ErikN Svart 6.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2018 Har vært medlem i 5år, har vurdert å melde meg ut hvert år, men har liksom tenkt at jaja det går vel ett år til.. prisene stiger nesten hvert år fra kun 795, kun 895, kun 995!! Blir de langt over 1000 lappen blir det nok sterkere vurdert.. legg på den idiotiske småbåtregisterutgiften så snakker vi snart 1200kr i året for noe jeg aldri bruker... men men plutselig står jeg der selv.. kjekt å ha, samt det ser veldig fint ut å ha total medlem 2018 på masten ;) Link to post
Lars H. Svart 6.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2018 1000 kroner er 3 dunker med 3liter rødvin, eller 10 dager med en 20-pakning røyk hver dag. En røyk mindre hver dag gir 3650 spart i året som en kan hente de 995 kronene fra. Og ja, jeg er en røyker med det forbruket. For meg blir da kontingenten til RS "småpenger". Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
is_620 Svart 7.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2018 er medlem med 2 båter, en i Oslo fjorden og en på Trøndelags kysten, liker ikke tigge brevene men resten er ok, med unntak av at det er altfor mye tullesaker med tau i propellen, flate batterier og tette filtre i oslofjorden . Hadde vært bedre med mindre avstand mellom skøytene langs den værharde kysten , men jeg aner at det mye er sjeldnere med situasjoner langs kysten nordover, - likevel mener jeg at dette burde bli belyst. Link to post
Bitteliten Svart 7.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2018 (redigert) hanto1 skrev for 19 timer siden: Det er langt fra alle båtene til RS som har dykker ombord. Fikk trøbbel utenfor Kristiansand, men der måtte de få båt fra Farsund, da koster det ikke kr.0.. De frivillige båtene har ikke dykker ombord. RSen i Middelhavet har gjort en fantastisk imponerende jobb. Reddet svært mange liv. All respekt til dem og til RS som stilte båt og mannskap til disposisjon i en svært krevende tid. De tanker som deles om hva man bør gjøre med de som kommer båtveien over Middelhavet har ingenting på dette forumet å gjøre. Jeg har rapportert innleggene til moderator. Håper vi slipper å se slike ytringer her igjen. Redigert 7.Februar.2018 av Bitteliten (see edit history) Link to post
Bitteliten Svart 7.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2018 (redigert) Seilars skrev for 10 timer siden: Brev fra havna som du sier, ikke fra RS. Jeg synest egentlig bare at flere skal få ett litt mer bevisst forhold til at RS vokser ved å prate varmt om saker de selv tjener penger på i sikkerhetens navn. Kanskje kunne noen av disse sakene vært løst på en rimeligere måte, og kanskje er politikere og journalister litt for lite kritiske til hva RS driver med. RS er forøvrig først og fremst positivt, og det kan kanskje drukne litt i denne tråden. Men når RS aktivt driver politikken i retning av der RS tjener pengene sine, så bør vi båtfolk være litt på vakt. Det er tross alt vi som får regningen, og ikke politikerene. RS var på Arendals uka for å bla. snakke varmt om vrakpant på båter fordi småbåtregisteret kan brukes til dette. Hva mer kan småbåtregisteret brukes til ? Jeg bare lurer, kun kreative politikere vet svaret. Vi har tross alt både plastpose og flyseteavgift. RS tar sikkert jobben med å kreve inn det også, mot ett lite honorar. De dekker i hvertfall bordet, og befinner seg med det langt utenfor sitt kjerneområde. Jeg tenker at man bør vurdere RS sitt arbeide i lys av deres eierskap og formålsparagraf RS er en selveid stiftelse. "Redningsselskapet er en frivillig, humanitær medlemsorganisasjon. Vi jobber for å gjøre det tryggere å ferdes på og ved sjøen". https://www.redningsselskapet.no/om-oss/redningsselskapets-historie/ Når Redningsselskapet tjener penger går alle disse pengene tilbake til formålet. Det er ingen eiere som tar utbytte eller tjener på dette. Det er strenge regler for stiftelser i Norge. De kontrolleres av Lotteri og Stiftelsestilsynet Redigert 7.Februar.2018 av Bitteliten (see edit history) Link to post
Hebbe Svart 7.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2018 Er medlem da de redder liv og hjelper oss ved behov. Uten betalende medlemmer og andre bidragsytere har vi færre til å kunne hjelpe oss når behovet er der. Dette er en trygghet som alle på sjøen nyter godt av, også de som er gratispassangerer. Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post
