Sleipner93 Startet 24.Januar.2018 Del på Facebook Startet 24.Januar.2018 Hei. Skal høvle bord til skøyta. Er omtrent 6m lange 25cm bredde og ca 5.2cm tykke. Skal høvles ned til ca 4.8cm . Vil det funke med en slik billig tykkelsehøvel fra Biltema / Clas Ohlson? Ser for meg at det blir vanskelig å få planken parallelt inn i høvelen med så kort høvelbord? Har også vært inne på tanken på å legge bordet på krakker å tre høvelen innpå så bordet blir ett slags lann for høvelen ? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 24.Januar.2018 Del på Facebook Svart 24.Januar.2018 Mulig det går, men såsant du ikke allikevel trenger den høvelen til noe annet ville jeg heller tatt med de plankene til et snekkerverksted og fått høvlet dem. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Sondreland Svart 24.Januar.2018 Del på Facebook Svart 24.Januar.2018 https://www.clasohlson.com/no/Cocraft-HP-318-tykkelseshøvel-/Pr309439000 Denne kjøpte jeg i fjor, erfaringen er at små detaljer som rullene til plankene og lignende demonterer seg selv. Skruer og muttere til disse må settes en gang for alle med et eller annet middel. Ellers er høvlingen helt ok, har brukt disse til høvling av mye rart og det fungerer fint det om man er litt tålmodig og ikke høvler for mye om gangen. Bordet er litt kort som du påpeker, med så lange emner som du beskriver kan det kanskje være en ide å bygge opp litt i hver ende av bordet så emnet har noe å hvile på. Om dette er et engangstilfelle kan det nok tenkes at Komodo sitt forslag er en vel så god løsning. Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 24.Januar.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Januar.2018 Joda tidligere har jeg levert til båtbygger for høvling. Men så er det dette med å slippe å være avhengig av andre og ikke minst kjøring hit å dit med henger. Får sikkert bruk for den til andre ting også, men primært var det til dette da. Sitér dette innlegget Link to post
Sondreland Svart 24.Januar.2018 Del på Facebook Svart 24.Januar.2018 Du får nok bruk for den til andre ting etterhvert ja, det gjorde hvertfall jeg. Nå som den står i kjelleren har jeg endt opp med å bruke den en del, til ting jeg nok hadde prøvd å improvisere til på et annet vis dersom jeg ikke hadde den. Terskelen er liksom litt større for å kjøre til et snekkerverksted så for min del blir det i stedet til at jeg prøver meg med uegnet verktøy med tilhørende resultat... Den jeg linket til har for øvrig 5 års garanti, kan gi mye glede i løpet av 5 år den der... Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 24.Januar.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Januar.2018 Ser ingen av CO butikkene i nærheten har den på lager. Biltema sin har også litt mer høvelbredde. Sitér dette innlegget Link to post
StHårek Svart 24.Januar.2018 Del på Facebook Svart 24.Januar.2018 Hei, brukte CO modellen til å høvle hjemmeskåret matrial til ett gulv på ca 25 m2. Høvlet ned 2x6 fra 50- 60 mm og til 45 mm. Lengden på bordene var alt fra 6 meter til 4 meter. Spente fast høvelen til ett bord og brukte rullestøtter i begge ender. Erfaringen jeg har er at det er en god maskin for pengene. Jeg modifiserte sponutkastet, tok dette vekk og erstattet med en tynn plate slik at sponen får fritt utløp, ellers tettet det seg ved grove kutt. Videre måtte rullene på toppen festes bedre. Skiftet også kniver en gang gjennom høvlingen, men disse kan jo slipes. Maskinen har blitt brukt til mye etter dette prosjektet og er definneivt en slik kjekt å ha ting. Når det gjelder lengden var dette ikke noe utfordring, så lenge bord og rullestøtter var rett plassert i forhold til hverandre. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.