Svein34 Startet 16.Januar.2018 Del på Facebook Startet 16.Januar.2018 Jeg skal montere fiskehjul på en uttern skjærgårdsjeep å ønsker ikke å bore hull i rekka for å få de til. Har noen her vert borti problemstillinga å har tips til hvordan jeg kan få til dette å at det ser bra ut? Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 16.Januar.2018 Del på Facebook Svart 16.Januar.2018 Sikaflex eller tec7 burde holde bra. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
StHårek Svart 16.Januar.2018 Del på Facebook Svart 16.Januar.2018 Om du har kraftig rekke på båten så kan den festes der. Ett kjapt google søk etter "rekkefeste fiskehjul" gir en del alternativ. Sitér dette innlegget Link to post
Svein34 Svart 16.Januar.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Januar.2018 Ja det er et solid rekkverk, så de må den festes i. Jeg har planer om å lage det i aluminium, så jeg får prøve meg frem. Hvis noen her har gjort dette før så blir jeg glad for info om hvordan de ble gjort :-) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 16.Januar.2018 Del på Facebook Svart 16.Januar.2018 har du bilde av rekka? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Svein34 Svart 16.Januar.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Januar.2018 ivar skrev 34 minutter siden: har du bilde av rekka? Tenkt å montere den på en av siderekkverkene bakerst der. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 16.Januar.2018 Del på Facebook Svart 16.Januar.2018 Hei Ein eg kjenner har montert sitt hjul, på ei slik rekka, ved hjelp av røyrklemmer. Det ser ok ut. Asl Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 16.Januar.2018 Del på Facebook Svart 16.Januar.2018 Jeg ville ha borret hull og montert med en god plate på baksiden. Hvor kraftige festene til håndrekka er finner du ikke ut før den forsvinner I havet sammen med hjulet og etterlater kun et par hull I skroget.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Komodo Svart 16.Januar.2018 Del på Facebook Svart 16.Januar.2018 På Stady jolla som jeg bruker når jeg trekker teiner har jeg montert et hjul som jeg drar tauet over. Her ser du hvordan jeg har løst det kun med et klammer. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Svein34 Svart 16.Januar.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Januar.2018 Komodo skrev 16 minutter siden: På Stady jolla som jeg bruker når jeg trekker teiner har jeg montert et hjul som jeg drar tauet over. Her ser du hvordan jeg har løst det kun med et klammer. Den virker jo ganske grei da:-) Jeg skulle vel haft noe slik med en plate øverst for å sette fast hjulet på. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 16.Januar.2018 Del på Facebook Svart 16.Januar.2018 Ja, alt er mulig Men som jeg pleier å si; skal du ha det som du vil, så må du lage det selv Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Svein34 Svart 16.Januar.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Januar.2018 Ja de er sant kan jeg spørre hvor fikk du tak i disse klamrene du har der? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 16.Januar.2018 Del på Facebook Svart 16.Januar.2018 Klammeret er hjemmelaget. Det er et tykkvegget syrefast rør som jeg splittet og sveiste på to lepper. Disse leppene brukte jeg for å skru halvdelene sammen. Inni er det en foring av POM / Delrin plast. Foringen er også splittet i to, og deretter skrudd i rørhalvdelene med senkeskruer fra innsiden. Det fine med et krafig klammer i syrefast er at man kan sveise på akkurat hva man vil etterpå. Alt er laget av div. skrot og kapp jeg hadde i garasjen. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Svein34 Svart 16.Januar.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Januar.2018 Takk for tips, jeg finner vel ut av dette. Sitér dette innlegget Link to post
ballistic Svart 17.Januar.2018 Del på Facebook Svart 17.Januar.2018 https://www.skibsogfiskeriutstyr.no/rekkefeste-universalbrakett Her har du et ferdig alternativ; vil muligens trenge litt ekstra forsterkning Sitér dette innlegget Link to post
PolarLi Svart 18.Januar.2018 Del på Facebook Svart 18.Januar.2018 Sveis eller skru selve festet til juksahjulet fast i en større alu eller rustfri plate, og lim denne fast på innsiden av rekka med 3M VHB tape. Utover at den er utrolig sterk og enkel å montere, er en stor fordel hvor lett den er å demontere. Varm opp med varmepistol, og bend fra med en sparkelspade i stål eller bruk en tynn pianowire eller nylon for å kutte tapen. Taperestene ruller du lett av underlaget med tommelen. Ulempen er at tapemetoden krever veldig god tilpassing i mellom det som skal limes. Sitér dette innlegget Link to post
mavi Svart 19.Januar.2018 Del på Facebook Svart 19.Januar.2018 Om du vurderer å flytte den fremover i båten kan du vurdere en Cannon rail/side mount eller tilsvarende til Scotty http://store.cannondownriggers.com/products/325092/RailSide_Mount https://www.amazon.com/Scotty-2027-Stanchion-Mount-Downriggers/dp/B009XFMUF6 Sitér dette innlegget Link to post
Alfa Selina Svart 20.Januar.2018 Del på Facebook Svart 20.Januar.2018 En kloss av 20mm nylon/plast og en U-bøyle gjør og nytten! Jeg bruker festet og til sløyebordet mitt. Det enkleste er ofte det beste! Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 20.Januar.2018 Del på Facebook Svart 20.Januar.2018 Det så jo ut som en bra løsning. Men den løsningen får man jo tydeligvis stor fisk også Men et nærbilde av braketten hadde kanskje vært mer nyttig enn fisken Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Svein34 Svart 21.Januar.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Januar.2018 Alfa Selina skrev for 16 timer siden: En kloss av 20mm nylon/plast og en U-bøyle gjør og nytten! Jeg bruker festet og til sløyebordet mitt. Det enkleste er ofte det beste! Den løsningen var jo genial da! :-) Nylon er jo ett folholdsvis sterkt letbearbeid materiale, men hvorfår man tak i slike emner i den tykkelsen da? Sitér dette innlegget Link to post
Svein34 Svart 13.April.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.April.2018 Da ble de så jeg fikk ordna feste for fiskehjulet uten å skru i båten. Ei aluplate bøyd 90g, festet med en u-profil som akkurat gittkk rundt fenderlista i nedre kant å solide rørklamre på rekka. 4 skruer for å løsne klamrene å de kan enkelt vippes av. Jeg kunne henge meg på de uten at de var antydning til at de skulle løsne Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 13.April.2018 Del på Facebook Svart 13.April.2018 Det var jo en fiffig løsning? Sitér dette innlegget Link to post
toeverga Svart 10.Mai.2018 Del på Facebook Svart 10.Mai.2018 Hengelås og feste til fenderkurv fra Biltema. ?. Sitér dette innlegget Link to post
sveinon Svart 1.September.2021 Del på Facebook Svart 1.September.2021 Ser flott ut dette! Men lurer på hva det hvite er,og hvor du får kjøpt det ?? Sitér dette innlegget Link to post
Reisatjukk Svart 1.September.2021 Del på Facebook Svart 1.September.2021 Slik valgte eg å lage det, etter tips her på forumet. 5 mm aluplate,knekke og klammer, med u-profil klemt rundt fenderlist så er det fjellstøtt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.