Jump to content

Propanbeholder for langtur, hvilken størrelse?

gregor

Recommended Posts

Skal installere gass i båten og har tenkt til å kjøpe en gasskasse med drenering for å montere det innvendig.

Hva er folks erfaring i forhold til å få tak i gass rundt omkring i verden. Har inntrykk av at det er lettest å få tak i 2kg flasker.

https://caravan.no/Produkt/95/75160/GASSBOKS-FOR-3-KG-FLASKER

Tenker på å enten kjøpe to av disse og koble dreneringen sammen og ut igjennom en gjennomføring. Da kan jeg ha tilkobling i den ene og lagring i den andre og ha med meg  2 x 2kg flasker.

https://www.maritim.no/gasskasse-maxi-5-6-kg-statoil-bla#.WmNfVqjibAQ

Eller kjøpe en sånn. Da kan jeg ha med meg en 5kg flaske, men da blir det fort litt mere knot å få tak i gass.

Redigert av gregor (see edit history)

Min prosjekt tråd for långedrag 44 i stål

https://baatplassen.no/i/topic/102735-prosjekt-långedrag-44-1980/

gregor skrev for 3 timer siden:

...Har inntrykk av at det er lettest å få tak i 2kg flasker...

Jeg tror at vi som er utstyrt med 2kg, aller helst skulle hatt 5kg, ene og alene grunnet tilgangen på disse. Det er vanskeligere her i Norge å få tak i 2kg enn 5kg. Det erfarer jeg. Har funnet mine steder som fører 2kg, men 5kg har de vel på alle bensinstasjoner. Utenfor Norge vet jeg ikke. Det får andre bistå med svar... 

gregor skrev 42 minutter siden:

Ja det er utenfor Norge jeg er mest interessert i :) Norge har man etter noen år lært seg å navigere i :p

Ask: Har ikke sett ferdig kasser til å ha inne til 10-11 kg flasker?

Du vil ha gassen inne? Det tror jeg ikke jeg hadde turt, selv med skikkelig drenering av gasskassa. Det er sikkert bare jeg som er unødvendig nervøs, dog. 

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Hvor skal du er det viktigste spørsmålet. I Europa ville jeg valgt 2 kg camping gaz. Tilgjengelig i stort sett hele Europa utenom Norge og Sverige. Men 2 kg er ikke mye. Portugal har faktisk samme standard som i Norge, men flaskene går ikke om hverandre. Kan derfor bare kjøpe ny, ikke bytte. 11 kg industigass er mitt førstevalg på jordomseiling. 2 stk. 

Hadde camping gaz i båten, er nå byttet til 5 kg kompositt etter norsk standard. Med to flasker holder det en sommerferie når en er ute å reiser. 

Hvor mange som er ombord og om dere kommer til å bake brød er også to viktige forhold til gassbruk. 

Planen er ganske løs.. men vi skal bare ut i verden.. blir borte alt fra 1 - 10 år ettersom hvordan vi trives :)

Men europa først.. så karibien.. også får vi se hvor vi drar videre derfra..

Har gasskomfyr med 3 bluss.. Blir nok en grill ute etterhvert også..

Forbruket er ikke helt det jeg spørr om her da.. om jeg går for 2kg flasker så blir det snakk om å ha med flere uansett.. Men siden det virker som det er greit å få tak i 5kg så spørs det om ikke det blir det..

Popeye70: Sånn jeg har forstått det så skal det være greit så lenge det er drenert og man følger opp alt av slanger.. 

Popeye70 skrev for 3 timer siden:

Du vil ha gassen inne? Det tror jeg ikke jeg hadde turt, selv med skikkelig drenering av gasskassa. 

Ville hatt gassen stående i (godt drenerte) kasser utendørs, uansett. Man vil bare ikke ha en lekkasje som fyller opp kabinen i båten, det kan bli fatalt. Hvis gassflaskene likevel skal lagres inne har det lite å si om flaskene er på 2 eller 11kg, faren for eksplosjon er til stede uansett og kan kun skje under en viss blanding av gass og luft. I en seilbåt av normal størrelse holder det selv med de minste blikkboksene med gass man får kjøpt. Bildet under har jeg også postet tidligere, det viser en eksplosjon fra 450g gass fra en gassboks beregnet til primus. Dette ble framprovosert i en bunkers et sted i Stavanger-området. Et voldsomt drønn, trykk og varme jeg kjente selv fra der jeg sto og tok bildet. Lagring av gassflaske inni en lukket båt? Det skjer ikke for min del i alle fall.

A6329782-D7A3-429A-B498-F114D7F2597C.jpeg

gregor skrev for 10 timer siden:

Planen er ganske løs.. men vi skal bare ut i verden.. blir borte alt fra 1 - 10 år ettersom hvordan vi trives :)

Men europa først.. så karibien.. også får vi se hvor vi drar videre derfra..

Har gasskomfyr med 3 bluss.. Blir nok en grill ute etterhvert også..

Forbruket er ikke helt det jeg spørr om her da.. om jeg går for 2kg flasker så blir det snakk om å ha med flere uansett.. Men siden det virker som det er greit å få tak i 5kg så spørs det om ikke det blir det..

Popeye70: Sånn jeg har forstått det så skal det være greit så lenge det er drenert og man følger opp alt av slanger.. 

Kravet er vel at gassflasken skal stå slik til ute at den raskt kan fjernes, selvfølgelig i gasstett rom med drenering til sjø..

Gass om bord er IKKE farlig, bare en følger forskriftene...det samme gjelder det meste i livet...

Alle gass tråder på båtplassen sklir over i den samme diskusjonen :D

Ida marie: Er det krav om at den skal stå ute? 

