Terje Startet 21.Januar.2018 Del på Facebook Startet 21.Januar.2018 Helt uten videre startet ikke Volvo'n i dag, er en D6 med EVC-B, får opp feilkode 2.9.9, som sier Internal fault in the EVC system. Noen som vet hva dette kan være ? Sitér dette innlegget Terje Nidelv 300 sport Volvo penta D6 Link to post
Terje Svart 22.Januar.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Januar.2018 (redigert) Ingen som har noen forslag, eller er verksted neste ? Redigert 22.Januar.2018 av Terje (see edit history) Sitér dette innlegget Terje Nidelv 300 sport Volvo penta D6 Link to post
Bitteliten Svart 22.Januar.2018 Del på Facebook Svart 22.Januar.2018 kanskje Bonus kan hjelpe om han fortsatt har manualen for EVC B? Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 22.Januar.2018 Del på Facebook Svart 22.Januar.2018 Bitteliten skrev for 2 timer siden: ... kanskje Bonus kan hjelpe om han fortsatt har manualen for EVC B? Jeg har den, og har etablert kontakt med TS. Sitér dette innlegget Link to post
Terje Svart 22.Januar.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Januar.2018 Takk, Bonus. Nå startet den plutselig...uten noen feil. Mistenker batteri, eller hovedbryter. Den måtte også ruses til 15oo rpm, før den begynte å lade, og plutselig mistet den lading igjen på tomgang, og jeg måtte på nytt ruse den opp... Noe elektrisk må det nok være.. Sitér dette innlegget Terje Nidelv 300 sport Volvo penta D6 Link to post
Bitteliten Svart 22.Januar.2018 Del på Facebook Svart 22.Januar.2018 Sjekk fukt i kontakter eller bytt startbatteri tenker jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Terje Svart 22.Januar.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Januar.2018 Ja, starbatteriet går ut i kveld. En tur til Exide i morgen, så får vi et svar. Sitér dette innlegget Terje Nidelv 300 sport Volvo penta D6 Link to post
MajorAndy Svart 22.Januar.2018 Del på Facebook Svart 22.Januar.2018 Mener at D6 skal have 1000 CCA jfr. spec’en Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 23.Januar.2018 Del på Facebook Svart 23.Januar.2018 Min D6 startes med et batteri oppgitt til 900 CCA men leverer 1160 CCA ihht målinger. Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
brs Svart 23.Januar.2018 Del på Facebook Svart 23.Januar.2018 Hvis lading faller ut på tomgang, så er det nok ikke batteriet som er problemet, heller mer til dårlig kontakt eller laderegulator. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 23.Januar.2018 Del på Facebook Svart 23.Januar.2018 Om du må ruse til 14-1500 rpm for å starte lading er en sansynlig feil motstanden som er montert bak på dynamoen. Denne er koblet til D+ og har samme funksjon som ladelampen hadde i gamle dager. Men det er ikke sikkert at feil på denne motstanden medfører feilmeldingen som ble nevnt innledningsvis, så det er kanskje en kombinasjon av flere ting samtidig her. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Terje Svart 23.Januar.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Januar.2018 Batteriet er nå testet, og ok. Går for det enkleste nå, og sjekker hovedstrøm bryter, dvs jeg bytter den uansett. Sitér dette innlegget Terje Nidelv 300 sport Volvo penta D6 Link to post
Bitteliten Svart 23.Januar.2018 Del på Facebook Svart 23.Januar.2018 Ta en kikk på minuskabelen på starteren din først. Det har vært tilfeller der lekkasje fra lokket på varmeveksleren drypper saltvann ned på starteren med dårlig forbindelse på minuskabelen her. Sitér dette innlegget Link to post
Terje Svart 23.Januar.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Januar.2018 Da var det et problem mindre. Defekt motstand på dynamo. Så da blir lading i orden. Mulig dette også har påvirket EVC systemet... Sitér dette innlegget Terje Nidelv 300 sport Volvo penta D6 Link to post
Terje Svart 12.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juni.2018 Feil funnet!! Da ble det feil igjen, og denne gang ville jeg ikke gi meg før jeg fant feilen, og den fant jeg. En 4 amp sikring som gikk til det automatiske slukkeanlegget i motor rommet, hadde dårlig kontakt, fikset denne og alt ok! Noen som kjenner til en slik kobling?? Sitér dette innlegget Terje Nidelv 300 sport Volvo penta D6 Link to post
Brigg Svart 12.Juni.2018 Del på Facebook Svart 12.Juni.2018 Om dette slukkeanlegget skal kunne medføre feilmeldingen som er angitt i første innlegg må det være en forbindelse med EVC-systemet. Gir slukkeanlegget stoppsignal til motoren når det utløses? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
DieselDahl Svart 12.Juni.2018 Del på Facebook Svart 12.Juni.2018 Det er ingen som helst forbindelse mellom båtens slukkeanlegg og motorens elektriske anlegg. Trådstarter har et intermittent elektrisk problem og det kan godt være at feilen forsvinner etter at han gjør diverse grep her og der men feilen er mest sannsynlig mellom batteri og starterterminalene, pluss eller minus som @Bitteliten skrev. Vanligst er batteripolsko, hovedstrømbryter og kabelsko på starter/ jording. Irr kan gi dårlig kontakt og varmgang som igjen svir kontaktflatene. Dårlig kontakt på den store kontakten på PCU har også forekommet på eldre motorer. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 13.Juni.2018 Del på Facebook Svart 13.Juni.2018 DieselDahl skrev for 6 timer siden: Det er ingen som helst forbindelse mellom båtens slukkeanlegg og motorens elektriske anlegg. Trådstarter har et intermittent elektrisk problem og det kan godt være at feilen forsvinner etter at han gjør diverse grep her og der men feilen er mest sannsynlig mellom batteri og starterterminalene, pluss eller minus som @Bitteliten skrev. Vanligst er batteripolsko, hovedstrømbryter og kabelsko på starter/ jording. Irr kan gi dårlig kontakt og varmgang som igjen svir kontaktflatene. Dårlig kontakt på den store kontakten på PCU har også forekommet på eldre motorer. Mmm tror du er litt kjapp her. Om trådstarter har dette systemet som er avbildet under ombord og fullverdig ansluttet så er det nok innkoplet på motorens styringskrets. Det kan dermed også forårsake motorstopp/shutdown ved evt. defekter. Knappen normal/override er overstyringen av shutdown signal til motor. Sitér dette innlegget Link to post
HansH Svart 13.Juni.2018 Del på Facebook Svart 13.Juni.2018 Generelt er det vel slik at EVC-systemet til Volvo er følsomt for spenningsfall. Det sitter en rekke sensorer som skal ha et minimumsspenningsnivå for å virke korrekt. Faller spenningsnivået under kravet, så kan sensoren gi en feilkode som systemet tror er der, men som reelt sett bare skyldes for lav spenning ut i en eller annen krets. La meg ta et eksempel: Jeg hadde en periode for noen år siden en ladefeil på det ene startbatteriet. Det var dette som matet styringssystemet for IPS-systemet i båten. Når jeg under gange la hardt over mot styrbord eller babord, så krevde selvsagt styreservoen på IPS-drevet en del strøm fordi den elektriske servomotoren måtte jobbe for fullt. Den fikk da ikke nok spenning og jeg fikk opp en melding i displayet som lød "Critical Fault SUS Starboard" eller noe sånt. (SUS er Servo Unit System). Motoren gikk over i "Limp Home Mode" og jeg fikk maks 1500 omdreininger og IPS-systemet koblet ut, dvs ingen funksjon i joystick. Jeg måtte stoppe og restarte og feilen var tilsynelatende borte inntil jeg eventuelt gjorde et hardt rorutslag på nytt. Poenget var at elektronikken tolket manglende ladespenning / batterispenning som at det var noe alvorlig galt med servoenehten i IPS. Noe som heldigvis ikke var tilfelle. En rask tilstramming og pussing av en kabelsko løste problemet og meldingen sluttet å dukke opp. Basert på denne erfaringen er jeg alltid en smule skeptisk til feilmeldinger fra EVC og sjekker i hvert fall at systemet har nok strøm hvis liknende feilkoder skulle dukke opp. Det er også rådet fra Volvo-mekanikere at man alltid sjekker dette før man gjør større inngrep i systemene. Ikke derved sagt at alle feilmeldinger kommer grunnet manglende strøm. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 13.Juni.2018 Del på Facebook Svart 13.Juni.2018 EVC er egentlig svært robust ift spenningsvariasjoner siden den har en egen DC-DC converter som sikrer stabil spenning. Det er selvsagt grenser for hva den greier, den må ha noe spenning tilført men EDC som satt på for eksempel KAD motorene hadde ikke denne omformeren og man kunne risikere å ikke få start selv med toppladet batteri hvis spenningen til EDC var litt lav i startøyeblikket. (normalt med stort strømtrekk) SUS og trimpumpe får sin spenning fra starterterminalene og det er stort sett her det kan skape trøbbel med irr på kabelskoene. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 13.Juni.2018 Del på Facebook Svart 13.Juni.2018 DieselDahl skrev 9 minutter siden: EVC er egentlig svært robust ift spenningsvariasjoner siden den har en egen DC-DC converter som sikrer stabil spenning. Det er selvsagt grenser for hva den greier, den må ha noe spenning tilført men EDC som satt på for eksempel KAD motorene hadde ikke denne omformeren og man kunne risikere å ikke få start selv med toppladet batteri hvis spenningen til EDC var litt lav i startøyeblikket. (normalt med stort strømtrekk) SUS og trimpumpe får sin spenning fra starterterminalene og det er stort sett her det kan skape trøbbel med irr på kabelskoene. Vet du om EVC har åpning for inngang fra ekstern shutdown signal fra f.eks. andre sensorsystemer ombord utenfor VP sine systemer (slik som dette sea-fire systemet) uten at man må gjøre noen "fuskeløsninger" som evt. fremkaller feilkoder ? Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 13.Juni.2018 Del på Facebook Svart 13.Juni.2018 Det burde være straightforeward siden startbryter med nøkkel er discrete signal til HCU. Må muligens relé-styres, men du trenger ikke å gå inn i EVC og gjøre endringer. Sitér dette innlegget Link to post
Terje Svart 14.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juni.2018 Er nok slik det skal være. Det er både shutdown, ved utløsning av slukkegass, og startsperre ved lavt trykk på slukkeanlegg. Sitér dette innlegget Terje Nidelv 300 sport Volvo penta D6 Link to post
DieselDahl Svart 15.Juni.2018 Del på Facebook Svart 15.Juni.2018 Hvordan fant du ut dette? Hadde du brukermanual for slukkeanlegget? Har ikke sett noe sånt i noen VP manual. Sitér dette innlegget Link to post
Captain Chaos Svart 15.Juni.2018 Del på Facebook Svart 15.Juni.2018 Har samme anlegg i min Fairline, der også er dette koblet mot ett eller annet som gjør at maskinene stopper ved utløsning. Ikke dokumentert i Volvo manualen, men til slukkeranlegget. Manualen ligger i båten og den skal jeg ikke til før neste helg... Sitér dette innlegget Høne, øl og hornmusikk! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.