ToreSB Startet 26.Januar.2018 Link til dette innlegget Startet 26.Januar.2018 Jeg planlegger å skaffe meg en dieselvarmer til seilbåten, men lurer litt på hvor jeg skal plassere den. Det har vært montert en tidligere i et skap i akterlugaren, men jeg ser at det ikke anbefales å ha varmeren inne i salongen. Jeg regner med at det er på grunn av farene ved eksoslekkasje, og at den støyer mer når den er i samme rom som oss. I tillegg ønsker jeg å bruke dette skapet til klær og ikke til teknisk utstyr. I stuerommet akter er det ok med plass, men i det samme rommet står gassflasken til byssa. Den står for så vidt i en lukket boks med drenering, men det føles litt guffent å ha gass og dieselvarmer i samme rom. Plassering helt akter fører også til at jeg må ha lange varmluftslanger. Vi har en mindre akterlugar på babord side som i dag brukes mest som stuerom, og varmeren kan også plasseres der. Det vil gi litt mindre støy, men den vil fortsatt være i "boarealet" i båten. Vi vil nok aldri la varmeren gå når vi sover, men jeg er likevel litt skeptisk til å ha den inne i oppholdsrommet. Hvor har dere andre plassert varmeren? Og hva er fordelene og ulempene med den plasseringen? Sitér dette innlegget Link to post
Kyrholmen Svart 26.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2018 Har vår i motorrommet. Stuerommet akter er også en grei plassering, en gasslekkasje dreneres jo ut uansett, hvis den har drenering slik den skal. Sitér dette innlegget Link to post
Wallas Service Svart 27.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2018 Plasseringen kan jeg ikke gi noe klart svar på. Vet bare at Wallas 30Dt er svært stillegående og kan plasseres omtrent hvor som helst. Bruker lite strøm også, bare 1,8 Ah på max. Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Lazyjack Svart 27.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2018 1,8 A mener du nok. Sitér dette innlegget Link to post
ErikN Svart 27.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2018 På min Arcona 32 har jeg montert Eber D4 i laste rommet på babord side under cockpit.. da trekker den også «frisk luft» siden dette rommet er godt ventilert utenfra. Sitér dette innlegget Link to post
Chief_Engineer Svart 27.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2018 Flotte begrep ute å går til sjøs.... :-) "motorrommet" og "stuen bak" osv...:-) Når det gjelder plassering av dieselvarmer inne i salong eller lignende, så er dette i utgangspunktet ikke noe problem, Det er fullt mulig å gjøre en god jobb og få eksos helt tett slik at det ikke er noe avgass utslipp. Men selvsagt bør man vel ikke sove i et rom med en varmer i drift. Må jo være mulig å fyre godt før en legger seg og så stenge av varmeren. men det beste ville nok være montering i maskinrom med slanger / kanaler for varm luft til der hvor man ønsker, for de som har båter med et maskinrom hvor det er mulig å montere. Ellers går det fint å bygge varmer i kasse som kan monteres ute på egnet sted og føre varmen inn. Det som da er viktig er å la varmeren få suge inn inneluften i stedet for luft ute, sistnevnte vil gjøre at varmeren bruker mye mer drivstoff, dersom det er kaldt ute. Til orientering. Sitér dette innlegget Vår ære og vår makt, har stempelslag oss bragt..... Link to post
boble65 Svart 27.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2018 Chief_Engineer skrev 27 minutter siden: Det som da er viktig er å la varmeren få suge inn inneluften i stedet for luft ute, sistnevnte vil gjøre at varmeren bruker mye mer drivstoff, dersom det er kaldt ute. Til orientering. Hvor har du det ifra? Henter uteluft jeg og har ikke merket at det går mer drivstoff. Annet en fordelen med og få frisk luft inn og mye mindre dugg innvendig. ? har spjeld og kan veksle mellom og hente luft inne og ute. Slik som på bil. Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 28.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2018 Jeg klarer ikke se de helt store betenkelighetene med å ha varmeren inne i oppholdssonen i båten. I seilbåter (og de fleste andre båter) er det stort sett umulig å få montert en dieselvarmer uten at eventuell eksoslekkasje før eller siden kan snike seg inn i «oppholdsrom». Så eneste løsning er å være sikker på at installasjonen ikke lekker, og at en har CO-alarmer så en merker en eventuell lekkasje. Jeg sover godt med dieselvarmer på – men ikke uten en installasjon jeg stoler på og to CO-varslere. Sitér dette innlegget Link to post
