mmosberg Startet 14.Januar.2018 Del på Facebook Startet 14.Januar.2018 Har KAD300, båten står på land og motorene er konservert med glycol på sjøvannssiden. Går det greit å kjøre motoren på tomgang uten impelleren i sjøvannspumpa? Vil selvfølgelig følge med på temperaturen på ferskvannssiden. Snakker om 15-20 minutt på tomgang. Det jeg tenker kan være en utfordring er om den ytterste zimmerringen i sjøvannspumpa som tetter ut mot impellerhuset kan bli varm og skades uten vann som kjøler den? Har nyoverhalte sjøvannspumper før 2017 sesongen, vil ikke gjøre det om igjen nå :-) Sitér dette innlegget Det glade Sørlandet! 2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050 Link to post
mawilu Svart 14.Januar.2018 Del på Facebook Svart 14.Januar.2018 Eksosrøret er det første som smelter i gummien uten vann i eksosrøret.Anbefaler ikke mere enn turning av motor Sitér dette innlegget Link to post
mmosberg Svart 14.Januar.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Januar.2018 Takk for svar mawilu. Blir det så fort varmt der i gummi"støvelen" mellom eksosbend og bukkehorn altså? Enig i at 20 min kanskje er litt mye, men noen få minutt bare? Sitér dette innlegget Det glade Sørlandet! 2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050 Link to post
sap_2000 Svart 14.Januar.2018 Del på Facebook Svart 14.Januar.2018 (redigert) Teststarter motoren min på denne måten hver vår før sjøsetting (fast aksling). Lar den ikke gå lenge, dvs under ett minutt, og det går helt fint. Hadde vært skeptisk til noe særlig lengre gange enn dette med tanke på gummibelgen mellom eksosbend og røret ned til transom på drevinstallasjoner/ eksosslangen på akselbåter. Ville i så fall hat én i motorrommet med handa på eksosbend og rør. 10 og 20 minutter uten kjøling i eksosen tror jeg blir alt for lenge. Redigert 14.Januar.2018 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
mawilu Svart 15.Januar.2018 Del på Facebook Svart 15.Januar.2018 Slangen tåler minus 30 til pluss 100grader får veldig fort blemmer på innsiden lenge før den er varm på utsiden.Kjøring under 1 min går greit,hvis det er Aksel pass på at den ikke går rundt cuttleslager er helt tørt Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 15.Januar.2018 Del på Facebook Svart 15.Januar.2018 Tetningsringen i vannpumpen ryker etter kort tid. Fyller du pumpen med vann, ok. Cutlesslager ryker etter noen sekunder. Eksosslangen holder noen minutter. Sitér dette innlegget Link to post
mmosberg Svart 15.Januar.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Januar.2018 Tok en telefon til et autorisert Volvo Penta verksted her på Sørlandet. Han jeg snakket med sa at det gikk helt fint med 2-3 minutt på tomgang uten impelleren i sjøvannspumpa. Ble anbefalt å spraye noe smørespray på den ytterste zimmerringen i sjøvannspumpa slik at den ikke gikk tørt. Han fortalte videre at de selv ofte gjorde det samme ifbm service før oljeskift og for få en liten test. Sitér dette innlegget Det glade Sørlandet! 2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050 Link to post
Lazyjack Svart 15.Januar.2018 Del på Facebook Svart 15.Januar.2018 Men så 1000-kroner spørsmålet: Hvorfor må du absolutt starte den nå når den står på land? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 16.Januar.2018 Del på Facebook Svart 16.Januar.2018 Det er vesensforskjell på 15- til 20 minutter og 2- til 3 minutter. Sitér dette innlegget Link to post
mmosberg Svart 16.Januar.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Januar.2018 Hulda. Ja, ser den. Sitér dette innlegget Det glade Sørlandet! 2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050 Link to post
mmosberg Svart 16.Januar.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Januar.2018 Lazyjack skrev for 12 timer siden: Men så 1000-kroner spørsmålet: Hvorfor må du absolutt starte den nå når den står på land? Planlegger å "vaske" drevene innvendig. Vil piske oljen rundt inni drevene, tappe av og helle på ny olje en gang til. Dessuten er det greit å få bekreftet at de starter før sjøsetting. Sitér dette innlegget Det glade Sørlandet! 2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050 Link to post
index Svart 16.Januar.2018 Del på Facebook Svart 16.Januar.2018 Ta oljevasken like før sjøsetting, så kan du kjøre gjennom med rent vann så lenge du vil;-) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
mmosberg Svart 15.April.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.April.2018 Har nå kjørt begge motorene i 3 minutter uten impeller i sjøvannspumpen og det gikk helt fint. Kjente på gummislangen mellom bukkehorn og eksosbend og der var pisselunkent etter 3 minutt. Sitér dette innlegget Det glade Sørlandet! 2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050 Link to post
RGH Svart 14.September.2021 Del på Facebook Svart 14.September.2021 Tar opp igjen denne tråde. Jeg har startet min Kad 300 på land med vann klokker koblet på. Har kjørt den sikkert 30 min + for å feilsøke etter vannlekkasje. Men følte ikke at det kom vann i eksos. Så sjekker og da går vannet ut igjen i et hull under. Dermed har ikke den fått kjølig i saltvanns krets. Koblet meg rett på slangen i drevet og da funket det. Men hvordan kan jeg vite om noe har tatt skade ? Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 17.September.2021 Del på Facebook Svart 17.September.2021 RGH skrev On 14.9.2021 at 23.46: Tar opp igjen denne tråde. Jeg har startet min Kad 300 på land med vann klokker koblet på. Har kjørt den sikkert 30 min + for å feilsøke etter vannlekkasje. Men følte ikke at det kom vann i eksos. Så sjekker og da går vannet ut igjen i et hull under. Dermed har ikke den fått kjølig i saltvanns krets. Koblet meg rett på slangen i drevet og da funket det. Men hvordan kan jeg vite om noe har tatt skade ? Hvilket hull er det kjølevannet kom ut av? Gjennom skroget, eller bak ved transom/drevet? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 17.September.2021 Del på Facebook Svart 17.September.2021 RGH skrev On 9/14/2021 at 23.46: Men hvordan kan jeg vite om noe har tatt skade ? Den eneste muligheten er vel å demontere eksosslangen og inspisere den innvendig? Impeller bør også sjekkes. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.