SixPence Startet 31.Januar.2018 Del på Facebook Startet 31.Januar.2018 Som beskrevet i overskriften har jeg lyst på et amperemeter på forbruksbanken for å følge med på forbruket litt nærmere, men der er også baug og hekk thruster koblet, noe jeg ikke synes noe spesielt om. På markedet finnes det smarte Bluetooth målere som er montert på et blunk, ellers er det noen som går opp til 200Amp som er digital, men da må man strekke kabler, noe jeg for så vidt kan gjøre. Problemet er vel at de vil vel sprette himmelhøyt om jeg bruker baug eller hekk thruster for ikke snakke om hvis jeg kjører begge samtidlig. Det jeg lurer på er om jeg kan flytte thrusterene til start pakken? Der er det 70ah x 2, kjører jo kun thrusterene når motoren går. Er ikke den beste elektrikeren, men kjenner heldigvis noen som kan være behjelpelig. Spørsmålet er egentlig, har dere noen formening om dette, eller enda bedre, en løsning på problemet? Sitér dette innlegget Link to post
-Luna- Svart 31.Januar.2018 Del på Facebook Svart 31.Januar.2018 Har montert en Victron med 500A shunt. Denne virker fint med baug trusteren. Du må kartlegge hvor stort ditt maksimale trekk er med begge trusterene innkoblet. Sitér dette innlegget Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375 Link to post
Vestkystseiler Svart 31.Januar.2018 Del på Facebook Svart 31.Januar.2018 Ville flyttet begge thrusterne til startbatteriet. Da unngår du i tillegg at spenningsvariasjoner når du bruker thrusterne påvirker andre forbrukere (elektronikk f.eks) Sitér dette innlegget Link to post
SixPence Svart 31.Januar.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Januar.2018 -Luna- skrev 18 minutter siden: Har montert en Victron med 500A shunt. Denne virker fint med baug trusteren. Du må kartlegge hvor stort ditt maksimale trekk er med begge trusterene innkoblet. Har en SP75T og en SP55S. I manualen står den strømtrekk på 480 A på SP75T, så om jeg kjører kun 1 og 1 thruster (noe jeg nesten alltid gjør), ligger jeg fort opp mot grensen av 500A Sitér dette innlegget Link to post
-Luna- Svart 31.Januar.2018 Del på Facebook Svart 31.Januar.2018 Du får shunt på både 1000A og 2000A så det er muligheter. Egentlig burde trusterene ha sitt eget batteri siden de trekker spenningen på banken ned når de brukes. Dette kan by på problemer for elektronikk som er tilkoblet batteriet. Sitér dette innlegget Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375 Link to post
Chiefengineer Svart 1.Februar.2018 Del på Facebook Svart 1.Februar.2018 Har du common-rail motorer bør du ikke legge thrustere på startbatteripakken. Sitér dette innlegget Link to post
PiperBill Svart 1.Februar.2018 Del på Facebook Svart 1.Februar.2018 (redigert) Chiefengineer skrev for 3 timer siden: Har du common-rail motorer bør du ikke legge thrustere på startbatteripakken. Fint om du kan utdype det. Redigert 1.Februar.2018 av PiperBill (see edit history) Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
SixPence Svart 1.Februar.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Februar.2018 Chiefengineer skrev for 3 timer siden: Har du common-rail motorer bør du ikke legge thrustere på startbatteripakken. Har en Yanmar 6 LYA UTE Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 1.Februar.2018 Del på Facebook Svart 1.Februar.2018 Jeg havde i en tidligere båd thrustere koblet på startbanken. Det medførte, at EVC-systemet rebootede fra tid til anden når jeg brugte thrusteren. Visse målere som fx ladestrømsmåleren låste sig efter reboot, så hjertet røg op i halsen når jeg senere så på den at generatoren kun ladede med 10.5 V - hvilket var forkert, og som krævede at jeg genstartede motoren for at få den til at vise rigtigt igen. (Volvo D6 motor) Ellers er det ikke svært at installere fx en Victron batterimåler. Under forudsætning af at el-systemet i øvrigt er veldokumenteret og fornuftigt sat op. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 1.Februar.2018 Del på Facebook Svart 1.Februar.2018 PiperBill skrev for 1 time siden: Fint om du kan utdype det. Les instruksjonsboka til Volvo Penta D-serie så har utviklingsavdelingen til VP i Sverige forklart dette ganske godt. Kort summert skal denne typen motorer ikke ha noen store strømforbrukere ut over motor tilkoplet ettersom dette kan forårsake funksjonstrøbbel på motor pga. underspenning forårsaket av større forbrukere. Og ved manuvrering der disse forbrukerne ofte brukes ønsker man aller helst ikke å miste motor. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.