Jump to content

ankervinsj akter på Princess 42

Smurfen

Recommended Posts

Hei

Mitt første innlegg og håper på respons og hjelp.

har nylig handlet Princess 42 fly 2006 modell og ønsker å montere ankervinsj bak.

skal ha kjetting og veldig spent på om noen har slik båt og kan dele med meg hvordan det er montert. Helst med bilder da jeg er usikker på hvordan jeg best skal montere vinsjen.

Venter spent på svar.

Har ett ILAS ankarspel med 8 mm kätting bak på min P40, monterat på och genom badplattformen.

image.jpeg.4b62ae9c4de8bd73d90d126fe7a95ef2.jpeg

Fungerar men vissa problem med att kätttingen pilar upp till hålet underifrån med stopp som följd.

Hustrun får klättra ner i lasarettet och knuffa omkull kättinghögen vilket iofs är enkelt men proceduren sammanfaller ju gärna med behov av hjälp på däck med att t ex bära av mot grannbåtar.

Medlemmmen REM här på forumet hade tidigare en Fairline 43 tror jag, och på hans båt så hade man monterat spelet högre upp på den vertikala ytan ungefär motsvarande i bildens övre vänstra hörn ovan. Där kan man kanske få bättre fallhöjd för kättingen vilket vore attt föredra.

Hei og takk for raskt svar.

Løsningen din er måten jeg aller helst vil ha det, men startbatterier og en dieselvarmer hindrer å kunne raskt ordne opp i en kjetting pyramide.

fra det jeg klarte å måle så er det ca. 35 cm høyde under punktet i min båt hvor du har vinsj og tenkte jeg skulle ha 10 mm. syrefast kjetting så blir vel bare å lage seg problemer er jeg redd for med for liten fallhøyde.

Svært spent på om andre har løst dette.

Iofs så knuffar man lätt omkull kättinghögen med en pinne eller skaftet på en båtshake om det kanske gör det lättare att nå till.

Och rostfri kätting är nog lite mindre benägen att bygga högt, så det kan nog hjälpa. Har faktiskt själv funderat på att byta till rostfri kätting.

Akter-ankare använder man ju mest för förtöjning i uthamnar och då ligger man väl i regel på någorlunda skyddade ställen, så för mmig har 30 meter 8 mm kätting varit helt tillräckligt. Det är en annan sak med för-ankaret, det kan ju kommma att användas i mindre gynnsamma förhållanden. Där har jag 10 mm kätting plus lina.

Redigert av ebonita (see edit history)

Min erfaring er at akterankeret også brukes i havn. Derfor vil jeg ha en sikker løsning (også) her. 

Rustfri kjetting kan løse plassproblemer. eller at man lager en skikkelig boks til kjettingen.

8 mm kjetting bør holde greit her tenker jeg. Det finnes også 8 mm high tension kjetting som er dobbelt så sterk som vanlig kjetting. Uansett er det det svakeste leddet som ryker først - så sjekk holdfasthet på sjakkel og svivel også.

Elise:

Du har ikke bilde av hvordan vinsj er festet inne i båt og hvordan tauet ligger?

Vet du hvor mye fall du har inne i båt med løsningen din?

Har bestemt meg for kjetting og tungt anker, men får jo kjetting gjennomføringer som ligner taugjennomføringen din.

Har dunket i fjellet for ofte med gamle båten (nå gamle Smurfen) og har bestemt meg for en "heavy solution" 

Noen som vet om akterspeilet hadde tålt og få vinsj skrudd fast på innside av der Elise har gjennomføring? Evt. hjelp av en plate med syrefast for å fordele kraften? Eller vil det "flexe" for mye i akterspeilet?

Princess 42 har jo også en ganske lik utformet akterspeil som Elise, men litt mer vinkler som kanskje gjør den litt stivere ?

Hva tror Dere?

Sett på Quick vinsj med frifall samt "auto stop" hvis Balder utgaven kan brukes og 10 mm. syrefast kjetting + 30 kg. M - anker.

Jeg valgte og sette gjennomføringen litt opp fra plattingen, noe fordi jeg ville ha hullet i båten så høyt som mulig...

Jeg la en syrefast plate på innsiden. 

Jeg har noen bilder, kan se på det ikveld.

jeg valgte en 30 kg Bruce kopi, leser du tabeller for disse skal det være godt innenfor   

på denne båtstøtrelse?

Hittade en bild på REM:s ankarspelsplacering (hoppas att han inte misstycker).

Elise:s variant är giivetvis också intressant men det beror ju på hur Du har disponerat utrymmet under.