Chief_Engineer Svart 28.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2018 (redigert) Svar til Boble65. Dette er oppgitt i tekniske specs fra en produsent. Er ikke snakk om mye ekstra drivstoff men forbruket øker litt, og over tid vil det jo utgjøre litt om du har varmer gående når båten ligger i ro. (som en slags fyrkjele mener jeg) er mange som har varmere på om vinteren, har du for eks en 10 tank utenom til kun varmeren, lar den brenne noen dager på kald "vinterluft", så kan du måle hvor mye du har brukt. Fyll så opp tanken og brenn tilsvarende dager på inneluft... garanterer deg at du vil se en forskjell.(avhenger jo litt da av ute temperaturen. Montering av inneluft fra rommet inne skal også redusere risiko for at heateren ikke skal gå konstant med høyere speed. Webasto modeller har en tendens til å oppføre seg sånn sies det Redigert 28.Januar.2018 av Chief_Engineer (see edit history) Sitér dette innlegget Vår ære og vår makt, har stempelslag oss bragt..... Link to post
Chief_Engineer Svart 28.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2018 Euklid. Er helt enig med deg. bare å gjøre en god jobb i monteringen og bruke gassalarm. Sitér dette innlegget Vår ære og vår makt, har stempelslag oss bragt..... Link to post
Guest Avmønstret# Svart 28.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2018 Er en viss logikk i at det vil gå mer drivstoff om en henter kald luft fra utsiden. Følere vil vel fortelle varmeren (hvis den måler temp på utlufta fra varmeren?) at den må fyre på mer for å varme opp lufta. Og det er vel også logisk at det vil koste mer drivstoff å varme x kubikk luft fra null til 20 grader i stedet for fra feks 10 til tyve. Må tro det blir mindre gangtid på varmeren om den henter lufta inne. Forbrenningslufta derimot. Jo kaldere luft jo mer oksygen og bedre forbrenning. Men de som kan sånt, vil kulda i luften være en større ulempe enn det den ekstra oksygenen i kald lufta er fordel? Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 28.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2018 - sirkulere og varme opp luften som allerede er i båten ? Hmm, joa, går vel fortere og bruker sikkert mindre drivstoff siden den må jobbe mindre. Men det er jo veldig greit å få inn frisk uteluft også da... som tørker opp båten, klær mm personlig er det siste en større fordel enn litt høyere totalforbruk. En uke på tur med seilbåt, i regn og dritvær... da tenker jeg man setter pris på at man får tørka opp inne i båten... Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 28.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2018 1 hour ago, Chief_Engineer said: Euklid. Er helt enig med deg. bare å gjøre en god jobb i monteringen og bruke gassalarm. Bare en liten presisjon: gassalarmer flest (av typen som selges til noen hundrelapper på nærmeste Clas Ohlson) måler typisk ikke karbonmonoksid, som er hovedbekymringen ved bruk av dieselvarmer i båt. Så en bør dra ombord både gass- og CO-varslere. Sitér dette innlegget Link to post
ToreSB Svart 28.Januar.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2018 Chief_Engineer skrev for 23 timer siden: Flotte begrep ute å går til sjøs.... :-) "motorrommet" og "stuen bak" osv...:-) Er forsåvidt enig at det er mye landkrabbe-uttrykk som havner ombord i båtene, men når jeg snakker om stuerommet akter, så mener jeg det rommet hvor jeg stuer vekk fendere og annet utstyr bak cockpiten. Altså et rom til å stue ting i, ikke en stue og oppholde seg i. Jeg mistenker at vi er egentlig er enige her. Men motorrommet synes jeg egentlig ikke er så ille. Et maskinrom ser jeg for meg som et rom jeg kan gå inn i og at maskinen må ha litt størrelse. Å kalle det bittelille rommet hvor motoren er gjemt i en liten seilbåt for et maskinrom synes jeg blir feil. Hvis jeg står i trappa (leideren) så har jeg faktisk føttene nede i maskinen, og hodet oppe på broa :) Sitér dette innlegget Link to post
ToreSB Svart 28.Januar.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2018 Takk for gode råd. Interessant at flere mener at den kan stå i "oppholdsrommene". Eksoslekkasje vil selvsagt prøve å unngå uansett, men ekstra viktig her. Det blir litt lettere å plassere den da, og plassen i stuerommet er dyrebar siden det alltid er mye som skal være med på tur. Motorrommet i vår båt er svært lite, og originalmotoren på 18 hk er skiftet ut med en Yanmar på 28 som tar vesentlig mer plass. Så der vil jeg ikke få plass til en varmer uansett. Angående luft utenfra eller innenfra så vil vel kald luft utenfra gjøre båten tørrere siden kald luft inneholder mindre fuktighet og for oss vil dieselforbruket være lite viktig, men å tørke klær vil være desto viktigere. Varmeren vil bare bli brukt når vi er båten er i bruk, så det vil ikke gå noe drivstoff når vi ikke er der. Sitér dette innlegget Link to post
