Jump to content

Redusere refleksjoner i dashboard

aroneid

Recommended Posts

Sliter litt med refleksjoner fra dashboard i styrhuset, vertfall nok til at det er irriterende. Dashboardet er hvit høyglans.

Finnes det noen gode løsninger for å redusere dette? Det er som sagt bare irriterende, så å demontere halve båten for å spraylakke er ikke et alternativ. Om det finnes noe man kan male på (med bra resultat selvsagt) er det mer aktuelt.

Det er det hvite langs hele frontruten (det er også hvitt bak det svarte i dashen).

boat-755_interieur_20130115172636.jpg

Kanskje du kan kle dasjbordet med f.ex folie?

Den typen man bruker på biler/båter osv.

Jeg ville og vurdert skrogrekk av skai, andre typer stoff eller teppe.

Men kanskje det ville sett mest "fabrikk" ut med en svart folie. Kanskje til og med matt. Dette er også lett å fjerne etterpå.

Den tåler det. Tenk så mange biler som er helfoliert, og har foliert tak svart. Blir grei temp på sommeren i sola. 

Eller du tenkte gjerne på hendene og slikt. Ja, ville gjerne gått for en klar matt, eller en grålig folie.

Edited by Dr Nelson (see edit history)
Ingar skrev for 4 timer siden:

Kan svart gummilakk være en mulighet?

Om det ikke fungerer så kan den relativt enkelt fjernes.

Har hatt en utenbordsmotor i sola i over ett år med slik lakk og den later til å tåle UV bra.

Enig med Ingar. Prøv Plastidip på et område og se om det fungerer. Er du ikke fornøyd er det bare å plukke det av igjen. Det sitter ikke som maling, men legger seg som en tynn gummihinne som kan fjernes uten rester hvis du er misfornøyd.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Ikke støver den så mye heller, slik som «vanlig» spraylakk gjerne gjør. Med andre ord lett å maskere, trenger ikke dekke til hele båten (så lenge du ikke sprayer i direkte vind). Sist gang jeg brukte Plastidip lakkerte jeg et par motordeksler til påhengser matt svart. Maskerte der det var nøye, resten skjulte jeg bare med ei papplate som jeg holdt inntil der jeg ikke ville ha gummilakk. Veldig renslig og grei lakk å jobbe med.

Edited by Hakkannen (see edit history)
  • 4 weeks later...

Nextel Antrazit lack blir väldigt bra! Det gjorde vi förra året på vår båt (tog hjälp av firma). Tidigare var den vit blank gelcoat och massa reflexer vilket gjorde det svårt att se ut en solig dag.

IMG_5076.jpg

IMG_4910.jpg

IMG_5090.jpg

IMG_5096.jpg

IMG_5097.jpg