Och jag hade prioriterat som Elise, bättre ett rejält ankare /utanpå båten/ än en klumpig 10 mm kätting inside...

Plus - high is better....

:fishing:

image.jpeg

Her er bilde fra hvordan beslag som er skrudd på platting.

5a6b0778c8891_2015-02-0714_22_02.jpg.2d23d859c27f70ea3521c142c0c3cfa9.jpg

Jeg monterte en Maxi 1000w vinsj fra Engbo(Sleipner)

Fallhøyde fra vinsj ned i bøtte for tau er ca 70 cm tror jeg.. Denne står rett bak Stb vanntank.

5a6b09f0c16ca_2015-01-0617_44_10.jpg.5ef5d2cb43974b71a597e5670ead09dc.jpg

Jeg måtte skjøre litt i hjørnet nederst i benken bak.

5a6b0bda8e779_2015-01-0617_45_23.jpg.25b51fe9c2cafda21a144bbd89d83dd0.jpg

Laget en kasse for tette benken så ikke ting ramler ned i stuerom fra benk.

5a6b64addb601_2015-01-0617_45_11.jpg.9be0965f40ce9b0488655841bd1d4b26.jpg

Om det kan vara till någon hjälp så bifogar jag här ett par bilder på kättingbox och spelmaskineriet under däck.

5a6b7b6daa675_AnkarboxbakIMG_1661.JPG.267fb71efa49778f8f269e5721a6aede.JPG5a6b947692e8b_Ktting-hgakterspelud20160801_151114.jpg.7ef19783e6098151a01a3be267940d6c.jpg

Kättingboxen är en lös låda. Vet inte vem som tillverkat den. Den skulle kunnat vara lite mer utrymmeseffektiv på höjden genom att låta botten slutta ner längs båtbotten där vattenslangen syns.

Som synes så växer kättingstacken lätt upp till hålet i badplattformen, men det räcker att man peter till den en gång med skaftet på en båtshake så räcker utrymmet till resten av kättingen.

Det er dobbel vegg i akterspeil, jeg la også en kraftig syrefastplate på innsiden som forsterker dette. ikke sett noe bevegelser eller sprekkdannelser. Kreftene er i senter av gjennomføring så jeg tror ikke dette er noe problem.

På bildet ser du også en avstiver rett ved siden av vinsjen så dette er sterkt nok..

Du holder ikke til så langt unna så du kan gjerne komme og se på montasjen.

Redigert av Elise (see edit history)
Bitteliten skrev On 25.1.2018 at 12.10:

Det finnes også 8 mm high tension kjetting som er dobbelt så sterk som vanlig kjetting. Uansett er det det svakeste leddet som ryker først - så sjekk holdfasthet på sjakkel og svivel også.

Det er muligens riktig, men vær klar over at meget høyfaste stållegeringer er mindre duktile og har lavere prosentvis forlengning (mindre elastiske). De er også mer utsatt for sprøbrudd. Sprøbrudd er en gjenganger i plutselige uforutsette havarier. Du nevner sjakler og svivler, og der blir det jo også mer kritisk at man klarer å få tak i gode komponenter.

Altså; godt mulig 8mm er mer enn nok, men det er ikke bare fordeler med å gå for superhøyfaste legeringer.

Hva tror Dere om dette forslaget?

Kjetting gjennomføring i akterspeil (Quick med auto stop) så går kjetting under sitteplass bak med ankervinsj som slipper kjetting ned i plastkasse i teknisk rom under?

Bilde 1: viser akterspeil og rett over lommelykt lager jeg en gjennomføring for kjetting.

Bilde 2 blir da bakside av akterspeil hvor kjetting kommer inn.

Bilde 3 blir da "gulv" under sitteplass og der jeg har lagt en vannpumpe vil vinsj komme. Med kabular over gulv og motor på underside. 

Bilde 4 viser plass til kasse for kjetting omtrent over trelokk/inspeksjonsluke.(tenkte å løfte hovedstrømbryter og vannfilter for generator høyere så det syntes over kasse evt.)

Kan også flytte batterikasse litt til høyre i bildet (bakover) og vil fortsatt kunne åpne dører på sikringskap til venstre nok til å se innhold. Skal mer omfattende reparasjoner / vedlikehold utføres kan jeg slippe ut all kjetting og ta ut plastkasse for mer plass.

Burde vel være en fungerende løsning dette?

20180127_133027.jpg

20180127_133114.jpg

20180128_131148.jpg

20180128_130750.jpg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...