Puntern Startet 20.Januar.2018 Del på Facebook Startet 20.Januar.2018 (redigert) Kjøpte meg en gammel Fourwinns Freedom160 båt tidligere i høst. Tenkte å lage en liten tråd om renoveringen av den. Slik så den ut når jeg kjøpte den Tanken er at den skal bli omtrent som denne, bare rød Det som skal gjøres med den er blant annet skifte kryssfinerplate i akterspeil, da den gamle har en konsistens omtrent som våt kartong. Ta opp dørken og fjerne skum, skifte det som er råttent og legge inn nye stringere som erstatning for skum. Mistenker der er mye fuktighet under der, kanskje også oppsamlet vann. Båten virket veldig tung når den lå på sjøen. Så et av målene er å redusere vekten på den. Båten var malt med akrylmaling før jeg kjøpte den. Tenker å slipe bort det og sprøyte med 2 komp orginalfarge (rød) Fjerne bunnstoff og behandle skrog under vannlinje med epoxygrunning og bunnstoff Ny kalesje. Nye stoler og puter samt sidepanel Innerliner trenger en del sparkling og en grundig polering. Da jeg ikke har vært borti glassfiber, polyester, epoxy eller nål og tråd tidligere , bruker jeg nok båtforumet til både å finne svar og spørre om råd etter hvert som jeg står fast. Dette er status nå, etter jeg har fjernet hele inventaret Redigert 20.Januar.2018 av Puntern (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Puntern Svart 20.Januar.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Januar.2018 Kalesjen er allerede ferdig produsert. Poster noen bilder her. Produksjon av maler Ble noen uønskede folder og den sagger litt på midten, men til å være min første kalesje synes jeg det ikke ble så verst. Har ikke tatt i en symaskin siden jeg hadde håndarbeid på skolen for over 30 år siden. Men det blir nok til å sy en nye senere, når resten av båten er ferdig. Nå vet jeg jo mer om fremgangsmåten og viktigheten av nøyaktige maler. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørkski Svart 21.Januar.2018 Del på Facebook Svart 21.Januar.2018 Ser jo riktig godt ut. Imponerende arbeid med symaskinen, spesielt med tanke på det er første gang. Hvor kjøpte du materiale? Sitér dette innlegget Link to post
Puntern Svart 21.Januar.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Januar.2018 Jeg kjøpte duk og vinduer hos Profabrics i UK. Tror ikke det ble så mye billigere å handle der etter toll og avgifter var betalt. Kantbånd, glidelåser og andre dtaljer bestillte jeg hos Høvedsmann. Sitér dette innlegget Link to post
Puntern Svart 26.Januar.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Januar.2018 Da har jeg kommet litt videre med båten. Har tatt av innerliner og fjernet gammel kryssfiner i akterspeilet. Har heldigvis en god plass å stå og holde på med dette. Er isolert og mulighet til å sette på varme. Tror jeg bare kan glemme å bruke dette som mal til det nye akterspeilet . Er bortimot ferdig med slipping av området og klar for liming av nytt. Kan det være lurt å legge et lag med flettet duk og epoxy før jeg limer fast ny kryssfiner? Tenkte i hvert fall å forsterke hjørnene noe med duk og epoxy. Tror det blir vanlig kryssfiner som de selger i byggvarehus jeg velger å bruke. En plate på 12mm og en på 15mm. Eller blir dette helt feil? Bruker epoxy til å lime kryssfiner, men lurte på om det går greit å bruke Polyester og SCM duk til å lage innerskallet? Bør jeg ha samme tykkelse som det ytre skallet, ca 5 mm? Har lest opp og ned på forumet om fremgangsmåter men blir stort sett bare forvirret mer jeg leser. Så hvis noen har noen enkle (og gode) fremgangsmåter hadde jeg satt stor pris på det. Sitér dette innlegget Link to post
okristi Svart 27.Januar.2018 Del på Facebook Svart 27.Januar.2018 (redigert) Det er nok lurt å legg inn ett lag med duk og epoxy først før du limer på kryssfiner. Husk å bruke fyllstoff i epoxyèn når du limer kryssfiner. Det er greit å bruke vannfast limt kryssfiner av god byggevare kvalitet, men jeg ville ha vurdert minimum tre lag med 12 mm. Jeg vil anbefale bruk av epoxy og duk framfor polyester og SCM for å oppnå best ved heft og motstandsdyktighet mot at fuktighet trekker inn i kryssfineren. Du trenger ikke å legge på samme tykkelse som det ytre skallet, da styrken ligger i kryssfineren. Mere tips på bruk av epoxy finner du her. Lykke til videre med arbeidet og hold oss oppdatert. Redigert 27.Januar.2018 av okristi (see edit history) Sitér dette innlegget fjord.prosjektblogg.no selco.prosjektblogg.no Link to post
Puntern Svart 28.Januar.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Januar.2018 Har også mest lyst til å bruke epoxy, Men er redd det blir veldig dyrt, Ihvertfall hvis jeg skal bruke West System. Kan jo ta en telefon til Svas Kjemi og høre hva han skal ha, og om han sender til Vestlandet. Blir nok ikke så mye mer jobbing med båten de nærmeste ukene da jeg reiser på jobb. Sitér dette innlegget Link to post
