Jump to content

Problem med dugg, vifte fra Biltema ble løsningen


SixPence

Recommended Posts

Vifter fra Biltema

 

I fjor sommer dro vi (2 voksne og 2 ungdommer) nordover kysten og endte opp i Brønnøysund. Vi hadde max uttelling på tidspunktet med tanke på vær, blå himmel og gradestokken godt opp på 20 tallet hver dag bortsett fra 2 dager, disse 2 regn dagene kommer jeg straks tilbake til.

 

Båten vår er en 33 fots cabincruiser i aluminium som er godt isolert. Vi har egentlig begrenset mulighet til utlufting under fart, spesielt hvis vinden står inn på styrbord side. På styrbord side er et vindu som kan åpnes, men ikke mye, problemet er at det skvetter fort vann inn der under fart. Framme er det en takluke som åpnes med luken 90˚ rett opp, men da med luken mot vinden slik at lite luft kommer inn i båten. Det er også et lite vindu i fra cabinen og opp på flybridgen. Ellers er det kun små vinduer som er beregnet for åpning til utlufting ved overnatting. Det er fastpropell på båten med V-gear, slik at motoren står helt akterut, dette medfører at vi ikke ønsker og åpne døren bak til akterdekket da det blir motorstøy inne i cabinen. Dette gjorde at jeg stadig satt og spekulerte i å sette inn noen vifter for å få friskluft inn i båten mens vi var på ferietur.

 

Så tilbake til de 2 dagene med regnvær. Den første dagen var da vi begynte på tilbaketuren fra Brønnøysund. Veldig mye regn med frisk bris/liten kuling inn på styrbord, noe som gjorde at jeg ikke kunne åpne vinduet på styrbord for å få frisk luft inn. Når 4 personer da sitter inne i båten å puster pluss at noen av oss var litt bløt etter at vi hadde tatt fortøyningene samt bunkret tok det ikke lange tiden før vinduene var igjendugget. Nå er ikke vår båt superrask, men marsjfart er ca 22 knop og da er det greit å kunne se ut. Kjørte defrosteren på maks på rutene forut, noe som gjorde at det selvfølgelig ble varmt inne i båten. Vinduet opp til flybridgen sto åpent, men trekket over flybridgen var på, så det ga ingen effekt. Ikke kunne jeg åpne vinduet på styrbordsiden da det ville kommet inn masse sjøvann. Defrosteren hjalp ingenting da jeg ikke ble kvitt luften og det ble bare varmt og klamt inne i båten. Da begynte jeg å også tenke på en vifte for å suge luft ut av cabinen.

 

Det har jeg nå gjort i vinter. Satt lenge å søkte på nett etter 12V vifter, et hav å velge i, men siden jeg er bedagelig anlagt falt valget på noen billige motorromsvifter fra Biltema til 149kr. Tanken er at hvis ikke disse holder mål eller går fort istykker har jeg ikke brukt en formue, samt at det å bytte ut viftene med nye tar kun noen minutter, det er arbeidet med og legge luftslanger og elektriske kabler som har vært utfordringen og jobb. Samtidlig bestilte jeg fra Kina noen PWM`er (Pulse wave modulation noe som betyr at du kan stille farten på viften trinnløst) Bestillte 3 PWM`er til den nette sum av 200kr inkl frakt. Disse tåler 12V opp til 10amp. Satte opp 2 vifter på flybridge der de står beskyttet for vær og vind, disse viftene er koblet opp til 1 PWM, disse 2 viftene skal blåse luft inn i cabinen. Så satte jeg 1 vifte i motorrommet, denne er koblet opp til en annen PWM, denne viften skal suge luft ut av cabinen. Så har jeg 1 PWM i reserve.

 

Viftene er konstruert for å gå på 100% effekt hele tiden og skal ha en luftstrøm på ca 3,45 m3/min. Strømforbruk: ca. 55 W på full fart pr vifte. Men når jeg koblet viften til PWM bryteren som er trinnløs kunne jeg styre viften fra og så vidt gå rundt til full fart. Viftene støyer selvfølgelig når de går 100%, men siden båten er ganske greit isolert og det at det er såpass mye kapasitet slik at jeg ikke trenger og kjøre på full fart er det ikke noe problem med støy på viftene som blåser luft inn i båten. På viften som suger luft ut, så står jo denne i maskinrommet som er veldig godt isolert, så der er det kun lyd av luft som blir sugd inn i ventilen hvis den kjøres på høyt nivå som høres.

 

Under en liten «benk test» på kjøkkenbordet fant jeg ut at viftene ikke trekte så mye strøm som det var oppgitt fra Biltema. Jeg kunne måle Max 2,8amp strømforbruk på hver av viftene når de gikk på 100%, etter tallene til Biltema skal de trekke ca 55watt/12V= 4.58amp. Dette kan selvfølgelig ha noe med og gjøre at strømforbruket øker hvis man setter på lange slanger og det blir større motstand til viftene, men jeg fikk samme resultat etter installasjon i båten, ca 2,8amp pr vifte. Når viftene går for halv fart halveres også strømforbruket.

