Jump to content

Sikring av presenning, god erfaring med gummiline fra Biltema


Hbh

Recommended Posts

Flere enn meg som forbanner presenning og vinterværet? Sikkert. Jeg har hatt båt i hagen i mange år og har lagt ned tid, penger og forbannelser over maljer som har røket og så videre. I høst fant jeg en mulig løsning hos Biltema: Shock Cord! Gummiline overtrekt med polyestersinke. Den er sterk og elastisk. Anskaffet og surret på annenhver malje, med vanlig tau mellom. I går kveld, 31/1.18 kom svaret. Det blåste kuling fra helvete ( sør øst) krydret med sludd og regn. Resultat: hver eneste malje med gummitau var intakt, flere av de med vanlig tau hadde røket!

Rigget ny og tyngre presenning i dag. Det ble gummitau rund baut! Biltema nr.25-131.   Løp og kjøp! 

Nei, jeg er ikke ansatt eller sponset av Biltema.

Helge Berg- Hansen, Stokke.

 

 

Redigert av Hbh (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bagasjestrikker her også, alt som gir fjæring kan brukes. Det er heller ikke så dumt å skru inn noen lekter/lektebiter, en på hver side av presenningen, slik at denne kommer i klem mellom lektene. Da kan man skru festeøyer e.l. i lektene og dermed fordele presset på presenningen over et større område enn en malje. Alternativt noe som er mer skånsomt på innsiden hvis man er redd treverket skal skrape mot båten.

 

Nå er det også stor forskjell på presenning, de rimeligste lettpresenningene har stor avstand, gjerne 1 meter mellom maljene, mens de litt bedre kvalitetene fra f.eks båtutstyrsbutikker gjerne har 50 cm mellomrom, noe som gir mindre belastning på hver malje.

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...