Jump to content

går dette bra å slepe?


eysteind

Recommended Posts

Driver å skal ordne med hjemtransport av mitt neste prosjekt. Denne gangen skal eg bygge båt helt fra starten av. Har derfor kjøpt et sett snekkeformer av bl.a Jensen_fra_Vest. Disse ligger i Bergen, og har tenkt å transportere dei med lastebåt oppover kysten. Problemet er bare at eg bur inst i en lang fjord der einaste båttrafikken er cruicebåter.

Lurer derfor på om det hadde gått ann å slepe skrogformen inn fjorden (ca 40nm). Resten av formene kan eg muligens hente med stor bilhenger, evt. leie en lastebil.

Er et er bilde av skrogformen:

Bilde

 

Er litt urolig for at avstivingene skal "streke" for mye i vannet.

Hva mener dere?

Hva slags fart kan eg rekne med å klare å holde på noe sånt.

Slepebåten blir halcoen (26fot/200hk).

 

Takker for alle svar.

Link to post
Share on other sites

Poseidon skulle vel være den rette til å svare på det.

Så endelig fikk du tak i former så no blir det masseproduksjon.

Var å kikket på hvor langt dem var kommet med støpingen av båten min og da så jeg at det lå en del former ute som ikke var i bruk og det var former på rundt 30 fot.

Men lykke til med forma di. :seeya:

Link to post
Share on other sites

Jeg er redd for at det kan bli både ustabilt og energikrevende å taue denne såpass langt som 40 mil. Hvis delene under vann (meier m.m.) er lagt i tre som det ser ut til så har jo disse en viss oppdrift, og vil nok gjøre det de kan for å tippe forma over. Så litt ballast på undersiden kan nok være på sin plass.

 

Og farten? Noe mer enn 3-4 knop klarer du nok ikke uten at det blir veldig ustabilt. Kanskje senere også. Men det største problemet blir nok å få den såpass stabil i sjøen at den ikke tipper rundt og synker...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Driver å skal ordne med hjemtransport av mitt neste prosjekt. Denne gangen skal eg bygge båt helt Er litt urolig for at avstivingene skal "streke" for mye i vannet.

Hva mener dere?

Hva slags fart kan eg rekne med å klare å holde på noe sånt.

Slepebåten blir halcoen (26fot/200hk).

Hei Eystein,

 

du gir deg ikke :wink::wink: jeg er rett og slett imponert over hva du går løs på!!!

 

Med hensyn til sleping, så er du nok selv inne på den "kritiske" delen, nemlig avstiverne. De vil som du antar streke kolossalt i sjøen. Det er nok ikke bare et spørsmål om hvor stor hastighet du klarer å holde - det blir heller et spørsmål om hvor stor hastighet avstiverne tåler før de knekkes/ødelegges.

 

Ut i fra det som jeg kan se på bildet ville jeg være betenkt på å dra slike former opp i noe mer enn 1 til 2 knop - og da blir det fort et par døgn på turen.....

 

Kjenner du ikke til en frakteskøyte som går inn fjorden av og til, eller kanskje du kunne fått låne noe som minner om en "lekter" som du kunne legge dem på?

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Men det største problemet blir nok å få den såpass stabil i sjøen at den ikke tipper rundt og synker...

Så langt jeg kan bedømme bildet vil ikke stabiliteten representere noe problem. Selve hovedskroget er både bredt og høyt. Den "uønskede" oppdriften som avstiverne gir kan aldri bli mer enn volumet av disse, og hvis vi antar at de er 4 kvm under vannflaten og tykkelsen er 10 cm, så ville det gi en absolutt maksimal oppdrift på 400 kilo. Dette kunne nok føre til at skroget la seg litt over til den ene eller den andre siden, men tippe rundt - no way!

Redigert av Poseidon (see edit history)

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Jeg tror duk kan komme til å ødlegge formen/avstiverne ved å slepe den direkte i vann (avstiving kan/vil svelle og formen kan bli skjev). Kan du ikke få lånt en liten lekter e.l. fra en entreprenør ?

 

Uansett, lykke til med slepet og støping/bygging av båt.

Det går en hårfin grense mellom etikk og seigpining.

Link to post
Share on other sites

Hei!

Det var nok dette eg tenkte meg. Kjekt med litt eksperthjelp. Da får eg slå fra med denne tanken med sleping. En båt som eg vet går innover fjorden, er en tømmerbåt, men har snakket med rederiet, og dei var ikke inntressert i slike oppdrag. Skal ta noen telefoner og forhøre meg om noen båter som går inn med kraftfòr. Kanskje de har plass?

Alternativet er jo og så leie lastebil fra Måløy til Stryn, men dette blir litt dyrt (5000,- pr tur). Rekner med eg iallfall må ha 2 turer.

 

 

Men dette ordner seg sikkert. Båt skal det iallfall bli!

Halcoen ligger nå på verft for motormontering, så eg har ikke annet å ta meg til enn å prøve å ordne transport.

Link to post
Share on other sites

Så langt jeg kan bedømme bildet vil ikke stabiliteten representere noe problem. Selve hovedskroget er både bredt og høyt. Den "uønskede" oppdriften som avstiverne gir kan aldri bli mer enn volumet av disse, og hvis vi antar at de er 4 kvm under vannflaten og tykkelsen er 10 cm, så ville det gi en absolutt maksimal oppdrift på 400 kilo. Dette kunne nok føre til at skroget la seg litt over til den ene eller den andre siden, men tippe rundt  -  no way!

<{POST_SNAPBACK}>

Så for meg at den ville begynne å vingle og rulle når man får litt fart på den. Men dette med sleping kan du mye bedre enn meg :wink: .

 

 

Alternativet er jo og så leie lastebil fra Måløy til Stryn, men dette blir litt dyrt (5000,- pr tur). Rekner med eg iallfall må ha 2 turer.

 

<{POST_SNAPBACK}>

Det må da kunne la seg stable på en slik måte at du slipper unna med en tur? Du kan jo tross alt ha tre meter høyde oppå planet (ca) og dette er jo ikke noe videre tungt.

 

Uansett, lykke til med nok et nytt prosjekt. Enkelte får aldri nok av utfordringer :wink: .

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Bruk to færinger parallelt og legg formen på tvers over. Bruk to stiger på tverrs av færingen for avstiving. Alternativt en ramme av 2x4. Noen i Måløy kan kanskje hjelpe deg med å løfte formen på plass. En traktor med lesseapprat skulle du komme langt med.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Så for meg at den ville begynne å vingle og rulle når man får litt fart på den.

Hei igjen Index,

Ja, jeg var innom og tenkte den samme tanken, men det kan ikke bli noe problem før hastigheten blir så høy at formene begynner å "leke hydrofoil", altså løfte skroget ut av sjøen - men avstiverne ville nok ha lagt seg "langflate" lenge før det ble noe problem :wink:

 

Men det kunne kanskje være et alternativ å slepe den på tvers? Da ville du være tryggere for avstiverne, men hastighetene ville nok igjen komme til å ligge rundt et par knop . . .

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Slepebåt og en rimelig lekter kan jo nesten være like billig alternativ som fraktebåter.

Er også mulig at "Zenita" skal ha noen turer i området før den går utenlands. Hvor tung er disse fomene?

<{POST_SNAPBACK}>

Tror du virkelig at dette kan vere et alternativ? Vanskelig å vite hvor tung formene er. Vil tippe 1tonn for skrogformen, og 1,5 tonn for resten av formene...

Link to post
Share on other sites

Tror du virkelig at dette kan vere et alternativ? Vanskelig å vite hvor tung formene er. Vil tippe 1tonn for skrogformen, og 1,5 tonn for resten av formene...

<{POST_SNAPBACK}>

Tja.. en taubåt eller lekter med kran. En dumpelekter kan vel leies billig og er lett å slepe.

Spørs jo litt hvor mye en fraktebåt skal ha for noe slikt? Det er jo et alternativ ihvertfall..

Når det gjelder "Zenita" så har de ofte plass til overs når de går på kysten..stor kran har den og

Link to post
Share on other sites

Tja.. en taubåt eller lekter med kran. En dumpelekter kan vel leies billig og er lett å slepe.

Spørs jo litt hvor mye en fraktebåt skal ha for noe slikt? Det er jo et alternativ ihvertfall..

Når det gjelder "Zenita" så har de ofte plass til overs når de går på kysten..stor kran har den og

<{POST_SNAPBACK}>

Hei!

Tror du det går ann å bare leie en lekter og så slepe de selv med halcoen? Blir jo litt tungvint, då må slepe lekteren ned igjen også? Hvor mye koster å leie en lekter da, en helg?

 

Du nemner Zenita. Er dette en slepebåt eller lastebåt? Hvem skal eg evt. kontakte?

Link to post
Share on other sites

Hei!

Tror du det går ann å bare leie en lekter og så slepe de selv med halcoen?  Blir jo litt tungvint, då må slepe lekteren ned igjen også? Hvor mye koster å leie en lekter da, en helg?

