Jump to content

Smøremiddel for glidelåser på kalesje?

Jon-Kåre

Recommended Posts

Som tittelen sier. Skal disse glidelåsene smøres og isåfall hva med. Synes mine begynner å bli rimelig tung å dra i

image.jpg

Redigert av Jon-Kåre (see edit history)

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Dr Nelson skrev 56 minutter siden:

Har hørt at stearin, vaselin, Lipsyl skal være bra

Jeg har ikke bare "hørt at", men har lang erfaring med å gni en lysestump over glidelåser, både for kalesjen i båten og diverse jakker. Det er et utmerket tips, gratis og uten noe form for kliss eller klin.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Om man ønsker å bruke noe som er tatt frem for saltvannsmiljø kan man feks bruke disse:

http://www.fue.no/index.php/shop/tilbehor/vedlikehold/mcnett-zipcare-60ml.html

http://www.fue.no/index.php/shop/tilbehor/vedlikehold/mcnett-zip-tech.html

Over tid legger det seg salt på glidelåser. Om glidelåsen setter seg fast har jeg erfart at en blanding av eddik og vann løser opp saltet.

Ida Marie III skrev 13 minutter siden:

På dykkerdraktene brukte vi alltid stearin, eller annen voks som var beregnet for glidelåsen.

Nå er det en god del år seden jeg dykket sist, men på tørrdraktene var det viktig og ikke bruke silicone, det gjorte det umulig og skifte glidelåsen senere om det skulle bli nødvendig

vi brukte noe voks i en liten ''Lypsyl' -liknende boks....det er vel noe det Bitteliten linker til 

S/Y Gunga Din

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...