Jump to content

Medlemskap hos RS eller ikke?

Dr.blind

Recommended Posts

Bitteliten skrev On 7.2.2018 at 13.58:

Komodo - jeg tror du misforstår rollene til RS her.

Godt mulig. Jeg velger å stole på deg, du har jo førstehåndsinformasjon i saken :smiley: 

Bitteliten skrev On 7.2.2018 at 13.58:

Bedre å ringe en gang for mye enn en gang for lite :yesnod: 

Mulig det. Men når det gjelder økonomi og behov for driftsmidler så er jo en ting kostnaden ved å ha en flåte med skøyter, en annen ting er bruken. Hvor mange liter per time bruker Horn Rescue og disse som durer rundt uti skjæra her? Har aldri sett dem kjøre sakte, og båtene er vel ikke direkte lettdrevne heller. Så kommer alle andre kostnader. Hvor mye koster det egentlig å rykke ut? Skjønner jo at gutta ombord heller reiser ut på et oppdrag enn å sitte og tvinne tommeltotter, men det koster å rykke ut selv om beredskapen er tilstede. Hver sommer står Pål Bustgård fram i Fredrikstad blad og forteller om hvor mye de må rykke ut på alskens små og uviktige oppdrag. Eksempelet over med som hadde mistet en båtpute var ikke tull! En annen ting er jo karbonavtrykket disse redningsskøytene setter med den fartingen sin rundt omkring for å starte båter uten bensin og strøm.

Sitat

En annen ting er jo karbonavtrykket disse redningsskøytene setter med den fartingen sin rundt omkring for å starte båter uten bensin og strøm.

Om en privat aktør, politiet, røde kors eller noen andre skulle ut og hjelpe han uten strøm og bensin på en holme, de ville vel også bruke bensin/diesel og sette fotavtrykk?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

hanto1 skrev On 6.2.2018 at 13.48:

Det er langt fra alle båtene til RS som har dykker ombord. Fikk trøbbel utenfor Kristiansand, men der måtte de få båt fra Farsund, da koster det ikke kr.0..

har vert ute for det samme, mistet propellen, fik svar at eg var for langt vekke, ville koste over 900,-  nå sparer eg medlemmsavg. og bruker heller dei kr. til egenandel på båt forsikringen, har kasko, redning,slep, osv.

Med synkefri båt med seil og to motorer, så er sannsynligheten liten for at jeg får behov for assistanse på sjøen. Sånn sett er det greit at de som har behov betaler. 

Oppdraget i middelhavet gjorde allikevel at jeg sterkt vurderte å melde meg inn, men alle tulleoppdragene de driver med i skjærgården har holdt meg igjen. 

Guest Avmønstret#
Maika skrev 21 minutter siden:

...men alle tulleoppdragene de driver med i skjærgården har holdt meg igjen. 

Det lugger hos meg også. Skulle ønske RS kunne bli en ren livredningstjeneste igjen. At de brukte alle ressurser fokusert kun på det og ble så profesjonelle som overhodet mulig på den ene tingen. 

"Sørvis" på sjøen kan organiseres etter modell fra landjorda, kommersielle og konkurrerende aktører som opererer betalt av forsikringa eller lommeboka til folk.  

Takk :thumbsup:

Fant litt mer teknisk info her: https://velihavn.no/redningsskoytene/rs-160-horn-rescue

Den er oppgitt til ca 25-28 tonn, og toppfart 42 knop. La oss anta at den trenger halvparten av maskinkraften for å gå i marsjfart. Det skulle gi et forbruk på grovt regnet 200 liter/time. Jeg ser jo at de gutta elsker å bruke kreftene når de er ute å kjører, så de kommer nok neppe særlig lavere vil jeg tro, da må de nok ned i skrogfart. Med en dieselpris på 10 kroner litern blir det da ca 2000 kr/t kun i drivstoff. 

Lars H. skrev for 14 timer siden:

Om en privat aktør, politiet, røde kors eller noen andre skulle ut og hjelpe han uten strøm og bensin på en holme, de ville vel også bruke bensin/diesel og sette fotavtrykk?

Det er jo i prinsippet sant. Men det jeg antydet lenger opp er at mange burde gå litt i seg selv og tenke gjennom egen sikkerhet og driftsikkerhet når de ferdes på sjøen. Uhorvelig mange av oppdragene kunne da vært unngått. Hvis du ser på regnestykket over skjønner man jo fort at det koster organisasjonen (oss) noen kroner for hver gang skøyta må kjøre fra Skjærhalden til Bællen for å gi starthjelp til en som ikke vet hvordan vendebryteren fungerer, eller komme med en femliterskanne med bensin til en som har kjørt tørr. Et oppdrag som like gjerne kunne vært utført med en RIB på 16 fot med en femtihester på hekken, som en redningsskøyte på nesten tredve tonn som bruker 400 liter i timen på full fart.

Og Redningsselskapet anskaffer jo nettopp av denne grunn også Rescuerunnere av samme type som SSRS bruker. 

Å få ned fuel-kostnadene er et veldig stort tema i RS. Og de betaler ikke i nærheten av 10 kroner literen hvis noen lurte, her har de en god avtale.

Et annet hett innsparingstema er jo vedlikeholdskostnadene, de løper jo også pr. maskintime og i noen tilfeller er dette ikke langt unna fuelkostnaden..

Her i Bergensområdet bruker vi for eksempel den mindre og frivillige drevne båten til de mindre krevende jobbene ganske konsekvent utenom arbeidstid. Samtidig er det jo viktig at mannskapet får seilt. Vinterstid når det er langt mellom oppdragene kan et enkelt oppdrag ha stor treningsverdi. Å rykke ut stort kun når det trengs stort, oppfyller nok ikke behovet til seilingstimer for å opprettholde ferdigheter, og da snakker vi selvsagt ikke bare om navigasjon. Det har nok ikke forekommet på åresvis at vi har "cruiset" rundt og brent fuel uten å trene eller å ha et forankret formål med turen.

Er det noen som har prøvd å seile en vannjetbåt uten kjøl i skrogfart forresten ? Da blir det sikksakk spor på kartmaskinen ihvertfall...

Komodo skrev for 5 timer siden:

.....

......mange burde gå litt i seg selv og tenke gjennom egen sikkerhet og driftsikkerhet når de ferdes på sjøen. Uhorvelig mange av oppdragene kunne da vært unngått. Hvis du ser på regnestykket over skjønner man jo fort at det koster organisasjonen (oss) noen kroner for hver gang skøyta må kjøre ...

...

For egen regning: RS driver snillisme i stor stil for å slippe dritslenging i sosiale media, og for å behage medlemmane. Minst halvparten av alle assistanseoppdrag kunne truleg gått på regning pga manglande sjømannskap og brudd på medlemsvilkår.    Så medlemskapet er gull verdt.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Kyrholmen skrev for 3 timer siden:

Er det noen som har prøvd å seile en vannjetbåt uten kjøl i skrogfart forresten ? Da blir det sikksakk spor på kartmaskinen ihvertfall...

Åjada. Ganske mye faktisk. Både liten og stor

Med en motor er det litt tricky. Med to motorer er det enkelt

i begge tilfeller gjelder det opp med turtallet på motoren, og justerer fremdriften med skjoldets posisjon. Kjør vannstrålen litt nedover

med litt trening får man skuta til å danse ved bruk av 4 spaker og et ratt 

De moderne skøytene har baugpropell og joystick styring,,

Er medlem, fortsetter å være medlem, men håp om at jeg aldri kommer til å trenge dem. Jeg er medlem an NAF også, også med håp om at jeg aldri kommer til å trenge dem. Jeg betaler forsikring på båt, bil, barn, hus og hjem - med håp om at jeg aldri kommer til å trenge den. 

Men du verden så deilig å være medlem om den dagen skulle komme. 

Det er mye jeg er uenig i når det gjelder hvordan ledelsen i RS opptrer samt hvordan en del av disse talspersonene går ut og tar stilling til ulike saker i media. Telefonselgerne er også med på å dra ned organisasjonen.

Jeg støtter imidlertid helt klart den viktige jobben de fartøysansatte gjør, dog med noe bekymring over at "alle" oppdrag nå eksponeres på twitter, facebook etc. der den skibbrudne ofte blir identifisert. Sånt er helt unødvendig og det bør man holde seg for gode til i sin jakt på PR.

Enn så lenge velger jeg å støtte selskapet med mitt medlemsskap, det er på grunn av skøytenes innsats. Ikke noe annet.

Redigert av Chiefengineer (see edit history)
Pinkvin skrev On 8.2.2018 at 23.12:

"Sørvis" på sjøen kan organiseres etter modell fra landjorda, kommersielle og konkurrerende aktører som opererer betalt av forsikringa eller lommeboka til folk.  

Ja, akkurat som Veireno. Dessuten må det offentlige bruke ressurser på byråkrati ved konkurranseutsetting - gjett hvem som må betale for det. Vi er ferdig med å organisere samfunnet på denne måten. Selv de som oppfant den modellen har erkjent det!

Det er mange organisasjoner som bruker kostbare telemarketingselskaper for å få inntekter. Felles for de som forsvarer den lille prosenten som tilfaller organisasjonen, er kommentarer som at det tross alt skaper inntekter. Det de ikke tenker på er slitasjen dette medfører og at organisasjonene til slutt må arbeide ekstra hardt for å finne nye måter å skaffe inntekter når folk går lei. Personlig har jeg for lengst sluttet å støtte organisasjoner som tyr til slike ordninger, har ingen intensjon om å betale inn til skyhøye lønninger til  spradebasser i kostbare lokaler i Nydalen, når kun smuler går videre til organisasjonene hvis navn brukes som alibi.

Nå er jeg medlem i RS og kommer nok til å være det i overskuelig fremtid, verdsetter innsatsen de gjør og tryggheten dette medfører, men vil ikke for enhver pris forbli det om jeg synes de misbruker makt eller midler.

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Chiefengineer skrev On 9.2.2018 at 23.30:

Det er mye jeg er uenig i når det gjelder hvordan ledelsen i RS opptrer samt hvordan en del av disse talspersonene går ut og tar stilling til ulike saker i media. Telefonselgerne er også med på å dra ned organisasjonen.

Jeg støtter imidlertid helt klart den viktige jobben de fartøysansatte gjør, dog med noe bekymring over at "alle" oppdrag nå eksponeres på twitter, facebook etc. der den skibbrudne ofte blir identifisert. Sånt er helt unødvendig og det bør man holde seg for gode til i sin jakt på PR.

Enn så lenge velger jeg å støtte selskapet med mitt medlemsskap, det er på grunn av skøytenes innsats. Ikke noe annet.

+1

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Er medlem, og forblir medlem, har vert det så lenge jeg har eid båt (nesten), betaler småbåtregisteret også, uten å mukke. Til og med VHF er på plass i min nye båt. Like viktig som RS medlemskap.

Og Servicen i skjærgården er gull verdt. Med propellproblemer på mitt eldgammle 270 aggregatet og null respons fra kjekke gutter i raske fine nye dyre båter og bikini berter ombord når en forsøker å oppnå kontakt gjorde att siste utvei var en telefon til redningsselskapet for å høre om de hadde en båt i området. Hadde tross alt sett dem tidligere på kvelden. Joda, ikke så langt unna men holdt på med ett oppdrag, kunne komme etterpå. Ingen problem for min del jeg kunne vente og ungene la seg til å sove i kahytten. benyttet tiden til å forhøre meg om noen jeg kjente med båt var hjemme uten napp. Flere kjekke båter som sikkert synes at RS skal slutte med å drive service i skjærgården suste forbi med 300Hk uten å bry seg om han som vinker febrilsk, kunne jo løse det uten RS om bare kjekkasene kunne dra meg i land, men neida.

