Ibiza24 Startet 28.Januar.2018 Link til dette innlegget Startet 28.Januar.2018 Jeg skal tette et gammelt hull i et innvendig skott. Det ser ut som skottet er laget med ett lag trevirke og ett lag med glassfiber. Hvordan gjøres dette på en best mulig måte? Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 29.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2018 Skjær ut ein passande rund platebit og lim fast med 2k sparkel, stapp sparkel i hulla, og avslutt med finpuss og litt maling. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Guest Avmønstret# Svart 29.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2018 Et passende ventildeksel? Sitér dette innlegget Link to post
Ibiza24 Svart 29.Januar.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2018 En rund platebit med sparkel er nok ikke noen dum løsning. Jeg kan ikke bruke deksel ettersom jeg skal skjære bort deler av det jeg først skal reparere. Det litt større hullet nedenfor skal lages enda større og vil gå litt over det lille hullet som skal tettes. Jeg antar jeg kan bruke kryssfiner som jeg skjærer til slik at det passer i hullet og så sparkle i tillegg. Men jeg bør kanskje lime i med TEC7 før sprakling? Slik at kryssfineren sitter bom fast ettersom jeg senere skal sage gjennom deler av den? Sitér dette innlegget Link to post
M/B Bianca Svart 29.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2018 Hvis du er opptatt av å få dette pent og samtidig sterkt og holdbart, involverer jobben sliping til gammelt laminat, støping med glassfibermatte og polyester, evt epoxy, nytt lag med topcoat, og pussing og polering. Mye gode instruksjonsvideoer på youtube, hvis du ikke har erfaringen. Søk på "gelcoat repair" eller lignende. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 29.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2018 Ville tatt ventildeksel... pent blir det også Sitér dette innlegget Link to post
Ibiza24 Svart 29.Januar.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2018 Ja, det bør bli både sterkt og pent så jeg har nok en liten prosess foran meg. Tenker meg følgende: 1. Sage ut en rund bit fra en plate kryssfiner med noe klaring til kantene for lim 2. Lime denne fast med TEC7 eller lignende slik at den fyller halve dybden av hullet 3. Støpe resten av dybden med Epoxy sparkel (det blir vel kanskje så mye som 1cm dybde) 4. Pensle på noen lag med TopCoat Når det gjelder de mindre hulla så tenker jeg at Epoxe sparkel og Top Coat bør være greit Jeg tenker kanskje å lime på en liten plate i bakkant av skottet i tillegg som forsterkning. Burde ikke dette være en god løsning? Sitér dette innlegget Link to post
Lars Hansen Svart 29.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2018 (redigert) Blir ikke bra... https://youtu.be/MVLRjxe_iUw https://youtu.be/i9hfpOCnzEs Redigert 29.Januar.2018 av larshans1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ibiza24 Svart 29.Januar.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2018 Hmmmm.......det var godt jeg sjekket dette før jeg startet jobben :) Da ligger det an til at jeg må legge glassfiber med Epoxy i laget som vender inn mot cabinen. Noen tanker om hvor tykt dette skiktet bør være og hva jeg da skal bruke på innsiden i stedet for kryssfiner? Jeg har ikke eksakte mål men total dybde er vel fort 2-3 cm på skottveggen og da blir det jo litt mye glassfiber...... Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 30.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2018 har tettet etpar hull etter bilstereo/høyttalere , enig med larshans at kanter må skråslipes for å få best resultat. Å bare lime inn en skive har lett for å sprekke opp i gelcoaten ytterst og det blir ikke så pent Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Knude Svart 30.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2018 Mange måter å gjøre dette på. Jeg ville valgt å forskaling på baksiden. Kanskje med plastfolie på ei plate eller mange bredder med maskeringstape. Dette for at forskaling slipper etter at jobben er gjort. Så slipe bort ganske mye av overflaten 2til3 cm ut fra kanten på hullene rundt hele. Siden du skal kutte i dette etterpå ville jeg erstattet eventuelt treverk med fibersparkel. På bildet ser det ut som 6mm kryssfiner. Så mange lag glassfiber som trappes ned mot kant. Viktig at utslipp går blir veldig skrå. Når dette er gjort slipes støp så du kan legge på en finsparkel. Slip til det står igjen ca 2 mm til overflaten rundt. Legg på gelcoat. Fire strøk med kost. Avslutt med 3prosent voks i siste strøk. For at dette skal bli bra må det pusses ut til litt over over mål. Så må området etter herde med tilført varme. Ca 40 grader. 