Mulligan Svart 7.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2018 Kaare Draco skrev for 3 timer siden: Hvorfor drar ikke disse folka til Israel eller Dubai. Hjelp heller folk der dem er eller i nærmiljøet, om du ønsker. Du slipper ikke inn i Israel hvis du er flyktning. UAE har tatt imot en kvart million flyktninger. Link to post
Seilars Svart 7.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2018 Rent økonomiskt så har du ett godt poeng Bitteliten. Pengene RS tjener går til sikkerhet for oss båtfolk, og ikke til ett firma som gir ut utbytte til private eiere. Det er ikke noe dårlig alternativ. Men når de driver politikk, hvor mange stemmesedler har de med seg på feks. totalt vestpåbud og tvungent småbåtregister og vrakpant? Har RS en organisasjon som sørger for at slike meninger er forankret blant medlemmene? Jeg har ikke noe imot at de driver småbåtregister, men at de trekker sikkerhetskortet i saker der de har økonomisk gevinst er ikke greit. RS må ut av de markedene der de driver politikk og har økonomisk gevinst om jeg skal ta dem seriøst. Det bør også båtfolk, journalister, og myndigheter tenke litt på. Det er bra at RS tjener penger, men ikke bra å bruke sin posisjon til å fremme politikk som de har økonomisk gevinst av. Det som lett skjer er at RS blir mindre avhengig av medlemmene når de får inntekter fra andre steder, og da trenger de ikke lytte til båtfolket mer. Jeg tror det er i ferd med å skje, og vi får regningen for tilleggs tjenestene til RS. Men nå logger jeg av disse RS trådene. Jeg har ikke mer å si, enn at jeg gjerne blir medlem igjen om RS får dårlig økonomi. Inntil da flytter jeg tusenlappen til en annen aktør i norge. Både RS og Norsk luftambulanse hjelper alle, uansett medlemskap. Vi trenger både disse og røde kors, så det er mye å velge i om man ikke er på sjøen alltid. Melder man seg ut av RS, så støtt noen andre..... Link to post
Sjeldenutpå Svart 7.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2018 Du kan velge å kalle det politikk. Eg kaller det samfunnssikkerhet og sikkerhet for båtfolket. Og det er ei av RS sine oppgåver, å forebygge. Eg antar at du har lest innlegget mitt om ressursbruk rundt uregistrerte båter og søk etter savnede. Å sjå forbi slike fakta er sjølvsagt eit valg ein står fritt til å ta. Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 7.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2018 Gunga Din skrev for 14 timer siden: SSRS sendte også ett par båter ned, da grekerne bad om hjelp bare å se denne filmen gjør at jeg kommer være medlem livet ut....se filmen til slutt !! Sterk film Gunga Din. Jeg er også glad for at jeg fikk være med på dette. Som Rs medlem. Jeg kjenner en god del karer i Rs. En av dem sa noe lurt en gang: Er du uenig i driften av Rs, meld deg inn og påvirk driften på den måten gjennom feks styrearbeid. Det nytter ikke å stå på utsiden å hyle. Blir ikke hørt så godt da Hilsen stolt medlem Endelig ble det Bobåt Link to post
Bitteliten Svart 7.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2018 (redigert) Alle veldedige organisasjoner driver politikk - dvs påvirker for å nå frem med sine standpunkter. Det betyr ikke at de er politiske - det betyr at de er samfunnsengasjerte. De som er motstandere mot RS pleier å blir "plutselig konvertert" den dagen de trenger hjelp her prater jeg av erfaring Forøvrig koster det ca 5-6 mill å ha en fast bemannet skøyte i drift i ett år. Det er bare driftskostnadene - ikke innkjøp av skøyta. Filmen fra SSRS er helt i tråd med opplevelsene de norske mannskapene har hatt i Middelhavet også. Stor respekt for de som har deltatt og reddet liv her! Redigert 7.Februar.2018 av Bitteliten (see edit history) Link to post
Napoli Svart 7.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2018 Gunga Din skrev for 15 timer siden: Jeg kan ikke tenke tanken heller......å ikke være medlem, jeg er medlem i søsterorganisasjonen SSRS ettersom jeg har båten i Sverige! SSRS sendte også ett par båter ned, da grekerne bad om hjelp bare å se denne filmen gjør at jeg kommer være medlem livet ut....se filmen til slutt !! Det tror jeg også, SSRS er bare bemannet med frivillig personal og finansiert via medlemsavgifter/donasjoner, oppebærer ikke penger fra staten, man avsetter enda ett par båter til Middelhavet.....jeg er stolt att vare medlem i en sånn organisasjon. håper jeg slipper ringe dem selv noen gang, att jeg bare kan støtte !!! Hvordan folk etter å ha sett dette kan sitte og si at "vi vil heller la dem drukne" er meg helt uforståelig. Denne filmen er jo hjerteskjærende. Takk for at du delte denne @Gunga Din! Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