Mange hjelpsomme folk i skjærgården men ikke denne kvelden gitt. Høy og moderne partystemning passer ikke inn i norsk dugnadsånd, serru. Skøyta kom og den lille båten min ble enda mindre sammens med storebror men ungene fikk se en gjeng som stilte opp og dro oss i land.

Takk for jobben dere gjør dere som trår til ute på havet og i skjærgården, eller middelhavet for den saks skyld, så kan man heller sende en mail til ledelsen om det er noe man er uenige med de om. Trenger ikke melde meg ut for den grunn. Er ikke enig med kona i alt og allting heller, men jeg melder meg ikke ut der heller, er jo tross alt noen benefits også... ;)

Redigert av zainka (see edit history)

Vidar Vidnes

Fishes live in the sea, as men do a-land; the great ones eat up the little ones.

William Shakespeare

Jeg har foreløpig bestemt meg for ikke å være medlem. Det som taler i mot er for mange ting som skurrer. Diverse tåpelige mediaoppslag, dobbeltrolle som politisk pådriver for redningsvestpåbud samtidig som de selger, tidligere grums i ledelsen. Man kan lett få inntrykk av at skal du få hjelp i en nødsituasjon må du være  medlem, det stemmer jo ikke. Garn i propellen, mistet båtpute eller at kartplotteren går i svart skal jeg klare å fikse selv. Det som taler for er at de tross alt øker sikkerheten til sjøs- i alle fall for fritidsflåten. Jeg synes denne sammenblandingen av en SAR -funksjon som burde være et offentlig ansvar og salg av tjenester, vester mm. som burde være privat anliggende ikke er helt heldig. ...

Har vært litt ambivalent til om jeg skulle fortsette å være medlem de siste par åra.

Støtter mannskapet på båtene samt at det er grei sikkerhet å kunne ringe om det skulle være noe når jeg er utpå. 

En ting de bør endre prosedyre på er purregebyr for innbetaling av kontigent. Jeg fikk regning rett på nyåret i fjor for sommerens kontigent. Jeg ventet med å betale da jeg var uskikker på om jeg skulle være med ett år til. Da kom det en ny faktura med purregebyr! Ga klar beskjed om at jeg ikke hadde samtykket til nytt medlemskap og at et purregebyr er helt på jordet. 

Fikk dette svaret på min henvendelse:

«Vi sender ut inntil 2 purringer før man automatisk blir meldt ut. For å dekke våre kostnader for dette så har vi lagt på et purregebyr.»

Jeg betalte opprinnelig kontigent uten purregebyr da jeg tok ett år til som medlem...

Kyrholmen skrev On 9.2.2018 at 17.39:

Og Redningsselskapet anskaffer jo nettopp av denne grunn også Rescuerunnere av samme type som SSRS bruker. 

Å få ned fuel-kostnadene er et veldig stort tema i RS. Og de betaler ikke i nærheten av 10 kroner literen hvis noen lurte, 

Jeg lurer.. hva betaler de pr liter?

"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

D1

Fru Jacobsen skrev for 1 time siden:

Jeg lurer.. hva betaler de pr liter?

Nå skal jeg ikke dra inn drivstoffpriser i denne tråden men bare for å ta en eksempel på en helt vanlig fisker med en liten sjark:

Pumpepris 10 kr inkl. mva.

- merverdiavgift 2 kr

- rabatt på fyllekort 1 kr

-mineraloljeavgift 2,67 kr (2018)

= literpris diesel: 4,33 kr/l.

En større kystfiskebåt med noe volum betaler vel kanskje rundt 3,50 kr/l for marine gassolje. Havfiskeflåten som gjerne bunkrer noen millioner liter pr. år pr. fartøy er sikkert godt under 3 kroner literen.

Muligens har ikke RS fritak for minteraloljeavgift men den prisen en næringsdrivende betaler er uansett bare brøkdeler i forhold til fritidsflåten.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...