Puntern Svart 14.Mars.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Mars.2018 (redigert) Etter et lengre opphold med båten, grunnet jobb, hus og familie kom jeg endelig igang igjen. Har nå blitt ferdig med akterspeilet. Den ble limt og plastrert med epoxy. Brukte kryssfiner 12mm - 15mm -12mm i senter ved motorfeste. La 4 lag med duk på innsiden, håper og tror det er nok. Liming av første panel, ble muligens litt stor fuge langs kantene Det ferdige reultatet, har lagt mange lag med strimler i overgang plate og skrog Neste oppgave blir å fjerne dørken. Veldig spent på hvordan det ser ut under der. Håper jeg finner store ansamlinger av vann og vått treverk, da det vil gi meg en god forklaring hvorfor båten virker så tung. Ved oppbygging av stringere tenker jeg å bruke forskalingsbord i gran og lime de fast med glassfibersparkel. deretter laminere de med polyester og duk. Skal lage plass for bensintanken i senter under dørken. Ser i andre poster at folk ribber PVC rør på langs og limer de fast i dørken, gjerne i forbindelse med fjerning av skum. Jeg tenker også på det, men forstår ikke helt hvorfor... Trodde ikke polyester festet seg til PVC. Er der noen som har en god forklaring på hensikten med rørene Redigert 14.Mars.2018 av Puntern (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Puntern Svart 14.Mars.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Mars.2018 Fikk revet ut det som reparert av tidligere eier. Ser også litt mer av status under dørken Er litt vann langs kjølen og mye råte i kryssfiner. Omtrent som forventet. Støttet godt opp under skroget slik at det ikke skal sige sammen når jeg kutter bort dørken. Satser på at innerliner kan stå på men jeg holder på med dette. Sitér dette innlegget Link to post
Puntern Svart 15.Mars.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Mars.2018 Har kommet frem til at jeg vil bruke epoxy også til dørken. Pga vanntetthet, lite lukt og så limer det bra. Men da lurer jeg på om jeg kan bruke Litex eller Tretti våtromsplater til stringere og forsterkninger i dørken. Vet at det ikke kan brukes med polyester, men håpet det vil fungere med epoxy. Platene er laget av XPS med glassfiberarmert mørtel på begge sider. Sitér dette innlegget Link to post
Puntern Svart 17.Mars.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Mars.2018 Etter et par dager med mye jobbing er endelig dørken og ytre stringere ute. Lar de indre være foreløpelig, for å ha en referanse på høyden. Kommer ikke til å fjerne hele dørken i baugen pga av adkomsten. Men det er sikkert bare en stor fordel for ikke å ødelegge formen på båten. Fjerning av skum, viser også verktøyet som ble brukt. Ikke noe vakkert syn. Ble mye bedre etter noe sliping og vasking Har planlagt å legge 3 lag med 163 duk og epoxy, fra steget og opp langs sidene. Lime inn forskalingsbord som stringer og laminere den godt fast. Blir også noen ekstra støtter med XPS og epoxy. Prøver å holde litt oversikt ovar vekter som fjernes og tilføres. Ut Inn Akterspeil m epoxy 28 20 Skum 35 0 Dørk 120 Vann 10 0 Benkfundamenter, tepper, etc 26 Stoler 53 Benker ? 272 20 Det gjennstår nok en 25-30 kg med dørk som ikke er tatt ut. Benkene har jeg ikke veid enda, men de har også vanntrukket x-finer Det vil passere 300 kg totalt ut. Nå gjenstår det å se hvor mye vekt jeg tilfører igjen med ny dørk, stoler og benker Sitér dette innlegget Link to post
Puntern Svart 24.April.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.April.2018 (redigert) Kommer sakte men sikkert videre med prosjektet. Har nå laminert 3 lag med 163g duk og epoxy ned langs skrogsidene til første steget i bunn. Limt fast ytre stringere og laminert de med 2 lag 163gram duk og 1 glassfiberstrimmel i hjørnet til bunnen. Usikker på om jeg trenger mer duk langs stingeren. Noen innspill? Har noen et godt tips hvordan jeg skal klippe til duken? Har rullet den pent opp på et rør, men når jeg klipper av en lengde blir den kurvet, omtrent som en banan. Selv om jeg klipper en rett linje. Er også vanskelig og legge den, uten å få skrukker som er en utfordring å rette ut. Redigert 24.April.2018 av Puntern (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Puntern Svart 26.April.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.April.2018 Noen som har en forklaring på hva som har skjedd her. Slurv i produksjonen eller noe annet. Er stokken som ligger langs kjølen, var skjult under plate i dørken Sitér dette innlegget Link to post
Trønderbygger Svart 26.April.2018 Del på Facebook Svart 26.April.2018 Enten slurv eller rep av grunnstøting ? så uansett ikke helt bra ut ivertfall Sitér dette innlegget Link to post
