Jump to content

Propanbeholder for langtur, hvilken størrelse?

gregor

Recommended Posts

Bitteliten skrev 6 minutter siden:

hvordan gjør man det?

vi har svensk gass og svensk oven - og opplever innimellom at stekeovnen slukker når gassmengden skrus ned.

Mat via elektrisk har jeg testet i NordWest. 2000w inverter 670Ah AGM. Byttet batterier omtrent hvert 3. år. Dyrt...

Og Lithium er jeg usikker på pga ombygging av alt annet elektrisk. Blir mye styr - særlig for dynamo

Man må juster brenneren inne i oven,  om du brenner Propan eller Butan.  i Carib blander de 50/50,  i Norgen tror jeg det har 80% propan og 20% Butan på flaskene.

Hvorfor kaller du de Blå 907 flaskene for Svenske  ?  de er standard over hele europa og i Carib.(Campingassflasker)   de mest vanligste å få tak i over alt.

Vi var 5 voksne ombord og laget mat hver dag på kryssing av atalanteren,  samt endel grilling.  og forbruket av ca en flaske (2,7kg)  hver 4 uke.  Og gass til disse fikk man over alt.  hvorfor dra på stor 10 kg flasker  ???

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Careka skrev Just now:

.

Hvorfor kaller du de Blå 907 flaskene for Svenske  ?  de er standard over hele europa og i Carib.(Campingassflasker)   de mest vanligste å få tak i over alt.

Ikke noen annen grunn enn at mine flasker er svenske og jeg trodde det var en svensk standard. Utfordringen er få tak i slike i Norge - eller tar jeg feil? :smiley:

Beholder gjerne de flaskene jeg om jeg kan få fylt de der jeg trenger det :yesnod:

BØstrøm skrev 6 minutter siden:

Det kan du. Lag overgang, og fyll gass til halv pris på LPG stasjon

og der løste du problemet mitt. Fant en LPG stasjon der jeg bor som fyller alle typer flasker. Fantastisk - takk :clap::clap: 

"På vår stasjon selger vi propanbeholdere, regulatorer, adaptere, ventilsmøring, gassalarmer og andre
propanrelaterte varer.
Vi fyller alle typer propanbeholdere."

http://www.lpgnorge.no/stasjonsoversikt/

Redigert av Bitteliten (see edit history)
9 hours ago, Bitteliten said:

Med tanke på seiling der det også er kaldt - er det OK med komposittflasker eller er det stål/alu som anbefales?

Stål og aluminium er noe bedre enn glassfiber når det blir skikkelig kaldt – men da snakker vi ned mot (eller under) minus 18-20.

Er ikke alltid godt å få klarhet i hva slags gassblanding en får fylt, det viktigste er nok å holde seg med regulator som gir rett trykk – for komfyrer kjøpt i Norge betyr det 30 mbar om ikke hukommelsen spiller meg et puss. Verdt å følge litt med om en kjøper andre flasker med tilhørende regulatorer i utlendighet. Er forresten stort sett kun propan i de gassblandingene som selges over disk i Norge.

Euklid skrev 1 minutt siden:

Er ikke alltid godt å få klarhet i hva slags gassblanding en får fylt, det viktigste er nok å holde seg med regulator som gir rett trykk – for komfyrer kjøpt i Norge betyr det 30 mbar om ikke hukommelsen spiller meg et puss. Verdt å følge litt med om en kjøper andre flasker med tilhørende regulatorer i utlendighet. Er forresten stort sett kun propan i de gassblandingene som selges over disk i Norge.

Vi gikk fra standard camping gaz (butan, mest brukt i Europa, de "små" blå stålflaskene). Byttet til norsk system, helt standard og har ikke gjort noen endringer på komfyren. Fungerer helt fint. Brenner i en litt annen farge, men effekten er ikke vesentlig endret.

Vi har kjøpt flasker i en drøss forskjellige land, har vært gjennom 4-5 forskjellige regulatorer og har fylt gass der det lot seg gjøre, uten å ha sjekket hva slags gass de fylte eller justert noe på komfyren. Eneste problemet vi har hatt er at ENO-komfyrer ikke tåler livet på sjøen: slingrefestet slingrer seg selv til intet, og det ruster så det står etter.

