Karlsenkystfiske Startet 29.Januar.2018 Del på Facebook Startet 29.Januar.2018 God kvelden godtfolk! Jeg holder på skal legge opp nytt løp for kjølevannsutløpet fra girkjøleren ombord. har funnet en en 7/8" oljeslange var både passelig lengde og dimensjon. Er det noen som har tips til hvordan man kan få formet denne? Masse varme og håndmakt? Hva slags slangetype til sjøvann har dere gode erfaringer med? Type lett å forme/arbeide med, og som er robust og ikke knekker for et godt ord :) Sitér dette innlegget Link to post
BØstrøm Svart 30.Januar.2018 Del på Facebook Svart 30.Januar.2018 Er vel flere typer som kan brukes ut fra oljekjøler. De med metallspiral klapper ikke sammen så lett. Hvis du bruker oljeslange/radiatorslange, eller liknende, må de vel legges med god bue, eller grisehale noen ganger. Når jeg er i tvil pleier jeg å spørre i "slangebutikken" Finnes jo spesifikasjoner på alle slanger, og slanger til alle formål. Feil bruk kan føre til problemer. Hadde selv slanger på varmesystemet, som ikke tålte diesel og olje. Der de fikk litt søl på seg i kjølen, ble de tyggegummiaktige og seige utenpå. Byttet alle sammen til vanlig radiatorslanger. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 30.Januar.2018 Del på Facebook Svart 30.Januar.2018 Karlsenkystfiske skrev for 17 timer siden: Er det noen som har tips til hvordan man kan få formet denne? Masse varme og håndmakt? Gummi er per definisjon en herdeplast, og når den først er støpt lar den seg ikke forme plastisk. Dvs., du kan godt bøye den dit du skal ha den, men du får ikke en varig formendring. Termoplast derimot kan varmes og formes. Men til dette bruket bør du velge gummi. Vær obs på at gummislanger som blir lagt i for små radier (for krappe bøyer) har en tendens til å morkne og krakkelere før tiden i radien. Jo større diameter slangen har, og jo flere lag den har og jo tykkere den er, desto større radier må du legge. Hvis du får prloblemer med for krappe radier er det bedre å sette inn et bend i messing e.l. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
nomen Svart 30.Januar.2018 Del på Facebook Svart 30.Januar.2018 Hva mener du egentlig med å "forme" slangen? En slange er elastisk, og kan bøyes til en viss grad. Slange med stålspiral er å foretrekke til dette bruk. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Komodo Svart 30.Januar.2018 Del på Facebook Svart 30.Januar.2018 Det er to typer formendring: Plastisk Elastisk Hvis ikke blir det brudd. Ut fra spørsmålet om å bruke varme for å forme den tolket jeg det slik at TS ønsket en plastisk formendring. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Roger jo Svart 31.Januar.2018 Del på Facebook Svart 31.Januar.2018 (redigert) Er det problem med for liten bøyeradius bruk bend http://gevir.ipapercms.dk/TESSHndbok/Haandbok2016/?page=2074 http://gevir.ipapercms.dk/TESSHndbok/Haandbok2016/?page=2072 Redigert 31.Januar.2018 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Karlsenkystfiske Svart 1.Februar.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Februar.2018 Jeg ønsket en plastisk en! Og etter min ferske erfaring så har Komodo helt rett! Holdt på lenge med varmepistol uten å få til noe varig formendring å snakke om! Løsningen ble flere biter med et stålrør imellom. Må bare huske på at jeg får byttet ut stålrøret med messing etterhvert ;) Har dere noe favorittsted dere kjøper slanger? Må bytte ut slangen som går mellom drivstofftankene ila året. Kunne godt tenkt meg å kjøpt litt div. kvalitetsslanger å hatt liggende. Kjekt å ha! :) Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 1.Februar.2018 Del på Facebook Svart 1.Februar.2018 Kjølerslanger med bøy henter eg av og til på huggern. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Inter 9000 Svart 2.Februar.2018 Del på Facebook Svart 2.Februar.2018 Biltema har en del utvalg. http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Kjolesystem--ventilasjon/Slanger/Slanger-ovrig/Bilvarmeslange-vinklet-2000031728/ Sitér dette innlegget Mvh Richard Gleder meg til våren..... Link to post
Komodo Svart 2.Februar.2018 Del på Facebook Svart 2.Februar.2018 Ja, men ikke kjøp gummislanger på Biltema. Det er nå mitt råd. Jeg kjøper mye på Biltema. Mye er bra, mye er dårlig. Flere tråder om det her inne. Gummiprodukter er en av de tingene man skal styre unna der i gården. Forutsatt at det ikke har skjedd noe drastisk med kvaliteten på de produktene de siste par årene. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
nomen Svart 3.Februar.2018 Del på Facebook Svart 3.Februar.2018 Hydroscand har kvalitetsslanger i alle valører. Det de ikke har, skaffer de. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.