 

Du nemner Zenita. Er dette en slepebåt eller lastebåt? Hvem skal eg evt. kontakte?

<{POST_SNAPBACK}>

Om du skal bruke lekter vil jeg nok anbefale deg en taubåt! Men de har vi nok av :yesnod:

Zenita er en liten lastebåt/dekkslaster med stor bom/kran. Jeg kan forhøre meg om hva planer den har fremover.

Link to post
Share on other sites

Få fatt i noen tomme plastfat og og snekre sammen en flytebrgge som du kan legge forma på så slepe den etter Halcoen..

<{POST_SNAPBACK}>

Tenkte på det samme jeg også. Men du kan like godt bruke stålfat, disse får du som regel gratis. 20 fat vil vel gi sånn cirka 4 tonn oppdrift, og det burde vel holde skulle man tro. Litt plank og en masse tau så burde vel dette kunne la seg surre sammen til en grei flåte. Og når du kommer fram så lar den seg lett demontere igjen. Kanskje noe å tenke på?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Tror eg slår fra meg å slepe formene selv. Tror det blir mye styr. Koster jo litt å bygge en flytebrygge også, dessuten vil det jo gå veldig seint, og bruke en del diesel!

 

Fikk et tips om at det av og til går asfaltbåter inn fjorden og henter asfalt. Disse går da tomme inn, og kan muligens ta med formene. Skal ta en ringerunde over helgen.

Link to post
Share on other sites

Hei!

Det var nok dette eg tenkte meg. Kjekt med litt eksperthjelp. Da får eg slå fra med denne tanken med sleping. En båt som eg vet går innover fjorden, er en tømmerbåt, men har snakket med rederiet, og dei var ikke inntressert i slike oppdrag. Skal ta noen telefoner og forhøre meg om noen båter som går inn med kraftfòr. Kanskje de har plass?

<{POST_SNAPBACK}>

Du skal aldri prate med rederiet i slike tilfeller.. Forsøk heller å få kontakt direkte med kaptein/en annen i mannskapet på båten.. Kan hende de er mer behjelpelige..

Link to post
Share on other sites

Tror eg slår fra meg å slepe formene selv. Tror det blir mye styr. Koster jo litt å bygge en flytebrygge også, dessuten vil det jo gå veldig seint, og bruke en del diesel!

 

Fikk et tips om at det av og til går asfaltbåter inn fjorden og henter asfalt. Disse går da tomme inn, og kan muligens ta med formene. Skal ta en ringerunde over helgen.

<{POST_SNAPBACK}>

Bygde i fjor en løs platting i trykkimprengnert matriale på 6*3 meter, men 2-6 rammeværk, 50 cm mellom, skrudd men galvaniserte terrasseskruer. Prislappen på denne totalt kom på 1350 kroner, 4 timers arbeid. Hadde jeg fylt opp under denne med tom fat så kunne det like gjerne blitt flytebrygge ut av den. selfølgelig litt arbeid, men finner du ikke noen annen løsning så er dette absolutt et alternativ..

Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly.

Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home

Link to post
Share on other sites

Bygde i fjor en løs platting i trykkimprengnert matriale på 6*3 meter, men 2-6 rammeværk, 50 cm mellom, skrudd men galvaniserte terrasseskruer. Prislappen på denne totalt kom på 1350 kroner, 4 timers arbeid.

<{POST_SNAPBACK}>

Da har du fått tak i ualminnelig rimelige materialer! Normalt vil denne prisen knapt dekke terassebordene... Sikker på at du har regnet riktig? :rolleyes:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Da har du fått tak i ualminnelig rimelige materialer! Normalt vil denne prisen knapt dekke terassebordene... Sikker på at du har regnet riktig? :rolleyes:

<{POST_SNAPBACK}>

Har fortsatt kvittering liggende her. Sjekket nå å det ble litt feil, får jeg kjøpte litt lite første gangen. Totale prisen kom på 1524 kroner med skruer.

Men så har jeg 20 prosent på byggevarer..

Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly.

Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home

Link to post
Share on other sites

Ville bare si at eg fått frakt på formene. Det blir nok fraktebåten "Sulevær" som tar jobben. Skulle ha 6000,- frå Ågotnes til Måløy, og så 10.000,- ekstra inn fjorden.

 

Synes dette ikke var så galt. Så får eg heller sjå om eg tar de på bil fra Måløy.

 

Kommer oppover i midten av August sannsynligvis...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...