sunnmøre Svart 7.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2018 Er sjølvsagt medlem. Skulle berre mangle. Ferdig snakka? Link to post
Bitteliten Svart 7.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2018 sunnmøre skrev Just now: Er sjølvsagt medlem. Skulle berre mangle. Ferdig snakka? Link to post
hanto1 Svart 7.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2018 Situvasjonen i middelhavet er vanskelig, men rent objektivt sett forstår jeg dem som hevder at RS (og andre ) fungerer delvis som ferger & et ledd i menneskesmuglingen. Norges innsats i Middelhavet er under politisk diskusjon og meningene er delte. Uansett har tråden sporet grundig av, man kan melde seg inn om man ønsker å støtte RS eller man kan la være. Forsikringen dekker det meste uansett. Link to post
bliss X Svart 7.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2018 sunnmøre skrev 2 minutter siden: Er sjølvsagt medlem. Skulle berre mangle. Ferdig snakka? Samme her. Å være medlem i RS ser jeg på som obligatorisk Link to post
Komodo Svart 7.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2018 RS er en positiv sak som alle båtfolk burde støtte. Å drive slik virksomhet i utlandet er jeg mer kritisk til, men så lenge det blir finansiert over statsbudsjettet blir det et politisk spørsmål, ikke et spørsmål om hvorvidt RS gjør en god jobb og hvordan de disponerer midlene "våre". Som ansatt eller frivillig i RS vil jeg tro det er like givende å redde et liv, uansett hvor på jorda det er. En ting jeg er litt lunken til når det gjelder RS er alle de medlemmene som gir uttrykk for at de har en svært lav terskel for å bruke RS sine tjenester. Når man ferdes på sjøen mener jeg at man i utgangspunktet skal være i stand til å håndtere båten selv. Når folk legger utpå med dårlig vedlikeholdte båter, tom for strøm og drivstoff, og må ringe RS for den minste ting (f.eks. mistet en båtpute eller fender overbord) tar de fokuset vekk fra redning. En slik "servicetjeneste" er jeg ikke interessert i å betale for å være medlem av. Det burde i tilfelle vært differensiert i medlemskapet. Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Bitteliten Svart 7.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2018 (redigert) Komodo - jeg tror du misforstår rollene til RS her. RS er førstelinjen til Hovedredningssentralene. RS er lavterskel - sendes alltid ut får å ha gode ressurser på vei. Rykker raskt ut - og avblåses raskt om det ikke er behov. Oppdrag kommer ofte via kystradio - som så varsler HRS etterpå. Slike oppdrag har alltid høyeste prioritet. Om RS er på et oppdrag som ikke er i nød så avslutter man det ASAP og setter kurs mot nødstelte. Det er heldigvis ikke nød hele tiden - da kommer Totalmedlemsskapet (eller det som het Kystpatruljen) inn i bildet. Det er en "serviceforsikring" der en del tjenester innenfor klart definert omfang dekkes av medlemskontingenten. Betingelsene står i den boka som heter "loggen" som alle medlemmer får hvert år. Så langt det er kapasitet yter RSene slike oppdrag. men alt er ikke gratis. Går man feks tom for drivstoff så må man dekke slep til havn av egen lomme. Dykk er ikke gratis. Også er avveielsen om man skal hjelpe noen som utviser dårlig sjømannskap eller ikke. Vel, formålet er å redde liv og verdier - ikke å dømme. Et viktig poeng å se er at svært mange oppdrag som tas som serviceoppdrag under Totalmedlemsskapet fort kunne utviklet seg til nød. Vi slepte feks en mindre DC med 5 småbarn og 4 voksne ut av svært trafikkert lei i Drøbak. De ringte rett til RS. Color Viking var 10-15 minutter unna da vi fikk satt slepet. Hadde vi ikke tatt det som serviceoppdrag kunne det blitt nød. Poenget er at 02016 som er servicetelefonen eller å ringe skøyta direkte er et lavterskeltilbud - man tar kontakt - så er det opp til skipper på RS å prioritere om det kan tas eller ikke. Ofte unngår man eskalering av hendelser nettopp av den årsaken. Bedre å ringe en gang for mye enn en gang for lite En liten digresjon apropos sjømannskap: da vi slepte denne DCen kom det to Princess 60+ fot i 10-15 knop ca 20 meter fra oss - bakfra. De vinket og synes det var flott å se et slep så nære. Heldigvis fikk jeg slakket slepet slik at pullertene på DCen ikke ble røsket av. Da vi kom til kais fikk ungene en omvisning ombord. De syntes det var stas å ha fått hjelp av "store Elias". Da unngikk vi at de husket dette som skremmende. Redigert 7.Februar.2018 av Bitteliten (see edit history) Link to post
