Jump to content

Hvordan se 60 TV-kanaler "gratis" i båten.


Lars H.

Recommended Posts

Årsaken til at diskusjonen kom inn på diskusjon om Chromecast (meget bra), var at Gunga Din foreslo å bruke Chromecast i stedet for en HDMI-kabel mellom PC og TV. Men som novise ved bruk av en slik duppeditt, er det noe som er greit å få avklart. Med HDMI kabel til TV'n får jeg alt fra PC'n frem på TV-skjermen. Jeg kan altså henge et teppe over PC-skjermen og bruke TV skjermen til å surfe, arbeide med Word, drive med billedbehandling osv.

 

Er det slik med Chromecast også, eller er det da kun snakk om å vise feks. dagsrevyen eller en Youtube snutt på TV'n?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Lars H. skrev 3 minutter siden:

Årsaken til at diskusjonen kom inn på diskusjon om Chromecast (meget bra), var at Gunga Din foreslo å bruke Chromecast i stedet for en HDMI-kabel mellom PC og TV. Men som novise ved bruk av en slik duppeditt, er det noe som er greit å få avklart. Med HDMI kabel til TV'n får jeg alt fra PC'n frem på TV-skjermen. Jeg kan altså henge et teppe over PC-skjermen og bruke TV skjermen til å surfe, arbeide med Word, drive med billedbehandling osv.

 

Er det slik med Chromecast også, eller er det da kun snakk om å vise feks. dagsrevyen eller en Youtube snutt på TV'n?

 

Joda. Om du har så bra TV at du faktisk klarer å bruke den som skjerm via hdmi så vil det bli bra med chromecast også. 

 

Selv bruker jeg chromecast kun til film, bilder osv. Har ikke hatt noe TV foreløpig som jeg syns fungerer til "pc- arbeid". Men har brukt store PC- skjermer som fungerer godt til å se film på også :-) 

--

Chromecast er koblet til wifinettet og belaster ikke den dingsen, pcen eller telefonen/brettet som du "bestiller med". Så den store fordelen ifht kablet kobling er at du feks kan fyre i gang noe på NRK nett- tv, netflix osv med hvilken som helst dings du sitter med i hånda. Være seg telefonen osv. Og "dingsen" vil være som en fjernkontroll. 

 

I tillegg kan du speile faner i Chrome. 

--

Så du kan surfe og gjøre alt som du pleier i Chrome. Men word tror jeg ikke går. Teksbehandling i google docs vil jo gå. Biledbehandling i browser vil gå. Om det er egne biledbehandlingsprogram som støtter chromecast aner jeg ikke. 

--

Så chromecast vil ikke erstatte kabelen din som "bare" speiler hele skjermen din. Men du vil kunne bruke brett, telefon osv, med visse begrensninger. 

Link to post
Share on other sites

OK, da forstår jeg litt bedre. Hovedønsket mitt er at når jeg er i båten og feks. vil se på et TV-program fra TV2 vha. GET nett-TV kan få det vist på TV'n i stedet for på en mindre laptop-skjerm. Og med VPN burde det være mulig også i Sverige.

 

Dette vil fungere med HDMI kabel, og som jeg forstår også med Chromcast dersom jeg installer en Google Chrom nettleser på PC'n. Som svoren Firefox bruker kommer det nok til å sitte langt inne.

 

Et annet ønske er å kunne sitte i godstolene hjemme med en laptop på fanget og vise feriebildene for kone og andre på den noe større TV-skjermen enn skjermen på laptop'n. Dette var noe jeg forsøkte med den gamle 1. generasjons Chromecast dongelen uten å få det 100% til. Men forhåpentligvis får jeg det til med den som selges nå.

 

Så det blir vel en tur til Claser'n for å handle. Den koster jo ikke mer enn en natt i en gjestehavn. Uansett, - og så er det jo artig å leke seg med slike duppeditter.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Mix skrev 6 minutter siden:

Fikk du testet Smart View på telefonen din mot Cromecast ?

 

Nei, har egentlig bare lagt den gamle Chromecast duppeditten tilbake i skapet. Det var så mye om og men med den da den kom på markedet (som jeg selv erfarte), at den går nok heller i spesialavfallet.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det flotte med chromecast er at hvis du sitter i båten og surfer på telefonen og kommer over en youtube snutt, eller en serie på nrk og vil se den. Så er du på wifi i båten med mobilen og chromecast så bare "kaster" du serien over på tv uten noen form for ekstra tilkobling. 

 

Da vil chromecast bruke wifi til å streame det du "kastet" over. Veldig kjapt og enkelt, samt at HDMI fra mobilen kan i mange tilfeller være utfordrende.

 

Du kan også speile skjermen, og dermed vise bilder fra mobilen på tv. Kjekt når du skal vise noen bilder fra mobilen din.

 

Men en laptop kan det nok i mange tilfeller være like enkelt med HDMI, og hvis du skal sitte og jobbe på skjermen så må du ha kabel. Da vil speilingen via chromecast føles treg og det vil "lagge" litt, altså være et øyeblikks forsinkelse mellom pc og tv.

