jano1968 Startet 12.Januar.2018 Del på Facebook Startet 12.Januar.2018 På min nykjøpte snekke har jeg dette opplegget. Grunnet ulyder, mulig litt løs aksling samt at de 2 boltene som holder flensen mot girkassen stadig ryker (3/8 UNC) Jeg må få dette i orden, men kjenner ikke systemet:) Har noen oversikt over hva det for type, samt hvor jeg finner servicemanualer på de?Ja, bildet viser et sant griseri - det får jeg vaske rent til våren, tenker jeg. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 12.Januar.2018 Del på Facebook Svart 12.Januar.2018 Det er i alle fall et vridbart propellanlegg av et eller annet slag. Men oppsettingen avi motoren ser alt annet enn bra ut. Ikke rart boltene ryker da... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Kyrholmen Svart 13.Januar.2018 Del på Facebook Svart 13.Januar.2018 Så veldig skjevt ut ja... Sitér dette innlegget Link to post
jano1968 Svart 14.Januar.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Januar.2018 Ok. Hva er den store boksen i midten til? Løfter jeg på akslingen der, er det rimelig mye slakke. Kan det være et lager av noe slag som er gåent? Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 14.Januar.2018 Del på Facebook Svart 14.Januar.2018 Ser ut som at du har en stor jobb der. Den boksen i midten ser ut som et omstyringsanlegg, som du med ei rattpumpe, kan vri vingene på propellen. Utrulig kjekt å ha ved fisking og manøvrering. Sitér dette innlegget Link to post
rogeri Svart 15.Januar.2018 Del på Facebook Svart 15.Januar.2018 For meg ser det ut som noe som tidligere har vært et mekanisk vridbart propellanlegg, altså ikke hydraulisk. Enn videre ser det ut som at stigningen på propellvingene nå er "låst" i en fast posisjon, ved at manøverstangen er kappet av. Man kan se stussen av denne på bildet. Om det er slark i omstyringshuset, ville jeg ,med mindre du kan gjøre reparasjon selv, forsøkt å finne et annet brukt vribart anlegg fra enten Sleipner,FM, eller Marna. Tror det kan stå mange slike rundt om som man kan få for en rimelig penge. Om du går for å skifte lagrene selv, er det viktig å nøye merke av innstillingene på propellbladene slik at stigningen fortsatt holdes riktig. Dette kan lett endres utilsiktet under demont/montering. Det er nok sikkert lurt og påkrevet å skifte pakkboksen på propellhylsa også. Mesteparten av fettet i kjølen kommer nok fra pakkboksen. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 16.Januar.2018 Del på Facebook Svart 16.Januar.2018 Et alternativ kan være å kople bort vridbaren og legge ny fast aksel med fast propell. Vridbare propeller har generelt dårlig virkningsgrad grunnet løse blader og stor hub. Det er generelt dyre deler til vridbare anlegg og deletilgangen er variabel. Kun propellen koster fort 15K Sitér dette innlegget Link to post
jano1968 Svart 17.Januar.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Januar.2018 Hjertelig takk! Da blir det et forsøk på reparasjon først. Kan jo ikke gå verre en kjempegalt. Sitér dette innlegget Link to post
jano1968 Svart 12.Mars.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Mars.2018 Nytt spørsmål til dere som virkelig kan dette: På min Albin 21 diesel motor ombord i snekka, står det et gir med mulighet for fremover/fri/og revers. Problemet er at jeg lurer på om clutch/lameller etc kan være slitt. Hvis jeg gir gass i fremoverstilling, kan det ta opptil 10-15 sekunder før jeg hører det blir tyngre for motoren, og propellen legger kraft i frasparket. Likeså har jeg nå opplevd at når jeg kjører de sedvanlige 10-11 km/t, så "slipper" plutselig ett eller annet taket, fremdriften sakker veldig av. og jeg må få gasspaken helt ned igjen før den på ny "tar tak" i å få igang fart. Hva er dette tro? Og hva kan gjøres for å kvalitetssikre eit reparere dette. Blir litt utrygg på å foreta lengre turer før dette blir fikset vel? Sitér dette innlegget Link to post
Fjordgubbe Svart 12.Mars.2018 Del på Facebook Svart 12.Mars.2018 Godt det enno finst Vikingar. Trur ikkje eg hadde våga meg utpå med dette. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 13.Mars.2018 Del på Facebook Svart 13.Mars.2018 hanto1 skrev On 16.1.2018 at 14.18: Vridbare propeller har generelt dårlig virkningsgrad grunnet løse blader og stor hub. Feil. CP propellen har meget god virkningsgrad da den kan tilpasses enhver last og fartsområde. Den har også en stoppekraft som nesten matcher vannjet. Servogear på Bømlo er verdensleder på CP propellere i planende båter. Sitér dette innlegget Link to post
jano1968 Svart 13.Mars.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Mars.2018 Fjordgubbe skrev for 11 timer siden: Godt det enno finst Vikingar. Trur ikkje eg hadde våga meg utpå med dette. Mest uvitenhet fra min side, tenker jeg:) Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 13.Mars.2018 Del på Facebook Svart 13.Mars.2018 Mulligan, dette er et ca 40 år gammelt utslitt mekanisk anlegg. Virkningsgraden er miserabel. Det du viser til finnes ikke i sjekter fra 70 tallet. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 13.Mars.2018 Del på Facebook Svart 13.Mars.2018 Det var et svar til den generelle uttalelsen. Det finnes andre langs kysten som lager CP anlegg. West Mekan og Nogva. De slår også FP propell på ytelse. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 13.Mars.2018 Del på Facebook Svart 13.Mars.2018 En ting er nå virkningsgraden men i praktisk bruk på fiskebåter er det nå kun vribar propell som fungerer skikkelig. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 13.Mars.2018 Del på Facebook Svart 13.Mars.2018 Trådstarter har en liten « snekke» med Albin 21. Behovet for cp anlegg og kost for dette er vel diskutabelt. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 13.Mars.2018 Del på Facebook Svart 13.Mars.2018 Generelt sett så har alle vribare propellanlegg dårligere virkningsgrad i forhold til samme støttelse fast propell Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 13.Mars.2018 Del på Facebook Svart 13.Mars.2018 Ved en bestemt båtvekt, en bestemt fart og en bestemt effekt er FP bedre. Under alle andre kondisjoner er CP bedre. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 13.Mars.2018 Del på Facebook Svart 13.Mars.2018 Ok.. Det var nytt for meg. Spørs om eg må ta opp igjen skolen min på nytt. I min lærdom, så er virkningsgraden i forhold til propellstørrelse bedre med Fp en CP. Hovedsaklig fordi CP krever en mye større hub enn en FP-propell. I tillegg er gearkassen mye mer kompleks med CP da den blant annet krever en del kraftige hydraulikkanlegg, og dermed har et større drivverkstap enn FP-system. Det er mye enklere å utnytte motorens effektkurve med CP, men effekttapet er uansett større. Sitér dette innlegget Link to post
jano1968 Svart 13.Mars.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Mars.2018 I mitt tilfelle er allerede det vridbare systemet allerede byttet ut. Det eneste som nå gjenstår er å forstå; og evt fikse, er et gir hvor eksempelvis clutch??? "slurer". Hva skyldes dette - og hva kan gjøres, tro? Sitér dette innlegget Link to post
Fjordgubbe Svart 14.Mars.2018 Del på Facebook Svart 14.Mars.2018 Mulligan skrev On 3/13/2018 at 15.07: Ved en bestemt båtvekt, en bestemt fart og en bestemt effekt er FP bedre. Under alle andre kondisjoner er CP bedre. Trur det er litt sant dette, om det er av den av den meir avanserte typen og med stor propell. Men den bestemte farten går kanskje over eit større/stort fartsområde.Kan i alle høve diskuterast. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.