Fant denne i en annen tråd og punkt 1c så står det at den skal være drenert om den er inne 

http://www.jul-nielsen.no/Gass_i_bat.html

Noen som vet om noen som selger gassskap man kan henge opp ute? Skal sjekke litt mål, kansje jeg kan lage et oppheng på siden av targa bøylen..

De som er bekymret for gass ombord er alt for nervøse til å dra på langtur. Følg forskriftene ved installasjon så er det trygt nok. Det klart farligste på langtur er trafikkulykker på land. 

Tett beholder med lufting ut av båten er det som trengs. Bør være ett sted saltvann ikke har tilgang. Camping gaz beholdere ruster fort. Regulator har også begrenset livstid i salt miljø. 

Gass er ett stort diskusjonstema blandt langturseilere. Søker du litt finner du mange diskusjoner. 

gregor skrev for 2 timer siden:

Alle gass tråder på båtplassen sklir over i den samme diskusjonen :D

Ida marie: Er det krav om at den skal stå ute? 

Fant denne i en annen tråd og punkt 1c så står det at den skal være drenert om den er inne 

http://www.jul-nielsen.no/Gass_i_bat.html

Noen som vet om noen som selger gassskap man kan henge opp ute? Skal sjekke litt mål, kansje jeg kan lage et oppheng på siden av targa bøylen..

Mener å ha hørt det, men er usikker...kunne ikke lese noe direkte ut av den siden du hang ved...

Med inne tenker jeg i salongen inne i båten...

De som selger slikt utstyr kan reglene, bare hør med dem...

Hvilke 5kg flasker er det snakk om? Godt mulig jeg har gått glipp av noe – vi har ganske liten åpning på vår (drenerte) gassluke og har ikke plass til mer enn små blå.

Vi har hatt 5 x 2kg ombord. Har i en del områder vært greit å ha små flasker – om de må bæres til andre siden av byen for å få fylt blir tilbaketuren med en 10kg flaske ganske slitsom.

Det kan være lurt å ha med overganger fra det systemet en velger til en eller annen kjent standard (eller enda bedre, en nippel), finnes alltids en eller annen luring i en bakgård som da kan hjelpe deg med å fylle.

Jeg har 3x3 kgs svenske campingflasker ombord der regulatoren skrus ned i flasken. Er det samme som på norske 2 kgs flasker?

har også en regulator for norske flasker ombord. Tanken er å bytte til 5kg komposittflasker etterhvert.  

Det er jo relativt enkelt å bytte flasker, bare man skaffer annen regulator ?

Å lagre gass innendørs hadde jeg aldri i verden gjort. Gass skal lagres utendørs i drenert rom. 

Man merker ikke at bunnen av båten fylles med propan, så skal det bare en gnist fra en pumpe eller startmotor så blåser man dekket av båten. 

Vi har en autorisert gassinstallatør i havna. Han gikk over gassanlegget på båten min i fjor. Gasslangene var best før 2006om jeg husker rett... 

Jeg har sett på en del YouTube fra båter som reiser rundt i Karibien/Sydamerika. En hovedhobby virker til å være å bære rundt med gassflasker. Må være en form for fysisk fostring. Dernest å mikke til en overgang for å få fylt, hos en eller annen suspekt banditt.

Den gangen vi brukte gass til ferieseilaser, mener jeg vi gjorde kål på en 2-kg årlig. Den holdt forbausende lenge. Hvis jeg skulle i den situasjonen, ville jeg benyttet så små flasker som mulig. Og heller hatt flere små, lagret utendørs.

I Hulda har vi ikke gass, således har vi ingen sterke meninger. 

1 hour ago, gregor said:

Euklid: det er denne boksen jeg har tenkt på.. Tror den skal kunne romme forskjellige 5 kg flasker ut fra de måla jeg har sett, men står Statoil på sida der.. 

https://www.maritim.no/gasskasse-maxi-5-6-kg-statoil-bla#.WmSbfeoo_qA

Jeg klarer ikke skjønne hvilken nytte en slik skal gjøre montert lavt i en seilbåt. Målet må være å få kontinuerlig fall på drenering til sjø, det blir ikke lett med en bøtte gass nede i båten.

På Tahiti fikk jeg ikke fylt våre alt for rustne flasker, og slet også med å skaffe nye som var tilstrekkelig små. Da kjøpte jeg en relativt stor komposittflaske og surret den fast på rekka. Skulle jeg hatt det som en permanent løsning ville det nok gjort seg med en kasse rundt for å skjerme den fra vann og sol, men vil heller ha den der enn inne.

Det var blant annet denne forskriften som medvirket til dekksdesignet på Hulda, der det var gjort plass til 2 stk ca. 10-litere med drenering rett ut og gjennomtrekk. I ettertid nedla Admiralen totalforbud mot åpen flamme av en hver art om bord. Sånn må man leve med.

For at TS skal få dette lovlig, må han nok re-tenke en god del vedr. plassering og merke seg 'sertifikatplikten'. Nå kan man gjøre dette selv og gi blaffen. Og regne med at eventuelle myndighetskontroller ikke bryr seg om det. 

Hei

Gasservice i Bergen hadde kassar for 5 og 10/11 kg flasker. Det er nokre år sidan eg var der sist, og ting kan ha endra seg.

Då me var på langtur hadde me to 11 kg flasker, industrikopling, og ei flaska på to kg, "camping gaz". Den gjekk tom ofta. Difor kvitta eg meg med den. Det funka fint med store flasker.

Då me budde i båten i Noreg rakk ei flaska på 11 kg. i ca. tre mnd.

Då me skifta til ei full flaska på 11 kg, hadde me gooood tid til å bytta den tomme flaska til ei full flaska.

Ask

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...