Jump to content

Sjødyktighet 24 fots Fevik 715 snekke?


Guest Sverrejo

Recommended Posts

Guest Sverrejo

Har kjøpt en Fevik 715 snekke. Tenker tur fra Oslo og sørover svenskekysten

Når bør jeg holde meg på land, tenker da på bølger og vind. Vet ikke hva som er greit for en 24 fots snekke og takknemlig for svar. Hva med Fevik 715, sjøegenskaper?

Erfaring fra seilbåt for mange år siden, men den var større enn Fevik 715

Link to post
Share on other sites

Kjenner ikke Fevik, men hadde selv en Nidelv 24, så det er samme size hvertfall.

 

Det er stor forskjell på hva som går, og hva som er komfortabelt.  Har krysset åpne strekk i snekka i sjøer jeg ikke var trygg på å ta fra siden, og krysset da over til smulere farvann. Da tålte jeg rimelig stor sjø med 36 hk, men hadde den stoppa så hadde jeg fått det travelt med å sette drivanker fra baug. Kan være greit å binde fast en solid pøs i lang tau til baug før du går ut, så er det fort gjort å slenge uti om det skulle bli nødvendig, så du kan holde baugen i rett retting om uhellet skulle være ute i sjø du ikke tåler å ligge på tvers i.

Snekker  med små ror (og flaps ?) girer også en god del i medsjø, så det kan fort også bli slitsomt. Mye ratting og rulling..

 

Og så kommer det jo også på hvem du har med deg når du vurderer hvor hårete forhold du vil ut i. Det er viktig å ikke skremme av familien (det gjorde jeg, så jeg måtte faktisk bytte familie etterhvert og begynne på ny ... :blush:)

 

 

Men på 'best kusten' er det jo smult farvann, og mulig å gå i le stort sett alltid, dersom man har tid til å se værmeldingen ann, så jeg tror ikke du skal være redd for å ta en slik tur. Blir det ille, søk i le, og ha god nok tid til å ligge på været, så blir det bra.

 

God tur :thumbsup:

 

 

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Slik jeg har fotstått er det god forskjell på fevik 24, (eller var det 23?) og Fevik 715 i sjø egenskaper, jeg har hatt en Fevik 715 den sommeren jeg hadde den var det bare fint vær :giggle: når vi var ute, så fikk ikke testet denne i krapp sjø, men forøvrig forrige sommer (2017) var jeg ute i den båten jeg hadde da, som var en Fevik 21, og den blir kaldt rullende balje av indianer folket, men vi gikk i 4.5knop i gode 2meter bølger skrått inn forfra med 12ms motvind, det var ingen hyggelig opplevelse, men den føltes rimlig trygg så lenge vi hadde det forfra, baugen gikk under bølgene og spruten stod 2 meter bak båten. Samboeren min som er vandt med skog og små innlandsvann synes ikke dette var særlig greit, så da ble det ny båt :P (noe forøvri jeg og synes var helt greit :thumbsup:)

 

Fevik 715 er en bedre sjøbåt slik jeg har forstått det, men som sagt side sjø eller sjø skrått inn bakfra er ingen hyggelig affære, og man blir sittende og kikke bakover for å vente på "den store" bølgen.

 

 

Det skal være gøy og deilig og være på sjøen synes jeg, (og fruen) og det er oftere mer deilig og ligge på samme plass ei ekstra natt enn og bli klissvåt av bølgesprut :P

 

Fevik 715 hadde vi veldig mange gode turer med den sommeren vi hadde den :D hadde 15 netter før juni :D

Link to post
Share on other sites

Lazyjack skrev 7 minutter siden:

Hvem er det?

 

Hehe, refernasen hentet jeg ifra ett innlegg for en del år siden; 

 

 

Når jeg leste igjennom inlegget mitt så ser jeg at jeg kansje virket en smule negativ, men det var aldeles ikke det jeg mente :)

Jeg synes de Fevikene jeg har hatt har vært kjempe greie båter til sitt bruk, grunnen til at vi byttet båt var egentlig fordi vi har flyttet, og ermed må runde Tånes hver gang vi skal treffe venner på sjøen da de holder seg i Mandals området, noe som var litt mer behaglig og gjøre i en Summer Family 27 synes vi :)

Link to post
Share on other sites

Sjøegenskaper og komfort er ikke bestandig ensbetydende!  f.eks de gamle fiskeskjøytene tålte mye sjø, de beveget seg med sjøen! fiskerne foretrakk slike kontra de som var stive i sjøen. Det er forskjellig hvordan vi personlig opplever sjøegenskaper.. alt etter hvordan og hvor vi bruker båten!  forskjellige skrog har forskjellige bruksområder og bruksegenskaper. At en båt ruller trenger absoludt ikke å være ensbetydende med at båten har dårlige sjøegenskaper! 

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Hei,

i prinsippet er det ikke båten som er begrnsninen, det er du - og de du har med deg. Ei snekke ruller såpass  - særlig med sjø fra tvers  - at det fort kjennes ubehagelig. Som rormann kan du stå og sette sjøbein, men for de som skal (prøve å ) sitte, blir det fort mye kast. Grensene for gråt og spying er likevel langt fra båtens tåleevne. Jeg gikk over jæren i sterk kuling aktenfra, og det var ingen problemer for min 23 fots Tromøy. Men det var det for meg. 

Tilsvarende i 12- 15 sekundmeter i motvind rundt Lindesnes: Båten klarte seg helt fint, familien syns det var fælt. 

 

Feviken er en grei båt, kvalitet i hele bygget, populære båter, så hvis du bare passer på at motoren går, så vil du kunne hygge deg masse med den, selv når det blåser. 

Link to post
Share on other sites

Hvis ein er klar over kor mye ein snekke kan tåle av sjø, så er ein ikje så redd når det blåser opp :wink:

Har ein ganske "ukjent" plastsnekke fra Roland,

har vært ute i 20-22ms med delvis side-og-motsjø(veldig rar vindretning..), var ingen fryd, rulla og slo mye, men var aldri redd heller. I tilleg var eg aleine :) Eg personeleg frykte heller båtbrann ELLER motorstans.

Eg tror at så lenge du har ein tung motor i båten som stort sett alle snekkar har, virkar det som båten blir "sugd" fast i sjøen på eit punkt når du får sidesjø, og JA den vil rulle masse, men ska utrulegt mye til før den går rundt. Hadde du hatt ei snekke uten denne "ballasten" (motor) i midten og lågt i båten, hadde da blitt nåke annet. Men som sagt dei tåler myyyye merr en det folk tror.

 

"Rett på" bølger, kan vel og vera ekkelt, men då like eg meg best sjøl om båten slår som faen, og ting fyke over alt i båten.

 -Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...
Guest Sverrejo

Så har jeg fått prøvd båten skikkelig. Mye bedre enn forventet,overrasket over båten. Avpasse fart til forholdene så var det mer enn greit. Med en del last var mx.fart drøye 12 knop

Går veldig bra i rufsevær ved å slakke ned til 6-7 knop når bølger kommer forfra. Veldig vått med høyere fart!

Link to post
Share on other sites

  • 8 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...