davincy Startet 25.Januar.2018 Del på Facebook Startet 25.Januar.2018 Jeg har et 50 W solcellepanel med Regulator CML10 10A SUNWIND, det er permanent montert. I tillegg tenker jeg å kjøpe et semiflexibelt eller brettbart (veske) panel på 120 W. Det tenker jeg å bruke dann og vann i uthavn ol, og ikke montere permanent, men feste på egnet plass når jeg ligger på svai. Jeg har to spørsmål. Kan to paneler med forskjellig effekt monteres parallelt og derfra på den regulatoren jeg har? Når jeg googler får jeg forskjellige svar. Det andre spørsmålet er om det er en kobling som kan anbefales slik at det ene panelet enkelt kan kobles til og fjernes etter behov. Sitér dette innlegget Link to post
Vestkystseiler Svart 25.Januar.2018 Del på Facebook Svart 25.Januar.2018 Du må sjekke databladene på de to panelene. Dersom de opererer med tilnærmet samme spenning, kan de parallelkobles. Sitér dette innlegget Link to post
Kalle Well Svart 25.Januar.2018 Del på Facebook Svart 25.Januar.2018 Det er ingen problem å koble to paneler med ulik effekt sammen. Det kommer av på hvor stor spenning du får på de to panelene, men et billig panel er er ikke ideelt. Sunwind er billigmerke og enkle satt sammen. Jeg har kjøpt disse panelene på hytten, her får du også litt info. Disse har peiling på hva de selger, så disse kan du fint ringe og snakke med også. Har handlet mye derfra. https://www.sparelys.no/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage_ny.tpl&product_id=2480&category_id=26&option=com_virtuemart&Itemid=39 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.