Puntern Svart 21.September.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.September.2018 Deler en liten oppdatering av prosjektet mitt. Spant er montert og alt er kapslet og limt godt fast med epoxy. Kostet på meg (vekt) noen kraftige fundamenter til stolene. Håper å få bensintanken i posten i løpet av dagen, så er planen å montere et par spant til over den. Bensintank skal monteres på platen akter. Skal male lagerrommet og tankområde før jeg monterer dekk. . Jeg synes det har vært vrient å klippe glassfibermattene uten at de ser ut som en banan etterpå. Fant ut at det jo bare er å trekke ut en tråd der du vil dele matten, og klippe der for å få en rett linje. Synd jeg ikke fant ut av det tdligere, men nå som jeg er nesten ferdig. Har fortsatt ikke funnet ut hvordan jeg fester dørken. Bør jeg bruke epoxy eller Tech7? Sitér dette innlegget Link to post
Puntern Svart 22.September.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.September.2018 Synes det har vært en produktiv dag. Fått skåret og tilpasset platene til dørken. Bruker 12mm kryssfiner. Synes det ser bra ut, bare synd treet skal dekkes med epoxy og maling Må bli ferdig med de to siste spantene over bensintanken og legge et lag epoxy under platene før de kan monteres Sitér dette innlegget Link to post
Sjøvind Svart 22.September.2018 Link til dette innlegget Svart 22.September.2018 Ser veldig bra ut synes jeg! Som eier av en over 30 år gammel plastbåt med innstøpt kryssfiner, hvor jeg har måttet gjøre en del utbedringer, vil jeg gi deg to råd: 1. Vær nøye med innstøpingen så det blir 100% tett. 2. Pass likevel på at det ikke samler seg vann under dørken. Sitér dette innlegget Link to post
Puntern Svart 24.September.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.September.2018 (redigert) Tanken er montert, platene er ferdig glasset under. Tror og håper at alt er godt innkapslet i epoxy. Satser på å montere dørken imorgen. Lagringsrommet er malt et strøk topcoat. Skulle nok slipt litt mer av epoxysølet først, men er jo ikke noe særlig synlig når dekket er på. Må bare huske å slipe dørken bedre før maling. Har ikke enda funnet ut hva som er lurest å feste platene med. Epoxy eller Tech7. Er der fordeler/ulemper med å bruke det ene kontra det andre? Redigert 24.September.2018 av Puntern (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
MorganX Svart 24.September.2018 Link til dette innlegget Svart 24.September.2018 (redigert) Burde ta og lage en luke /utsparring i gulv sånn at man får kommet til tanken senere, men det er bare ett praktisk synspunkt... må sikkert ikke gjøre noe på de neste 5-10 årene. også burde du kanskje bruke tek7 og syrefaste skruer i tillegg... men så er det opp til deg hvor mye arbeid du vil legge i det. Redigert 24.September.2018 av MorganX (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Puntern Svart 24.September.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.September.2018 Takk for innspill Alle tilkoblinger og nivåføler er tilgjengelig fra lensebrønnen. Med litt rå makt er er det nok mulig å trekke tanken rett bak og ut. Innerliner må i så tilfelle av. Sitér dette innlegget Link to post
Puntern Svart 5.Oktober.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2018 (redigert) Jobber jevnt og trutt med båten, Fort går det jo ikke, men dyrt blir det ihvertfall. Har nå blitt ferdig med dørken. Platene er montert med skruer og tec7, Brukte også epoxy langs lukekanten ol Innerliner er av igjen og har da tilkomst til siste biten av dørken Sage bort og slipe Malt ferdig rommet og montert ekstra stivere På plass og lagt strimler med epoxy og duk i overgang dørk/side La 4 lag med 300g flettet duk Startet glassing av dørken Redigert 5.Oktober.2018 av Puntern (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hebbe Svart 5.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2018 Ser flott ut dette :-) Sitér dette innlegget Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post
Puntern Svart 5.Oktober.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2018 (redigert) Takk Hebbe. Glemte å legge inn bilde av ferdig resultat. Ble skinnende blankt etter 3 strøk epoxy, som ble lagt med 3-4 timers mellomrom Vil la det herde til over helga før jeg mattsliper og legger topcoat over. I forbindelse ved topcoat skal den legges i et tykt dekkende lag, eller går det greit å smøre på flere tynne lag og la herde mellom lagene. Redigert 5.Oktober.2018 av Puntern (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Puntern Svart 29.Oktober.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2018 En liten oppdatering Lagt på et tykt lag med gelcoat iblandet voks. Har slipt ned mye av det etter bilde ble tatt, da overflaten ble noe ujevn. Satse på å legge et nytt lag med topcoat der dørken er synlig, eventuelt en eller annen syntetisk teak etterligningen. Men det får bli senere. Har polert innerliner, var ikke så lett å få det blankt igjen, men etter noe runder med våtslip og polering med roterende maskin kom det seg. Får det ikke helt blankt, men kan ikke ta mer da gelcoaten begynner å bli veldig tynn. Fremover blir det å begynne å montere litt utstyr, mens jeg planlegger hvordan innredningen skal lages. Regner med å kjøpe 2 stoler til båtfører og navigatør (kona). Bak stolene blir det benker på hver side og muligens et nedfellbart bord. De siste ukene har jeg lett en del etter stoler med røde detaljer, men det er ikke å oppdrive noen plasser ser det ut som. Finner bare med grå og blå detaljer. Kanskje det bare er jeg som liker rødt?? Om noen uker blir det nok til å finne frem symaskinen og sy puter og sidepaneler Har også noe mer sliping utvendig for å gjøre klar til lakkering. Sitér dette innlegget Link to post
