Trond C Startet 25.Januar.2018 Link til dette innlegget Startet 25.Januar.2018 Jeg har liggende en inverter, Mascot 600W, hvor strøm 12v inn skal i terminal på 8mm innvendig diameter, med settskrue. Se bilde under. Er det noe som vet om plugg som passer til dette, hvordan det egentlig er tenkt koblet? Settskruen går ikke så langt ned, er rundet, og hullet er ganske grunnt, så jeg tviler på det går bare å stappe en kabel inn der. Måtte i så fall være en ganske tykk en hvor jeg loddet kordelene sammen, men det virker kanskje litt tynt..... Sitér dette innlegget Link to post
seilfred Svart 25.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2018 Er ikke noen fagmann, men kan man ikke få til noe med en slags endehylse a la de her: Sitér dette innlegget Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet! Link to post
Komodo Svart 25.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2018 Jeg har lik inverter og har ikke brukt noen plugg. Velg en ledning som er så tykk at du så vidt får den inn i hullet. Lurer på om jeg brukte 35mm2. Endehylser er selvsagt fine greier, men jeg bare tvinnet kordellene svakt. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Linea Svart 25.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2018 Gjorde det samme som Komodo i 2009 og fungere like bra i dag Sitér dette innlegget Link to post
Trond C Svart 25.Januar.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2018 Ok, takk for svar, da gjør jeg det samme Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 26.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2018 Ville det ikke være lurt å fortinne ledningsendene, stikke dem inn og så låse dem fast med setskruene? Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 26.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2018 Lazyjack skrev for 2 timer siden: Ville det ikke være lurt å fortinne ledningsendene, stikke dem inn og så låse dem fast med setskruene? Nei. Strammer du for hard risikerer du at ledningen brekker under settskruen. I beste fall faller den ut, i verste fall får du dårlig kontakt og mulig varmgang. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Lazyjack Svart 26.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2018 (redigert) Vanlig lodddtinn er da ikke så hardt at det brekker med mindre det bøyes frem og tilbake flere ganger og ingen har vel heller sagt at det skal strammes til "for hardt". Redigert 26.Januar.2018 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 26.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2018 Å dytte en ledning inn i en slik tilkobling og skru til med en settskrue, blir som å bruke en rekkeklemme eller en "sukkerbit". Og da skal en IKKE fortinne kabelenden som skal inn i hullet. Tinnet er så mykt at det over tid med aldri så lite vibrasjoner gir etter og en får dårlig kontakt. Da er det mye bedre når skruen går mot kobberet og trekkes godt til. Her må en ikke blande sammen med kordeler som er enkeltvis fortinnet fra produsenten, det er uansett en fordel. Jeg tror jeg har fortalt om det før, men den gang jeg jobbet som serviceingeniør i NRK i forrige årtusen, fikk vi en gang en ny reportasjebuss fra England. På den første turen på dårlige veier på Vestlandet, brøt alt av lyd og elektrostyringer sammen. Bussen hadde en stor tavle med hundre tusenvis av ledninger som satt i rekkeklemmer. Her løsnet ledningen i hopetall. Årsak? Montørene hos Marconi i England hadde avisolert og fortinnet ledningsendene før de ble skrudd fast i rekkeklemmene. Men da tinn er mykt, løstet ledningene ved vibrasjon. Vi måtte sende ut en reserve reportasjebuss, og montører fra England fikk seg en Norges-tur for å rette opp fadesen. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.