Puntern Svart 3.August.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.August.2018 Tid for en liten oppdatering,Har ikke blitt gjort så mye de siste månedene, 1000 andre ting som måtte prioriteres. Har blitt ferdig med å fjerne råttent treverk og slipt hele bunnen. Sparklet noe av stegene og groper før jeg la 2 lag med 450 SCM og polyester i bunnen. Synes der gikk mye polyester i forhold til matte. 10,5 kg polyester og 4,5 kg matte, det gir en glassprosent på rett over 30%. Men følte jeg måtte bruke så mye polyester for å bløte matten skikkelig. Høres dette riktig ut eller har jeg gjort noe feil? Legger også ut oppdatert vekt logg. Vektreduksjon Ut Inn Akterspeil m epoxy 28 20 Skum 35 0 Dørk, glassfiber 180 21,6 Vann 10 0 Benkfundamenter, tepper, etc 26 Stoler 53 Benker Sidepanel 332 41,6 Neste oppgave blir å begynne på stringere og "spant", Men det blir nok ikke før neste friperiode. Sitér dette innlegget Link to post
Sondreland Svart 3.August.2018 Del på Facebook Svart 3.August.2018 Har ikke sett denne tråden før nå, men dette ser riktig spennende ut! Kalesjen ble veldig flott så ser frem til å følge dette videre.. jaggu mye lærerikt som skjer på dette forumet Sitér dette innlegget Link to post
alphaman Svart 3.August.2018 Del på Facebook Svart 3.August.2018 Kalesjen blei jo helt rå til og være første? Sitér dette innlegget Link to post
pero Svart 4.August.2018 Del på Facebook Svart 4.August.2018 Søk på Chrilles Selfleet65 på nettet. Ligger som en pdf til nedlasting. Der er det herlig lesing om oppbygging, matetialer, akterspeil, dørk mm. Gode bilder og morsomt. Mange gode tips der. Sitér dette innlegget Link to post
Puntern Svart 18.August.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.August.2018 Får jobbet litt innimellom. Har idag fått limt fast "kjølstokken" og midtspant. Limte fast med fortykket epoxy, også hulkilen er klar for å laminere treverket til dørken. Klarer ikke helt å bestemme meg for om jeg skal bruke epoxy eller polyester til laminering. Skifter mening omtrent hver gang jeg tenker på det. Har epoxy hjemme, men Biltema er heller ikke langt unna for å kjøpe polyester og duk.. Epoxy blir jo helt vanntett og sterkt. Men var utfordrende å legge duken uten at det blir folder og luftlommer i den. Tror det blir enklere å bruke SCM matte og polyester. Det bygger også mer tykkelse og visuelt ser det sterkere ut. Sitér dette innlegget Link to post
Puntern Svart 15.September.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.September.2018 Da har jeg kommet et godt stykke videre på prosjektet. Indre stringere tilpasset Plutselig var båten blitt blå, imponert av eksentersliperen jeg gikk til innkjøp av Bosh GEX 150 Turbo, brukte i overkant av 2 timer på å fjerne maling på denne siden. Er en del mer pussing før overflaten er klar for ny lakk. Har fortsatt en del igjen i bunnen før jeg kan legge dørkplatene, men det kommer seg ihvertfall og begynner å se enden på denne delen. Lurer på om jeg bør montere spant også mellom ytre stringer og skrogsiden. Område var opprinnelig fylt med skum. Noen som har et synspunkt på det? Sitér dette innlegget Link to post
Puntern Svart 16.September.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.September.2018 Sitter og planlegger ukens begivenheter, saster på å få montert dørkplatene i løpet av uka, 12mm kryssfiner. Ser noen velger å lime de fast med Tec7 el. Er der noen fordeler med det kontra å lime med epoxy? Tenker å skru i noen skruer også, ned i stingerne. Sitér dette innlegget Link to post
MorganX Svart 16.September.2018 Del på Facebook Svart 16.September.2018 Skal du ikke ha mere polyester rundt treverket før du limer på gulvet? Du har brukt uimprignert treverk til stringere så tror det er smart å beskytte treverket med noe. Sitér dette innlegget Link to post
Puntern Svart 17.September.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.September.2018 MorganX skrev for 11 timer siden: Skal du ikke ha mere polyester rundt treverket før du limer på gulvet? Du har brukt uimprignert treverk til stringere så tror det er smart å beskytte treverket med noe. Åja, treverket blir hermetisk lukket med epoxy, er ikke helt ferdig på disse bildene. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøvind Svart 17.September.2018 Del på Facebook Svart 17.September.2018 Puntern skrev On 15.9.2018 at 14.42: Lurer på om jeg bør montere spant også mellom ytre stringer og skrogsiden. Område var opprinnelig fylt med skum. Noen som har et synspunkt på det? Tror nok det er lurt ja. For å begrense skjelving og fleks i skroget, som kan gi sprekkdannelser på sikt. Det at dette området opprinnelig har vært skumfylt tyder vel på at båten skal stives av også der. Sitér dette innlegget Link to post
Puntern Svart 17.September.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.September.2018 Takk for innspill. Var akkurat det jeg også var bekymret for. Så har begynt å lage noen støtter . Prøver å bruker XPS der. Har ikke helt forståelse av kreftene som påvirker skroget, så overdimensjonerer heller. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.