 

Så til den store testen som jeg gjorde for noen dager siden. Tok ut båten mens det var ca +3˚C og massivt med nedbør. Kjørte varme som normalt, satte viften som står på utsug til ca 50% og ikke dugg og se. Dette har aldri skjedd før, alltid slitt med dugg på rutene når det har regnet. Kjørte meg en tur på ca 2 timer og ingen problem. Kjørte selvfølgelig ikke viftene for å blåse luft inn, da det var kaldt ute, men det var heller ikke nødvendig, de viftene får vente til en varm sommerdag.

 

Utsugsviften ser jeg også god bruk for når vi overnatter i båten, vi åpner jo da alle vinduer o.l, men det er ikke alltid vi får gjennomtrekk i båten, med det resultat at alle vinduene er igjenndugget når vi står opp om morgenen. Nå er det bare å sette litt fart på viften, så suger den inn frisk luft inn i båten som igjen holder den tørr og fin.

 

Dette ble en lang avhandling, men for meg har dette fungert veldig bra, og til en kostnad rundt 1000-1200kr (hadde det meste av strømledninger fra før av) er det vel noe av det billigste jeg har gjort med båten?

 

Legger ved bilder og nettsted for viftene og PWM`ene

 

https://www.dhgate.com/product/new-10-50v-40a-2000w-dc-motor-speed-control/238005082.html

 

http://www.biltema.no/no/Bat/VVS/Ventilasjon/Motorromsvifte-2000020322/

51F39AF2-206D-4133-8D3E-5652DFFA5281.jpeg

3CE6E287-DEAC-473A-BD12-C4CFDB63701E.jpeg

B197E2C4-09AF-4B07-B824-DE7339E13A9B.jpeg

8BCA5E2D-0307-4489-819C-7B380BB9F7C5.jpeg

Link to post
Share on other sites

Takk for din fine innføring i prosjekt "vifteteknikk og praksis" :)  Likte at du var nøye og la ved bilder og linker!

 

Vi har en ting til felles, og det er aluminiumsbåt. Men min er av typen åpen skjærgårdsjeep.

 

Likte det jeg så fra kina-butikken din , men jeg har ikke prøvet akkurat denne enda.

 

Likte de PWM / potensiometrene , så takk for linken. 

 

 

Sjekk gjerne hobbysiden min (ikke-kommersiell) om Skjærgårdsjeeper og båt/motor-nyheter: 

 

https://www.facebook.com/fritidsfiskeren/

Link to post
Share on other sites

Takk for fine ord Krabbelars?

Kina butikken er kjempebra, kan være litt vanskelig å søke i, men de har utrolig mye rart til en billig penge. Har bestilt flere ting der, aldri vært noe tull. Tar litt tid, en forsending kan ta 2-3 uker, men man sparer MYE penger. Annen ting er at de har ting som vi ikke får tak i her i Norge

Link to post
Share on other sites

Frivakten skrev for 2 timer siden:

Kanskje tilsvarende viftesystem ville være egnet for å skape et undertrykk i motorrommet med lufting ut og dermed unngå dårlig luft og dunster.

Vil være bra til det ja tror jeg. Det jeg likte med viftene er at du kan plassere de hvor som helst på lufteslangen. Dette gjør ting enklere med tanke på plassering når man må ta hensyn til plass/støy/kabeltrekking osv

Et annet pluss er jo at de er gnist sikker

Link to post
Share on other sites

krabbelars skrev On 28.1.2018 at 4.07:

Takk for din fine innføring i prosjekt "vifteteknikk og praksis" :)  Likte at du var nøye og la ved bilder og linker!

 

Vi har en ting til felles, og det er aluminiumsbåt. Men min er av typen åpen skjærgårdsjeep.

 

Likte det jeg så fra kina-butikken din , men jeg har ikke prøvet akkurat denne enda.

 

Likte de PWM / potensiometrene , så takk for linken. 

 

 

Når jeg har fått summet meg ser jeg at jeg la ved link til et annet nettsted enn hvor jeg kjøpte PWM´ene. Det er akkurat de samme, men de jeg kjøpte ble bestilt herifra: https://m.tomtop.com/

 

De har alt mulig rart?

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Liten oppdatering på dette prosjektet nå når jeg har fått testet det i sommervarme også. Fortsatt helt duggfrie ruter, samt at viftene klarer også å få ned temperaturen ganske raskt inne i båte etter at solen har stått og stekt en hel dag. Kjører viften som suger luft ut av cabinen på ca 80% og regulerer luft inn etter behov:thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...