Jump to content

Feste fiskehjul uten å bore hull i rekka?

Svein34

Recommended Posts

Klammeret er hjemmelaget. Det er et tykkvegget syrefast rør som jeg splittet og sveiste på to lepper. Disse leppene brukte jeg for å skru halvdelene sammen. Inni er det en foring av POM / Delrin plast. Foringen er også splittet i to, og deretter skrudd i rørhalvdelene med senkeskruer fra innsiden. Det fine med et krafig klammer i syrefast er at man kan sveise på akkurat hva man vil etterpå. Alt er laget av div. skrot og kapp jeg hadde i garasjen. 

Sveis eller skru selve festet til juksahjulet fast i en større alu eller rustfri plate, og lim denne fast på innsiden av rekka med 3M VHB tape.

Utover at den er utrolig sterk og enkel å montere, er en stor fordel hvor lett den er å demontere. Varm opp med varmepistol, og bend fra med en sparkelspade i stål eller bruk en tynn pianowire eller nylon for å kutte tapen. Taperestene ruller du lett av underlaget med tommelen.

Ulempen er at tapemetoden krever veldig god tilpassing i mellom det som skal limes. 

Alfa Selina skrev for 16 timer siden:

En kloss av 20mm nylon/plast og en U-bøyle gjør og nytten! :thumbsup:

Jeg bruker festet og til sløyebordet mitt. Det enkleste er ofte det beste! :smiley:

20180120_191137.jpg

20180120_191331.png

Den løsningen var jo genial da! :-) Nylon er jo ett folholdsvis sterkt  letbearbeid materiale, men hvorfår man tak i slike emner i den tykkelsen da? 

• 2 måneder senere...

Da ble de så jeg fikk ordna feste for fiskehjulet uten  å skru i båten. Ei aluplate bøyd 90g, festet med en u-profil som akkurat gittkk rundt fenderlista i nedre kant å solide rørklamre på rekka. 4 skruer for å løsne klamrene å de kan enkelt vippes av. Jeg kunne henge meg på de uten at de var antydning til at de skulle løsne:smiley:

IMG_20180413_140724.jpg

IMG_20180413_125318.jpg

IMG_20180413_140937.jpg

IMG_20180413_141006.jpg

• 4 uker senere...
  • 3 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...