Redigert av Joltus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vel, selv om jeg nå får meg smarttelefon, kan jeg ikke se for meg at jeg skal bruke den til å surfe på nett når jeg er i båten med PC'n på 24/7. Å se bilder som jeg tar med mobilen på TV'n, var et godt tips. Hvor mye bilder jeg kommer til å ta med mobilen, vil tiden vise. I båten har jeg alltid både Canon lommekamera og speilrefleksen klar.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev for 14 timer siden:

 

Samsung smart view er vel kun for Samsung smart- tv såvidt jeg har skjønt. 

Det ser ut som du tar feil her.

Smart View støtter Miracast.

 

It’s simple to connect your phone to a TV with Smart View. Connect to Samsung Smart TVs and Miracast devices (such as Chromecast or Amazon Fire TV Stick), and you can wirelessly beam photos, videos, presentations, and even video games to your big screen.

 

 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Mix skrev 33 minutter siden:

Det ser ut som du tar feil her.

Smart View støtter Miracast.

 

It’s simple to connect your phone to a TV with Smart View. Connect to Samsung Smart TVs and Miracast devices (such as Chromecast or Amazon Fire TV Stick), and you can wirelessly beam photos, videos, presentations, and even video games to your big screen.

 

Veldig bra! :-) Ellers pleier jo produsentene å være ivrige på å stenge ute og kun fokusere på sin egen løsning. 

Link to post
Share on other sites

Skal se mer på bruk av Smart View. Men jeg tror jeg kjøper nyeste Chromecast først. Har sett litt på priser, hos Clasern kr.379,- hos Elkjøp kr.359,- og på eBay kr.96,40, se nedenfor. Det må vel være greit sted å handle? Det sies jo at det er siste versjon, top rated selger og han har solgt mange. Dette haster jo ikke det er ennå over 2 måneder til båtsesongen.

 

chromecast_ebay.jpg.4d1ccf44b7d31e96f4acb6920d369b7d.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Popeye70 skrev for 23 timer siden:

 

Ronald mente at du må ha VPN på routeren din hjemme i Norge, så du kan opprette en VPN-forbindelse fra hvor som helst i verden og hjem til hjemmeruteren din. Da får du en "norsk" IP-adresse og kan se på NRK og andre streamingtjenester som blokkerer basert på om du har "norsk" IP-adresse eller ei.

Just precis!

Link to post
Share on other sites

Mix skrev for 2 timer siden:

Nyeste cromecast er modell 3 Ultra med støtte for 4K, men om man har bruk for dette er en annen sak. Ser man får denne til 150.-ish fra Kina.

 

50 kroner mer for Ultra versjonen er jo ikke mye, spesielt med tanke på at den koster kr.749,- hos Elkjøp. Da er det vel ingen grunn til ikke å velge den?

 

Nå er forresten ny router med VPN mulighet på vei i posten fra GET, ankomst imorgen.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Du har ikke bruk for 4K (med mindre du har en 4K TV eller skjerm), så ser ikke poenget. Den du har er 100% duganes til jobben. Har samme selv, aldri hatt noen problemer med den. 

 

https://www.dinside.no/mobil/mange-vil-fint-klare-seg-uten/66630630

 

Men 4K utgaven har en fordel, du kan kable den til fast nettverk med medfølgende strømkabel da den har nettverksinngang i støpselet. Denne kabelen kan du forøvrig kjøpe løst og koble til den chromecasten du allerede har for å få kablet forbindelse. Koster 165,- 

 

https://store.google.com/product/ethernet_adapter_for_chromecast

 

Ok, 4K utgaven er ørlite kjappere i svingene ser jeg. Ikke at første gen er så forferdelig treg da men, alt som er raskere er jo kjekt :-)

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev 28 minutter siden:

 Den du har er 100% duganes til jobben. Har samme selv, aldri hatt noen problemer med den.

 

Den jeg har nå, er den på bildet under. Er det den du har og som funker for deg?

 

chromecast2.jpg.4c81e8968ddf2edaa23eb4796382f6b5.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Da får jeg teste litt med den 1.gen. Chromecast'n  jeg har og med Smart View,  jeg ser at den har koblet seg på routeren med WiFi, men Smart View ser den ikke. Det er mulig den og PC'n har koblet på hver sin frekvens på routeren som ligger ute med både 2,4 og 5GHz.

 

Idag har det blitt litt mye annet også. På TV'n har det vært spennende sport, vi har fått ny sofa i hus som måtte monteres (ikke Ikea, bare noen føtter), den gamle må demonteres og gjøres klar for midlertidig lagring i garasjen før vi får container i borettslaget ifb. vårdugnaden.

 

For øyeblikket er jeg uten telefon. Nummeret er overført fra ICE til Telia og jeg har ikke fått fyrt opp smarttelefonen og aktivert det nye sim-kortet i den. Nå blir det å kutte opp all pappemballasjen fra sofaen og få den i en søppelsekk. Trude har heldigvis medfølelse med meg slik at jeg slipper å ta oppvasken etter middagen. Etter dagsrevyen blir det den vanlige kveldsturen med skipshunden Max, det skal bli godt å komme seg ut en tur. Og så? Da blir det nok å få liv i smarttelefonen.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...