Jump to content

Nordkapp 760, montasjehøyde på Yamaha f350?


Askeladden commu

Recommended Posts

Kavitasjonsplata burde alltid stå noen cm over bunnen på båten. Det mest optimale, er endel cm setback og propell akselen 2cm under bunnen, men ett sånt oppsett fungerer kun på båter som skal gå skikkeligt fort 

Link to post

i flukt med, eller under bunn er nok best egnet på små, saktegående båter 

 

når hull skal bores , pass på at du får litt justeringsmuligheter på høyden 

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Dette er en tung motor. På et ikke veldig langt skrog. Så for ikke å ødelegge balansen ville jeg ikke vurdert å montere motoren med set back dvs med avstand fra akterspeilet.

 

Men den tåler å monteres slik at ventilasjonsplaten (kalles ofte feilaktig kabotasje ...) er ca 2 cm over nederste punkt på skroget. Monterer du særlig mye høyere med 350hk vil du kunne få ventilasjon når du gir full gass. Dvs at du drar vekk vannet og får luft ned i vannet slik at propellen ventilerer.

 

men en god propell kan hjelpe til å gripe vannet slik at du kan ha høyere montering, men da må du være villig til å kose deg med å lete frem optimal propell...

 

Link to post

Takker for gode innspill, har en propell som følger med motor, så har jeg en valgfri, har 2 forsøk på å treffe riktig propell. Hadde en e-Tec 250 ho fikk da  46 knop, blir vel litt mere fart, men det skal vel noe mere til for å få 60. Det vesentlige er høy marsjfart

Link to post

Holder en knapp på Yamaha, for å hente ut kreftene på veradoen kreves de høyoktan bensin, tenker jeg har mere igjen for 2 ekstra sylindre og mye volum får en bra marsjfart og lavt turtall,  veradoen er nok en stjerne motor

Link to post

Takker Mort1 

Grønngylt, jeg liker motorer som er velprøvd og ferdig med barnesykdommer,  etter problemene med  svinghjul og ventiler har det ikke vært trøbbel med disse, service verksted på plassen var også medvirkende. vektmessig er det ikke mye som skiller disse 3. 26 kg på suzukien, Synes lyden av v8 er langt bedre musikk kontra 6 syl. 

Får se når veradoene i det ganske land har tuslet noen timer på 7000 rpm hvordan kvaliteten er. 

 

Link to post
27 bayliner skrev 1 time siden:

etter problemene med  svinghjul og ventiler har det ikke vært trøbbel med disse, service verksted på plassen var også medvirkende.

 

Hvilken årsmodell bør man opp på for at disse problemene skal være borte?

Edited by M/B Bianca (see edit history)
Link to post

Dette har jeg gjort før. 

Ikke noe problem. !!! 

Mener og huske jeg brukte hull 2 men om det var fra topp eller bunn husker jeg ikke. 

 

Den båten skulle ikke vært levert med annen motor. !!!! ! 

 

Den ekstra vekta bak gjør at du får en fin balanse i båten. 

 

Jeg jobbet ikke noe med og bytte propeller etc. 

Hadtigheten jeg fikk var maks 56 knop. 

Men da med lite drivstoff etc. 

Men den gikk alltid 50' knop. Med groe og alt.. 

 

Marsj fart på ca. 45 knop. 

 

Min ble dessverre stjålet. 

 

Har en i dag med 300 evenrude. Men vurderer stadig og bytte til 350 Yamaha. 

 

Lover at du ikke blir skuffet !!!! 

Og gjør du det kan jeg overta ! 

 

Glerder meg til sommeren!!!!!!!!! da skal det BÅTES:o)

Link to post

Som N760-eier fristes jeg av det samme. Så ser jeg at akterspeilet er godkjent for maks 1x300 HK eller 2x200 HK fra fabrikk. Er det noe å bry seg om? Jeg er ikke redd for akterspeilet, men kan man få andre utfordringer om noe skulle skje, f.eks. i forhold til forsikring? 

Link to post

M/b bianca, jeg hadde ingen problem med forsikring, vekten av 2 200 hk er det samme med høyere effekt. Svinghjulene ble byttet på garantien i de tilfeller det gikk gærnt

Link to post

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now


×
×
  • Create New...