i høst hadde båten stått et par uker på land med stillestående drev).

 

Noen som har kunnskap og erfaring rundt dette?

Det glade Sørlandet!

2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050

Link to post
Share on other sites

Dette var merkelig. Jeg har selv hatt DP-G i mange år, men oljen har jo blitt kastet etter avtapping. Kanskje dette er innenfor hva som er "normalt"? Likevel deler jeg nysgjerrighet og litt bekymring. Det store spørsmålet er jo om det faktisk er sot/brent olje pga varme og om det da er pga unormal høy varme eller innenfor normalen, eller om oljen er "slitt og banket i stykker"?

 

Jeg tror kanskje jeg hadde kostet på meg en analyse av denne oljen. Det vil kanskje avsløre nøyaktig årsak og egenskaper igjen. Ikke fordi du skal bruke den på nytt, men finne årsaken til utfelling.

 

/Chaos

 

Høne, øl og hornmusikk!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...