Chief_Engineer Svart 2.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2018 Svar til Euklid: Joda, ser den :-) var nå litt humoristisk ment da. Sitér dette innlegget Vår ære og vår makt, har stempelslag oss bragt..... Link to post
Guest Avmønstret# Svart 2.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2018 ToreSB skrev On 28.1.2018 at 22.53: Er forsåvidt enig at det er mye landkrabbe-uttrykk som havner ombord i båtene, men når jeg snakker om stuerommet akter, så mener jeg det rommet hvor jeg stuer vekk fendere og annet utstyr bak cockpiten. Er nesten 100% sikker på at du mener "Stuverom". Er jo bare en bokstavs forskjell. Men dette skjønte alle sammen så ikke noe problem :-) Sitér dette innlegget Link to post
Chief_Engineer Svart 2.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2018 Angående dieselvarmere og gassalarmer osv. Her er et tips: Det nye merket Pyromax har varmere med kontrollenheter som har innebygd alarm for karbonmonoksid i rommet, og temp føler. sjekk ut www.pyromax.no Gode CE godkjente varmere i god kvalitet og til svært gode priser i forhold til diverse andre merker som har priset seg helt ut av markedet slik at vanlige folk nesten ikke har råd å investere i varmer. Hos pyromax er det også en veldig god kundeservice, og full tilgang på deler til Pyromax modeller. Det er også deler som passer til diverse andre varmere som Webasto og Eber. Sitér dette innlegget Vår ære og vår makt, har stempelslag oss bragt..... Link to post
Guest Avmønstret# Svart 2.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2018 Chief_Engineer skrev 38 minutter siden: Gode CE godkjente varmere i god kvalitet og til svært gode priser i forhold til diverse andre merker som har priset seg helt ut av markedet slik at vanlige folk nesten ikke har råd å investere i varmer. Hos pyromax er det også en veldig god kundeservice, og full tilgang på deler til Pyromax modeller. Det er også deler som passer til diverse andre varmere som Webasto og Eber. Men til forveksling klin like kinavarmerne som flommer over markedet nå til under 2000,- og fri frakt. Men for all del, syns ikke det er urimelig å doble prisen+ for reklamasjon, delelager i Norge og kompetanse, bare så det er sagt :-) Så jeg støtter absolutt kjøp av kinavarmer i Norge. Vi trenger både arbeidsplassene og verdiskapningen det gir. Sitér dette innlegget Link to post
Chief_Engineer Svart 3.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2018 Svar Til Pinkvin, Dette begrepet "kinavarmer" er nå egentlig et veldig uheldig ord å bruke på et produkt som vel og merke produseres i Kina, men som faktisk kan være fullt på høyde med andre merker, er litt synd at dette ordet har blitt misbrukt ute i markedet. Bare tenk på alt annet av produkter vi gjerne har rundt oss i hverdagen som er produsert i Kina, skulle vi ha stemplet alt som kom fra kina med "kina ditt" og "kina datt" så har det jo dessverre en negativ virkning ute blant folk. Er jo klart at det har komme mye rart fra den kanten av verden og som ikke alltid har vært like bra, også varmere i massevis. Når det gjelder akkurat dette merket som jeg nevnte så produseres de av en skikkelig fabrikk som setter kvaliteten på sine produkter høyt i motsetning til flere andre produsenter der borte. Disse er en videreutvikling av gode varmere som denne fabrikken har produsert i tusenvis for det kinesiske militæret blant annet. Kan nevne at det finnes (uten å nevne navn på verken firma eller merkenavn) godt etablerte forhandlere av en viss størrelse (også her i landet) som forhandler sitt merke XXXXXXXX og hevder de er produsert i Europa, og en masse annet kamuflasje, og så viser det seg (for de med litt (innside kunnskap) at alle hoveddeler er produsert i Kina gjerne på samme fabrikken som visse andre merker, og sendt i pappesker til Norge, hvor det etter "Plug and play" metoden blir satt sammen inni en plastboks som de har fått laget et annet sted (slik at det ikke skal ligne for mye på en varmer produsert i Kina) så hevder de altså at den er produsert i Europa, og så har de priser som e så høye at folk ikke vil kjøpe. Det er derfor at mange deler fra en typisk