24 timer Da vil alt krype litt og du kan ta finpussen. Mange som har opplevd at sparkel og coat kryper og reperasjonen blir mer synlig når båten har opplevd en varm soldag. Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Ibiza24 Svart 30.Januar.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2018 Takker for mange gode innspill. Da blir det snart innkjøp av diverse for å få gjort denne jobben. Fibersparkel høres fornuftig ut med tanke på å fylle "hullet" og så blir det lag på lag med duk og polyester etc. Spørsmål når det gjelder sparklejobben, kuttflatene slik de foreligger er helt gjevne og fine. Bør jeg lage noen hakk eller lignende i kantene slik at sparkelen fester bedre mot kuttflaten? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 31.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2018 etter skråsliping så kan du jo pusse over flatene med grovt sandpapir, deretter vark med aceton før støp Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Guest Avmønstret# Svart 31.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2018 Om det faktisk må være tett mtp vann eller støy osv så ville jeg tettet uten å bruke veldig mye tid på finnish, så satt en pen ventilrist over ;-) Forøvrig blir det vel som regel nesten aldri lufting nok i båter syns jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Ibiza24 Svart 31.Januar.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2018 Ja, dersom grovt slipepapir holder så er jo det relativt greit. Tenkte kanskje jeg måtte gå litt hardere til verks men sparkelen hefter vel sikkert bedre enn jeg tror. Når det gjelder deksel så er ikke det noe alternativ ettersom jeg skal sage i området hvor hullet er. Sitér dette innlegget Link to post
Ibiza24 Svart 2.Februar.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2018 (redigert) Da har jeg konferert litt med Maritim og kommet fram til følgende: 1. Forskale i bakkant 2. Skråskjære på framsiden og pusse videre noen cm ut fra dagen hull, ned på laminatet 3. Sparkle med "Motip Glassfibersparkel". Denne kan legges i lag på inntil 2 cm 4. Male med 1-komponent topcoat maling til slutt Da sparer jeg meg for støping med glassfiber noe som Maritim ikke mente var nødvendig i mitt tilfelle. Skottet er tross alt 2.5cm tykt og vil ikke bli utsatt for noe vesentlig bevegelse. Hva tror folket? Blir dette ok? Redigert 2.Februar.2018 av Ibiza24 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 2.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2018 Så lenge hullet ikke er større , så burde det funke greit. Og om det skulle sprekke opp litt i topcoaten så er det jo ikke værre enn å slipe ned litt mer og støpe i på nytt Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Ibiza24 Svart 2.Februar.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2018 (redigert) Ja, det var det jeg tenkte også. Det blir jeg en del ekstra jobb med polyester/glassfiber og mest sannsynlig er det ikke nødvendig. Dersom det skulle oppstå sprekker i topcoaten så er det jo som du sier en smal sak å slipe ned og legge i glassfiber. Ikke har det noen stor praktisk betydning heller foruten det rent estetiske. Legger ved noen bilder når jobben startes....... Redigert 2.Februar.2018 av Ibiza24 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Thostr Svart 2.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2018 Hvorfor ikke gjøre en fullgod jobb? Dvs støpe med matter/duk enten epoxy eller polyester-kjemi. Om det er varmt nok så støp med polyester. Altså samme oppskrift som maritim anbefalte og så ordentlig støp og ikke sparkel - som vil kunne knekke opp. Er jo selvsagt mulig å bruke sparkel og så anse det som læring om det sprekker opp. Sitér dette innlegget Link to post
Ibiza24 Svart 2.Februar.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2018 Ja, jeg lot meg overbevise i et svakt øyeblikk tidligere i dag men jeg er tilbake på veien. Vi går for sparkling og så avslutte med polyester og glassfiber for å skape en sterk og god avslutning som ikke sprekker. Skal det være så skal det være...... Sitér dette innlegget Link to post
Ibiza24 Svart 25.Mars.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2018 (redigert) Da var hullet lappet med polyester og glassfiber. Håper det holder en sesong eller to...... Sett fra andre siden Pusset ned og lagt i glassfibersparkel På med glassfiber og polyester (gjorde akkurat det samme på andre siden slik at det blir ekstra sterkt) Nytt hull klart (det var slitsomt å sage til ettersom jeg måtte gjennom 2-3 cm med laminat/trevirke og vanskelig å komme til med sag.....) Lakkert og ny høyttaler montert Brukte en IKEA foring til forskaling på baksiden. Sparkelen haddde ikke festet seg i det hele tatt. IKEA foring med "plasten på" Redigert 25.Mars.2018 av Ibiza24 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.