Puntern Svart 11.November.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.November.2018 Er nå ferdig med det jeg har gruet mest for, fjerning av gammelt bunnstoff. Spylte først med kraftig høytrykkspyler og rotordyse. Det fjernet mesteparten av selvpolerende bunnstoffet. Gjennstod da hardt bunnstoff og/eller primer. Det forsvant med skraping, gikk over med eksentersliper tilslutt. Sparklet 4-5 småskader under vannlinja, Synes der var veldig lite skader under til å være en så gammel båt. Så er fornøyd med det. 3 strøk epoxy primer Og et strøk med hardt bunnstoff. La ekstra lag i vannlinja og øvre del skroget. Skal ha på et par strøk med selvpolerende til våren før sjøsetting Dårlig bilde, men fikk 2 stoler jeg skal prøve å trekke om. Skal prøve å ta en del bilder under omtrekking og poste, (om resultatet blir bra...) Sitér dette innlegget Link to post
Puntern Svart 25.November.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.November.2018 (redigert) Er nå i god gang med å trekke om puter og sidepaneler. Først noen bilder av utgangspunktet Sidepanel under konstruksjon, skroget er laget av kryssfiner som er behandlet med lakk. Symaskinen jeg bruker, er sterk nok til å sy 3-4 lag med skai. Men sliter litt med å klare å trekke stoffet fremover, må derfor dra litt i stoffet manuelt. Planlegger derfor syingen slik at jeg ikke får synlige sømmer, så langt det går. Gjenstår bare benkene bak og stolene. Det er litt synd, fordi det er kjekt å sy. Du ser fort resultatet av arbeide. Redigert 25.November.2018 av Puntern (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Martine29f Svart 25.November.2018 Link til dette innlegget Svart 25.November.2018 Du verden, dette ble jo veldig veldig fint da. Imponerende stykke arbeide.?? Sitér dette innlegget Link to post
Puntern Svart 16.Februar.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2019 Det har gått veldig sent med meg de siste månedene. Men er fortsatt i rute for å få båten på sjøen etter påske. Heldigvis sen påske i år. Er montering som foregår nå. Siste store jobb blir lakkering av skroget. Sitér dette innlegget Link to post
MorganX Svart 16.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2019 Er det teppe du har på gulvet? Sitér dette innlegget Link to post
Puntern Svart 16.Februar.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2019 Er et selvlimende foam belegg, beregnet for båtbruk, inne og ute. Kjøpt fra Kina, men er litt skeptisk til kvaliteten. Der er ingen vekt i det og veldig mykt, så jeg har mine tvil om hvor holdbart det vil være. Er nå kjøpt og betalt så jeg får jo bare bruke det så lenge det varer. Har teppe på sidene; er jo en amerikansk båt og da hører vel det med? Luken skal selvfølgelig også belegges, men mangler noen lister der. Sitér dette innlegget Link to post
alphaman Svart 16.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2019 du var rå med symaskin Sitér dette innlegget Link to post
Puntern Svart 10.Mars.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2019 Det kommer seg nå Når jeg ser på dette bilde, er det tydelig at jeg har prioritert båten fremfor å gjøre garasjen ferdig Mangler fortsatt kantlister på luken Stolene jeg trakk om ble så som så. Det var ikke så enkelt å få til. Blir en del rot mens jeg holder på, Det elektriske er ferdig koblet, bortsett fra kablene fra batteri til hovedstrømbryter. Er i rute for sjøsetting til påske, bare igjen å sprøyte noe lakk på skroget. Sitér dette innlegget Link to post
Fyrlykten Svart 25.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2019 Litt av en jobb du har lagt ned her båten ser jo ny ut Tenker du gleder deg til sjøsetting Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Puntern Svart 31.Mars.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2019 Da har jeg endelig fått noe ny farge på båten. Synes selv det ble veldig bra. Hadde en elendig lakksprøyte så slet med å fargen på, måtte ha 5 strøk før jeg var fornøyd med dekningen. Tror kanskje dysa i sprøyta var for liten i forhold til lakktypen. Hadde anbefalt mengde tynner i lakken Dermed ble det mye lakkstøv i rommet, kombinert med dårlig tildekning av gulvet fikk jeg et svakt rødfarget gulv. Ikke helt optimalt, men men, nok en grunn for å slipe det og legge på epoxy. Sitér dette innlegget Link to post
Puntern Svart 14.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.April.2019 Nå er oppussings prosjektet avsluttet. Fikk sjøsatt båten før påske som planlagt. Sitér dette innlegget Link to post
Korsfjord Svart 14.April.2019 Link til dette innlegget Svart 14.April.2019 Grattis! Båten ble knallfin Sitér dette innlegget Link to post
Puntern Svart 14.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.April.2019 Som en oppsummering kan jeg slå fast følgende. Reduserte vekten med 220 kilo. Det stemmer både med mine registreringer og vegvesen sin vekt. Toppfarten gikk fra 22 til 29 knop. Kommer aldri til å ta på et slikt prosjekt igjen. Har vært kjekt å holde på med, men brukt alt for mye tid og penger på det. Spesielt penger som aldri vil gjenspeile seg i verdien på båten. Bruksverdien har jo steget men båten er fortsatt 30 år gammel og prises jo som det, om jeg skulle finne på å selge den. Sitér dette innlegget Link to post
Sivijo Svart 15.April.2020 Link til dette innlegget Svart 15.April.2020 ???? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.