Jump to content

Mangler salgskontrakt

Don Camillo

Recommended Posts

Hei,

Jeg kjøpte en motorbåt I 2006 der vi signerte en kontrakt selvfølgelig. Etter noen år så skulle jeg se på kontrakten for å registrere båten I småbåtregisteret, men fant den ikke og har siden ikke funnet den heller. Har prøvd å få tak I forrige eier for om mullig å få en kopi av hans del, men har store problemer med å finne igjen denne personen.

Er der noen annen måte jeg kan få skaffet meg en eller annen form for bevis for at jeg er den rette eieren av båten?

Dette innlegget var egentlig ment for "Båtadvokaten svare" men finner ikke ut hvordan jeg flytter det over

Redigert av Don Camillo (see edit history)

Takker for svar Ida Marie II, men jeg har detaljer om forrige eier osv. Problemet er at denne personen er flyttet og ikke svarer på mine henvendelser. Spørsmålet er egentlig om det finnes måtter å skaffe tilveie bevis på at jeg eier båten uten at forrige eier bekrefter dette.

Jeg har eid båten I nesten 6 år nå, men mangler fortsatt bevis på at jeg er rettmessig eier.

Har du registrert båten i noe register? 

Hvis den er registret, vil jeg tro at dette kan gi en viss presumpsion at båten er din og bevisbyrden vil da ligge mer på den som eventuelt skulle mene at båten ikke er din. Du har ingen mailkorrespondens? En e-mail der det står at dere er enige sammen med en bankutskrift vil nok gi en viss tyngde. Forutsatt at den du kjøpte av var riktig eier da...

Don Camillo skrev for 9 timer siden:

Hei,

Jeg kjøpte en motorbåt I 2006 der vi signerte en kontrakt selvfølgelig. Etter noen år så skulle jeg se på kontrakten for å registrere båten I småbåtregisteret, men fant den ikke og har siden ikke funnet den 

Don Camillo skrev for 8 timer siden:

Jeg har eid båten I nesten 6 år nå, men mangler fortsatt bevis på at jeg er rettmessig eier.

Øøøh... med denne argumentasjonen vil du neppe komme langt ? 

Vi hadde også problem å få registrert ein  båt grunna manglande historikk tilbake eit par eigarar. Vi droppa det for småbåteggisteret virka steile. Så nokre år seinare prøvde vi på nytt og tok ein tlf til de og forklarte,  og då gjekk det fint.  

Så prøv å ring å forklar kanskje? Får du båten registrert så er det dokumentasjon nok for eierforhold. 

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Jeg hadde noe av samme øvelsen den gangen jeg skulle ha internasjonalt eierbevis på Hulda. "Det er jo ingen som bygger en slik båt selv..." Min vei til 'eierskap' ble å bygge opp en indisierekke som kunne ettergås. Det vil si innkjøp som var foretatt, bilder, etc. etc. Etter et par runder kom godkjenningen. Denne internasjonale godkjenningen, fra Svenska Kryssarklubben, dannet grunnlaget som eierskapsbevis for registrering i Norge. Svenskene er innmari nøye og  byråkratiske :-) Så jeg vil tro at det blir din vei også, bygge en indisierekke. Om du kan få fatt i forrige eier, er naturligvis det et stort pluss. Men den kontakten bør vel ikke være eneste muligheten. En tidligere eier kan jo ha avgått ved døden. Og du kan ha hatt en husbrann der kvitteringen har brent opp, eksempelvis.

For så vidt det gjelder AT DU EIER BÅTEN trenger du ikke å bekymre deg -- dert følger direkte ut av besittelsen av den og ut av at du formodentlig ganske lett kan bevise at slik har det vært en god stund. 2006 ... det er jo snart en mannsalder siden :giggle:

Problemet du har overfor din selger, er at han ikke har noen plikt til å hjelpe deg. Du kan saksøke ham herfra til Haglemoen uten at noen domstol kan pålegge ham å "gjenta" handelen på noen måte eller forsyne deg med gamle eller nye dokumenter. Situasjonen er veldig lik den som mange opplever etter at de har importert båt fra utlandet eller har kjøpt en båt som er importert.

Det er vel neppe mulig å få småbåtregisteret til å registrere den i ditt navn uten noe skriftlig, men det er jo ikke forbudt å forsøke. Dette er en av "feilene" med det private registeret -- det er ingen lov som gjelder for det og dermed ingen mulighet for å bestemme en prosedyre for å "få orden på" et eierforhold.

Derimot -- forutsatt at båten er mer enn 7 meter lang -- er det jo alltid en sikkerhetsventil i form av enten hjemmelskunngjøring eller saksanlegg mot "alle i verden" etter sjølovens regler. På en av disse måtene kan du få vedtak eller dom for ditt eierskap, som alle og enhver må respektere. På den måten får du båten inn i NOR som vel er et "noe bedre" register enn RSSR. Les mer om dette temaet i denne artikkelen

Redigert av Båtadvokaten (see edit history)

VK1c.jpg.6c04d1bf9bb21f3019643cc5caad2319.jpg

-- Også kjent som Skipper Worse

Guest Avmønstret#
Ida Marie III skrev for 2 timer siden:

Du har vel hatt forsikring på båten disse årene ??... Hva sier forsikringsselskapet ??

Kan ikke erindre å ha måtte dokumentere noe eierskap ovenfor forsikringsselskap. Men iom at de har spurt om båten er registrert i småbåtregisteret, og jeg har bekreftet det med reg. nr så har de forsåvidt fått svar, uten å spørre direkte. 

Har bare ringt forsikringa jeg, så kommer papirene i posten. Må legge til at jeg ikke har noe kompliserende greier med lån osv og båtene mine hele tiden har vært i type lav prisklasse, så kanskje forsikringa ikke bryr seg så mye ;-)

Pinkvin skrev 4 minutter siden:

Kan ikke erindre å ha måtte dokumentere noe eierskap ovenfor forsikringsselskap. Men iom at de har spurt om båten er registrert i småbåtregisteret, og jeg har bekreftet det med reg. nr så har de forsåvidt fått svar, uten å spørre direkte. 

Har bare ringt forsikringa jeg, så kommer papirene i posten. Må legge til at jeg ikke har noe kompliserende greier med lån osv og båtene mine hele tiden har vært i type lav prisklasse, så kanskje forsikringa ikke bryr seg så mye ;-)

Nei, har også hatt alle mine båter registrert og dermed ikke noe spørsmål i forbindelse med forsikringen..

Ville tro han har forsikring på båten, og da siden 2006... det i seg selv må jo kunne være med å underbygge eierforholdet, sammen med bankutskrift fra kjøpet den gang..

Ville nå forsøkt...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...