Jump to content

Hvordan tette gammelt hull i glassfiberskott?

Ibiza24

Recommended Posts

En rund platebit med sparkel er nok ikke noen dum løsning. Jeg kan ikke bruke deksel ettersom jeg skal skjære bort deler av det jeg først skal reparere. Det litt større hullet nedenfor skal lages enda større og vil gå litt over det lille hullet som skal tettes.

Jeg antar jeg kan bruke kryssfiner som jeg skjærer til slik at det passer i hullet og så sparkle i tillegg. Men jeg bør kanskje lime i med TEC7 før sprakling? Slik at kryssfineren sitter bom fast ettersom jeg senere skal sage gjennom deler av den?

Hvis du er opptatt av å få dette pent og samtidig sterkt og holdbart, involverer jobben sliping til gammelt laminat, støping med glassfibermatte og polyester, evt epoxy, nytt lag med topcoat, og pussing og polering. 

Mye gode instruksjonsvideoer på youtube, hvis du ikke har erfaringen. Søk på "gelcoat repair" eller lignende. 

Ja, det bør bli både sterkt og pent så jeg har nok en liten prosess foran meg. Tenker meg følgende:

1. Sage ut en rund bit fra en plate kryssfiner med noe klaring til kantene for lim

2. Lime denne fast med TEC7 eller lignende slik at den fyller halve dybden av hullet

3. Støpe resten av dybden med Epoxy sparkel (det blir vel kanskje så mye som 1cm dybde)

4. Pensle på noen lag med TopCoat

Når det gjelder de mindre hulla så tenker jeg at Epoxe sparkel og Top Coat bør være greit

Jeg tenker kanskje å lime på en liten plate i bakkant av skottet i tillegg som forsterkning.

Burde ikke dette være en god løsning?

Hmmmm.......det var godt jeg sjekket dette før jeg startet jobben :)

Da ligger det an til at jeg må legge glassfiber med Epoxy i laget som vender inn mot cabinen. Noen tanker om hvor tykt dette skiktet bør være og hva jeg da skal bruke på innsiden i stedet for kryssfiner? Jeg har ikke eksakte mål men total dybde er vel fort 2-3 cm på skottveggen og da blir det jo litt mye glassfiber......

har tettet etpar hull etter bilstereo/høyttalere , enig med larshans at kanter må skråslipes for å få best resultat. Å bare lime inn en skive har lett for å sprekke opp i gelcoaten ytterst og det blir ikke så pent

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Mange måter å gjøre dette på. Jeg ville valgt å forskaling på baksiden. Kanskje med plastfolie på ei plate eller mange bredder med maskeringstape. Dette for at forskaling slipper etter at jobben er gjort. Så slipe bort ganske mye av overflaten 2til3 cm ut fra kanten på hullene rundt hele. Siden du skal kutte i dette etterpå ville jeg erstattet eventuelt treverk med fibersparkel. På bildet ser det ut som 6mm kryssfiner. Så mange lag glassfiber som trappes ned mot kant. Viktig at utslipp går blir veldig skrå. Når dette er gjort slipes støp så du kan legge på en finsparkel. Slip til det står igjen ca 2 mm til overflaten rundt. Legg på gelcoat. Fire strøk med kost. Avslutt med 3prosent voks i siste strøk. For at dette skal bli bra må det pusses ut til litt over over mål. Så må området etter herde med tilført varme. Ca 40 grader. 24 timer   Da vil alt krype litt og du kan ta finpussen. Mange som har opplevd at sparkel og coat kryper og reperasjonen blir mer synlig når båten har opplevd en varm soldag. 

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Takker for mange gode innspill. Da blir det snart innkjøp av diverse for å få gjort denne jobben. Fibersparkel høres fornuftig ut med tanke på å fylle "hullet" og så blir det lag på lag med duk og polyester etc.

Spørsmål når det gjelder sparklejobben, kuttflatene slik de foreligger er helt gjevne og fine. Bør jeg lage noen hakk eller lignende i kantene slik at sparkelen fester bedre mot kuttflaten?

Da har jeg konferert litt med Maritim og kommet fram til følgende:

1. Forskale i bakkant

2. Skråskjære på framsiden og pusse videre noen cm ut fra dagen hull, ned på laminatet

3. Sparkle med "Motip Glassfibersparkel". Denne kan legges i lag på inntil 2 cm

4. Male med 1-komponent topcoat maling til slutt

Da sparer jeg meg for støping med glassfiber noe som Maritim ikke mente var nødvendig i mitt tilfelle. Skottet er tross alt 2.5cm tykt og vil ikke bli utsatt for noe vesentlig bevegelse.

Hva tror folket? Blir dette ok?

Redigert av Ibiza24 (see edit history)

Så lenge hullet ikke er større , så burde det funke greit.   Og om det skulle sprekke opp litt i topcoaten så er det jo ikke værre enn å slipe ned litt mer og støpe i på nytt

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Ja, det var det jeg tenkte også. Det blir jeg en del ekstra jobb med polyester/glassfiber og mest sannsynlig er det ikke nødvendig. Dersom det skulle oppstå sprekker i topcoaten så er det jo som du sier en smal sak å slipe ned og legge i glassfiber. Ikke har det noen stor praktisk betydning heller foruten det rent estetiske. Legger ved noen bilder når jobben startes.......

Guest Thostr

Hvorfor ikke gjøre en fullgod jobb? Dvs støpe med matter/duk enten epoxy eller polyester-kjemi. Om det er varmt nok så støp med polyester. Altså samme oppskrift som maritim anbefalte og så ordentlig støp og ikke sparkel - som vil kunne knekke opp. Er jo selvsagt mulig å bruke sparkel og så anse det som læring om det sprekker opp. 

• 1 måned senere...

Da var hullet lappet med polyester og glassfiber. Håper det holder en sesong eller to...... :smiley:

5ab7dbced61c7_2018-01-2716_15_41.JPG.bc41092f75aedab6a8de3069e56d75fc.JPG

5ab7dbe318084_2018-01-2817_02_54.JPG.762a922fe03c9a1ecdde6c737bfab03a.JPG

Sett fra andre siden

5ab7dbf2d8c1e_2018-02-0120_15_09.JPG.cfb9099f7d2e4da5f096377402875aaa.JPG

Pusset ned og lagt i glassfibersparkel

5ab7dc344c634_2018-02-2316_19_06.JPG.25ecc620476184d0f2c5c32d5ca16e51.JPG

På med glassfiber og polyester (gjorde akkurat det samme på andre siden slik at det blir ekstra sterkt)

5ab7dc40d4dd2_2018-02-2316_59_40.JPG.28588595262c230a76aaf81f2f912675.JPG

Nytt hull klart (det var slitsomt å sage til ettersom jeg måtte gjennom 2-3 cm med laminat/trevirke og vanskelig å komme til med sag.....)

5ab7dc6e065e1_2018-02-2415_33_58.JPG.ad872f0734878f3f77de2fac8085a172.JPG

Lakkert og ny høyttaler montert

5ab7dce02a3d0_2018-03-0219_02_01.JPG.1810e3bda7ccea228ce4062f6e8820bd.JPG

Brukte en IKEA foring til forskaling på baksiden. Sparkelen haddde ikke festet seg i det hele tatt.

2018-02-23 13.14.49.JPG

IKEA foring med "plasten på"

5ab7ddf3cf718_2018-02-2313_15_00.JPG.0293a49499161ca63bd81be129ce310a.JPG

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...