Jump to content

Selvlensende båt 12-15 fot, forslag?

xGeddix

Recommended Posts

Må ha meg en ny bruktbåt på ca 12-15 fot.

Har nå en Libo 15fot med yamaha 20hk langstamme. Har lensepumpe på batteri i båten, men sist gikk den tom for strøm og sank etter en natt med mye nedbør. Problemet er at alt vannet samler seg bak i båten og det skal veldig lite til før det rennet over akterspeilet. Jeg kan se båten fra huset og hvis jeg hadde hatt en båt som tåler litt vann vil jeg får med meg at båten ligger lavere i vannet og dermed kan jeg lade batteriet FØR den synker.

Har sett flere båter rundtom som ikke synker helt men ligger med vann opp til ripen. Min går til bunns. Supert hvis noen har forslag til båter som tåler mye regn før de synker? hvis noen har tips til hvordan jeg kan forbedre min båt er det også interresant. Det er dobbel bunn i båten, men den er ikke tett. Kan jeg fylle denne med byggskum?

Selvlensende er vel det beste, men lite slike på bruktmarkedet no. 

Er åpen for alt som ikke synker etter en regnbye??

Du sier bruksbåt, men det er jo stor forskjell på hva man skal bruke den til. Vi har en 15 fot Steady (460) som slepejolle og altmuligbåt. Bruker den til alt fra handle og badeturer når vi er ute til dykking, fisketurer og hummerfiske på høsten. Dette er utrolig solide og ekstremt stødige båter som ikke lar seg synke.

Det er tre ulemper med disse båtene

• Flate i bunn, så de spruter og slår i sjø
  • Pontongene "stjeler" innvendig plass i forhold til glassfiberjoller
  • Sammenlignet med ei glassfiberjolle eller rib er den tung

De største fordelene er nok at den er ekstremt solid og tilnærmet vedlikeholdsfri. Har mye lenger levetid enn en rib.

Andre båter av samme kategori er AL-jolla og River.

Komodo skrev On 1/25/2018 at 21.08:

Du sier bruksbåt, men det er jo stor forskjell på hva man skal bruke den til.

Mente bruktbåt da budsjette på båt ikke er noe særlig å skryte av? bruksområde blir fisking, den må tåle litt bølger da den skal brukes ytterst i en fjord på vestlandet?terhi så ut til å være til bruk i fjellvann?

Aner ikke noe om sjødyktigheten til Terhi, båttypen er nok mest kjent fra bruk på innsjøer, som det skal være mye av i Finland, men det er en anerkjent lettrodd båttype :yesnod:

Vet bare at den ikke blir fylt med vann, da den ikke trenger bunnplugg når den ligger fortøyd. Konseptet er dobbelt skrog som er skumfylt, så det er mulig du kan lage noe slikt med din eksisterende båt. Skummet vil antagelig holde den flytende uten last, hvis du lager en tilsvarende bunnplugg som i Terhi. Du bør ha en fullstendig tett båt og tett gjennomføring hvis du skumfyller, for kommer det vann til skummet vil den bli uhyre tung etter hvert.

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Hvis skummet trekker til seg vann er jeg litt skeptisk. Da må det i såfall støpes helt nytt gulv i båten da dette er begynt å bli dårlig enkelte plasser og ikke er helt tett. Har ikke gjort det før, men høres ut som det blir en del arbeid.

Med mindre det finnes en type skum som er vannbestandig så spørs det om det er verdt det på denne båten.

Yanmarin blir nok over min prisklasse og heller aktuelt senere i livet? 

Men skal iallefall holde øynene åpen etter pioner og steady på finn.no

Da Sønnen skulle kjøpe seg båt kikka vi kun på båter som hadde selvlensing. Vi bor en times tid unna hytta, så da er det nesten et must å ha selvlensing. Valget falt på en Troll325 sport.  Det som er negativt med selvlensning på så små båter er at det tar en god del av fribord med så høy dørk. Båten til sønnen har dyp V-bunn til så liten båt å være og blir derfor litt rank og får høyt tyngdepungt med så høy dørk.  Synes forøverig begge deler oppveier følsomheten i stilleligge..  Båten er tung og stødig i sjøen og stamper ikke og slår ikke i krappe bølger, i forhold til lette flatbunna båter..  Uansett størrelse så styrer ihvertfal jeg unna lette flatbunna båter.. egner seg dårlig på Trøndelagskysten ihvertfal!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

• 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...