kinesisk varmer også merkelig nok passer en del andre og kanskje mer kjente merker....... noe å tenke på kanskje:-) En av de mest kjente merkene produsert i sin tid sine varmer ei Kina, (uten å nevne navn) men kineserne var lure , de patent beskyttet produktet i Kina på sin egen måte, og begynte etter hvert å lage sine egne under eget merke, da ble det rabalder og alle skulle beskylde dem for å lage kopier, men anklagerne kom ikke noen vei, for det viste seg jo at det i utgangspunktet var fabrikanten i kina som jo hadde utviklet den aktuelle varmeren for en "kunde", og faktisk satt med de originale plantegningene, og når denne "storkunden" flyttet produksjonen til sitt hjemland ble kineserne lei seg og fikk store tap i både økonomi og arbeidsplasser, det var da de fant ut at det er jo "vi" som har laget denne, så vi lager den bare sjøl, og da var krigen i gang. Det finnes nok en såkalt "kinavarmer" inni de fleste forskjellige varmer deksler rundt om kring....som enkelte hevder er laget i Europa, eller for så vidt i Russland.....men nå er det jo slik at en av de russiske varmerne som faktisk har fått på seg et godt rykte også egentlig er laget i Kina er det sagt fra ganske sikkert hold, i alle fall selve brenn kammeret og hovedkortet , og glødepluggene er laget i Japan.......men fortsatt så sier forhandlere rundt om kring at sine varmere er laget i Europa !!! Og noen har valgt å stå for sitt merke og sin kvalitet og legger ikke skjul på at de får sine produkter laget i Kina. :-) Selv har jeg ordnet meg en varmer som er produsert i Kina, CE merket og i kjempegod kvalitet, har hatt 2 andre kjente merker i båten før, som det var mye feil med, og når man skulle ha deler så ble du ranet av forhandlerne bare om du skulle ha en glødeplugg. Den varmeren fra kina har arbeidet jevnt og trutt lenge, og ikke vært noe tøv med, og deler er ikke noe problem. Billig og like bra som de andre. Flere skulle hatt samme syn på saken som du og jeg, på tide at disse store grådige "merke haiene" får litt konkurranse fra Kina :-) Sitér dette innlegget Vår ære og vår makt, har stempelslag oss bragt..... Link to post
Chiefengineer Svart 3.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2018 I dagens verden kommer man ikke på noe vis unna kinesisk-produserte produkter. Hverken til hverdagselektronikk eller annet. Og det er også helt uproblematisk så lenge man har en god kvalitetskontroll. Eksempelvis produseres alle Mercedes E-klasse samt BMW tom. 5 serie for det kinesiske markedet i Kina. Under full tysk kvalitetskontroll. Det finnes dermed ingen forringelse på den kinesisk-produserte bilen kontra den tyskproduserte versjonen vi kjøper her i Europa. Sitér dette innlegget Link to post
Chief_Engineer Svart 3.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2018 Hallo Chiefengineer :-) kanskje jeg skulle kalle deg kollega.....striper har du jo også fått her inne .som så mange andre . selv er jeg så ny her i forumet at det ser ikke ut som jeg har fått noe....ennå. Så jeg bruker bare mine egne :-) like greit:-) ekte vare :-) Når det gjelder det du skriver er det jo helt riktig, bare synd at mange folk faktisk ikke tenker over det, nå var jo Pinkvin egentlig positiv til det meste så mitt noe lange svar var ikke noe bestemt rettet til han akkurat, så ut som han hadde skjønt det:-) men var vel mer en sånn liten tankevekker til andre lesere som også sikkert har hørt dette skjellsordet "Kinavarmer"..... for som sagt, de kan gå å kjøpe seg en såkalt "Europavarmer" med et fancy kjent merkenavn til kr 10999,- og så viser det seg at det eneste som er lagd i Europa er plast dekslene rundt....... og når de skal ha deler, ja så får de legge ut i massevis. Ser forresten at det var noe skrivefeil midt inne i mitt innlegg....skjønte ikke selv sammenhengen der....men må vel ha vært noe trøtt midt i natta. Ja det er vel mange av disse som er veldig merke bevist som kjører rundt i "KinaBMW" og "KinaMercedes" :-) du hadde et godt poeng der. Sitér dette innlegget Vår ære og vår makt, har stempelslag oss bragt..... Link to post
bukt Svart 3.April.2018 Link til dette innlegget Svart 3.April.2018 Hei jeg har en mamba. Laget en brakett og plasserte varmeren ute i benken bakerst babord side . Sitér dette innlegget Link to post
MSHEIMLY Svart 3.April.2018 Link til dette innlegget Svart 3.April.2018 Har en wallas som står i samme lasterom som gassflaska. Har ingen problemer med dette. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.