Fjordgubbe Svart 7.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2018 (redigert) Greitt å vere medlem når ein bur slik til at ein kan få hjelp innan nokre timar. Eg sponsar, men reknar ikkje med hjelp derifrå om det skulle oppstå noko, til det er avstandane for store. Har lurt å melde meg ut. Lett for dei som bur sentralt å sponse. For ei tid sidan fekk eg, i samband med jobben, spørsmål om meir sponsing. Me sponsa dei då med 5000 i året. Var vist litt lite. Eg tilbød seljaren litt meir om han oppga kor mykje provisjon han hadde. Det ville/kunne ha ikkje svare på. Det vart ikkje meir sponsing av oss. Hadde i forkant lese ein ikkje ubetydeleg del gjekk bort i provisjon. Redigert 7.Februar.2018 av Fjordgubbe (see edit history) Link to post
Bitteliten Svart 7.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2018 dere kan jo alternativt gi gaven rett til RS. https://www.redningsselskapet.no/stott-oss/ Link to post
Hulda Svart 7.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2018 (redigert) Jeg har et avslappet forhold til dette. Bare så det er sagt. Før jeg hadde NAV som arbeidsgiver, var jeg i mange år medlem både av RS og SSRS. Men så ble jeg ekskludert fra SSRS fordi jeg var for norsk, antar jeg. Når så 'popcorn-greia' til Lars H kom opp, så tenkte jeg: 'Hulda, du er blakk, båten er bare over i Norge for å fylle en skvett diesel en gang i året. Dette rimer ikke'. Dessuten kommer det en blekke fra RS i postkassa en gang i blant. Den går som regel til gjennvinning med plastikken på. I tillegg kommer det en e-mail om hva jeg bør gjøre for å holde båten oppegående, en gang i blant. Den er med på mailer som går automatisk i søpla. Den eneste gangen, det var på 80-tallet, jeg har hatt bruk for RS var i forbindelse med syketransport. Da hadde de den ene båten på planlagt service og den andre på PR-jippo inne i Oslo. Og om jeg skulle få bruket i propellen, hvilket aldri har skjedd, så ville det sannsynligvis være SSRS som ville få jobben. Derfor meldte jeg meg i går inn i SSRS og ut av RS. Diffen i pris, for samme jobben, er et års forbruk av Biltema Multibond Rapid. Utmeldingen fra RS gikk helt på skinner, samtidig som jeg fikk tilbud om å motta en støttegiro på kr. 295. Ellers har jeg aldri vært plaget med tiggertelefoner fra RS. Mulig det kommer av at jeg hadde en kraftig runde med dem i 2014 da de avkrevde meg et vanvittig purregebyr fordi jeg ikke hadde betalt registreringen i småbåtregisteret, på tross av at jeg kunne vise til informasjon om utmelding derfra i samband med at Hulda ble registrert i NOR. Redigert 7.Februar.2018 av Hulda (see edit history) Link to post
Sequoia Svart 7.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2018 Jeg er medlem i SRSS. Har båten i Halden, men er i all hovedsak i Sverige når båten ikke er fortøyd i hjemmehavn. (Har ikke vært på Hvaler på sikkert 10-11 år. Kjørte gjennom Makøsundet forbi Fylleholmen én gang i fjor på vei hjem fra Koster) Så derfor føler jeg det er mer korrekt å støtte de som opererer der jeg befinner meg, og med størst sannsynlighet vil være de som kommer til unnsetning. Link to post
Guest Moderator Svart 7.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2018 Innlegg relatert til norsk flyktningpolitikk er fjernet. Tråden kan bli stengt om det postes mer av dette. Link to post
tkb Svart 8.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2018 Melder meg inn når nybåten kommer? Link to post
Kyrholmen Svart 8.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2018 https://www.menon.no/publication/verdsetting-av-redningsselskapets-frivillige-innsats/ Link til rapport om samfunnsnytten av frivillig innsats i RS https://www.menon.no/samfunnsnytten-redningsselskapets-virksomhet/ Sammendrag av rapport om samfunnsnytten for hele RS Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn