Jump to content

Volvo Penta KAD300, kjøre motor uten impeller i sjøvannspumpa?


mmosberg

Recommended Posts

Har KAD300, båten står på land og motorene er konservert med glycol på sjøvannssiden. Går det greit å kjøre motoren på tomgang uten impelleren i sjøvannspumpa? Vil selvfølgelig følge med på temperaturen på ferskvannssiden. Snakker om 15-20 minutt på tomgang. Det jeg tenker kan være en utfordring er om den ytterste zimmerringen i sjøvannspumpa som tetter ut mot impellerhuset kan bli varm og skades uten vann som kjøler den? Har nyoverhalte sjøvannspumper før 2017 sesongen, vil ikke gjøre det om igjen nå :-)

Link to post
Share on other sites

Teststarter motoren min på denne måten hver vår før sjøsetting (fast aksling). Lar den ikke gå lenge, dvs under ett minutt, og det går helt fint.  

Hadde vært skeptisk til noe særlig lengre gange enn dette med tanke på gummibelgen mellom eksosbend og røret ned til transom på drevinstallasjoner/ eksosslangen på akselbåter. Ville i så fall hat én i motorrommet med handa på eksosbend og rør.  

10 og 20 minutter uten kjøling i eksosen tror jeg blir alt for lenge. 

Redigert av sap_2000 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tok en telefon til et autorisert Volvo Penta verksted her på Sørlandet. Han jeg snakket med sa at det gikk helt fint med 2-3 minutt på tomgang uten impelleren i sjøvannspumpa. Ble anbefalt å spraye noe smørespray på den ytterste zimmerringen i sjøvannspumpa slik at den ikke gikk tørt. Han fortalte videre at de selv ofte gjorde det samme ifbm service før oljeskift og for få en liten test.

Link to post
Share on other sites

Lazyjack skrev for 12 timer siden:

Men så 1000-kroner spørsmålet: Hvorfor må du absolutt starte den nå når den står på land?

 

Planlegger å "vaske" drevene innvendig. Vil piske oljen rundt inni drevene, tappe av og helle på ny olje en gang til.

 

Dessuten er det greit å få bekreftet at de starter før sjøsetting.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...
  • 3 år senere...

Tar opp igjen denne tråde.  Jeg har startet min Kad 300 på land med vann klokker koblet på. Har kjørt den sikkert 30 min + for å feilsøke etter vannlekkasje. Men følte ikke at det kom vann i eksos. Så sjekker og da går vannet ut igjen i et hull under. Dermed har ikke den fått kjølig i saltvanns krets. Koblet meg rett på slangen i drevet og da funket det. Men hvordan kan jeg vite om noe har tatt skade ?

Link to post
Share on other sites

RGH skrev On 14.9.2021 at 23.46:

Tar opp igjen denne tråde.  Jeg har startet min Kad 300 på land med vann klokker koblet på. Har kjørt den sikkert 30 min + for å feilsøke etter vannlekkasje. Men følte ikke at det kom vann i eksos. Så sjekker og da går vannet ut igjen i et hull under. Dermed har ikke den fått kjølig i saltvanns krets. Koblet meg rett på slangen i drevet og da funket det. Men hvordan kan jeg vite om noe har tatt skade ?

 

Hvilket hull er det kjølevannet kom ut av? Gjennom skroget, eller bak ved transom/drevet?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...