BØstrøm skrev for 6 timer siden:

Tror gassovn kjøpt i utlandet, trenger mer luft, da norsk LPG er mer flyktig. Uansett så soter det med utenlandsk ovn på norsk gass, og slukker lettere med norsk ovn på utenlandsk gass. Er vel bare 2 instillinger. Tyskerene prøvde seg i en periode med maks både gass og luft, men det er ikke EU standard idag....

Det er flere land som har 37 til 50 mbar en må sjekke utstyret for å se trykket den er laget til .

En side om flasker +

http://www.campingnorge.no/alt-om-gass-til-campingferien

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

• 3 år senere...

norge har 30 mb. europa stiller sitt utstyr in på 50 mb,  så da må brennere og spesiellt ovner justeres i henhold til trykket fra regulator.

vår båt har altid hatt 50 mb,  siden den er laget i frenkrige.  så det har vi beholdt, og cderfor også beholdt Camping gass flaskene som er de det er lettest å få tak i over hele verden.

Vi seiler sommeren 2022.

Redigert av Careka (see edit history)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

pacuare skrev On 17.4.2018 at 17.29:

Vi gikk fra standard camping gaz (butan, mest brukt i Europa, de "små" blå stålflaskene). Byttet til norsk system, helt standard og har ikke gjort noen endringer på komfyren. Fungerer helt fint. Brenner i en litt annen farge, men effekten er ikke vesentlig endret.

Samme erfaring når vi var på kanalene nede i Europa...

Eno komfyr...ingen problem med å veksle mellom disse gassflaskene, bortsett fra flaske koblingene som måtte byttes... 

Bor i båten, har 3kg i lagring akterbenk, i godkjent beholder med drenering og kobberrør helt frem til byssa. 3kg varer i 3 mnd +\- med 2 bluss. Lager bare mat til 1 sjel og er ikke kresen. Kaffen lages på moccamaster. 

Redigert av Taskeladden (see edit history)

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

Taskeladden skrev 1 time siden:

Bor i båten, har 3kg i lagring akterbenk, i godkjent beholder med drenering og kobberrør helt frem til byssa. 3kg varer i 3 mnd +\- med 2 bluss. Lager bare mat til 1 sjel og er ikke kresen. Kaffen lages på moccamaster. 

3 kg..? Hvordan ser de ut..?

De blå 2 kg vi har holder ganske nøyaktig 1 mnd...

Fruen er voldsom å bruke steikovnen...

Har alltid 3 stk flasker ombord ....

Jeg kan oppdatere med at vi fremdeles bruker Campingaz R907 (2,75 kg). Siden vi logger det meste så kan jeg med sikkerhet si at vi bytter flaske jevnlig hver 14 dag. Prisen for bytte nedover i Europa ligger mellom kr 250/300. Vi har 3 flasker ombord. 

Vi dro fra Sverige med 2 x 10kg med industri kobling, men så langt har det ikke lyktes oss å få fylt disse.

Taskeladden skrev for 12 timer siden:

3kg er de oransje. bytter mine på esso :)

Ok, jeg har den typen også ombord..

Det er dem med samme kobling som 5 og 10 kg...riktig...? 

Jeg trodde de også var 2 kg, som de blå... 

Tror faktisk prisen er ganske lik på bytte av både de blå og de oransje, så da er det vel muligens mer gunstig med de oransje...?

På forrige båt en Albin ballad, var gassen plassert i en lukket trekasse nede i cockpit benken. Det var jeg ikke komfortabel med. Fik da tak i rustfri plate,  fikk valset den til diameter ca 4cm større en propanbeholder. Jeg la inn en perforert plate i bunnen og det passet med et rustfrittlokk jeg hadde i toppen. Jeg hang den opp på rekka akter og la ledning frem til komfyr, stopekran og lekasjetester.

Aileen ll

Ida Marie III skrev 53 minutter siden:

Ok, jeg har den typen også ombord..

Det er dem med samme kobling som 5 og 10 kg...riktig...? 

Jeg trodde de også var 2 kg, som de blå... 

Tror faktisk prisen er ganske lik på bytte av både de blå og de oransje, så da er det vel muligens mer gunstig med de oransje...?

Det stemmer :)  
Samme kobling som 5 og 10kg. 
Mener jeg betaler rundt en 170-180kr for innbytte på den lokale essoen. 

Var essodamen som lærte meg de var 3 kg når jeg spurte etter orange 2kilo. Har aldri tenkt over det før :) 

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...