Jump to content

Hentetråd, Askøy - Sandnes, Elan Impression 384

Kenneth82

Recommended Posts

Etter en periode med grubling og vurdering siden høsten 2016, har vi tatt steget og konvertert fra motorbåt til seilbåt - og en økning på 15 fot. Heldigvis er båten lengre unna enn sist vi kjøpte båt (da var henteturen en halv nautisk mil... :giggle:)!

Båten er en 2005 modell Elan Impression 384 som har hatt en nøye og kjærlig eier, og traff rett i hjerte og magen på oss etter visning. 3 kabiner, mye plass og lys, godt vedlikehold, nye seil m.m. håper vi skal gi oss en båt for mange år fremover - og mange gode minner for våre to små på 1 og 3 år. Finn-annonsen er forøvrig denne; https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=113284319

Hentetur vil bli om 3-4 uker, det er et seil som er inne til justering i Sverige (garantisak) - når dette er kommet i retur, og båten rigget, er planen å reise opp fredag for overtagelse og gjennomgang, avreise tidlig lørdag, overnatting langs ruten, og ankomst hjemmehavn i Sandnes søndag. Totalt ca 115 nm.

Ruten er vel ganske ordinær; https://kart.gulesider.no/m/3NmG7

Det jeg ser er at Askøy - Haugesund er 73 nm. Hadde planlagt overnatting her, men vi får se om dagslyset lar oss reise så langt første dagen. Er det noen anbefalinger på havn etter rundt 50 nm (sørspissen av Stord)? 

Håper å dele mange bilder underveis når turen starter! Råd og tips tas selvsagt imot - vi vil være to stk som seiler sydover.

Ikke mange bilder enda - så får dele noen fra vår nye båt :wink:

Elan.jpg.3026d83c39b1c01230c48047bbb0d970.jpg

5a798ebe10123_Elan2.jpg.0c4e5e8c8c488f3ba91cbd68b78c75d7.jpg

5a798ef102381_Elan4.jpg.b38ccb261b6feb67cb48473bf994dd70.jpg

5a798ef7d0220_Elan5.jpg.af8c21c8e47cfb24c1963ff66f22ab78.jpg

Gå på vestsiden av Stord. Ein mykje triveligare tur og faktisk marginalt kortare distanse. Må muligens ned med seil der det er trangest mellom øyene i Fitjar, men er verdt det. Langenuen er akkurat det, lang og kjedelig og godt traffikert av nyttetrafikk. 

Gi beskjed på IM om du ønsker mannskap, har gått turen noen ganger sjølv med seglbåt. Både med og uten stopp undervegs. 

Redigert av Troll 20 (see edit history)

Troll 20

Kommedal 27
Coronet 26 Family

Kenneth82 skrev for 2 timer siden:

Er det noen anbefalinger på havn etter rundt 50 nm (sørspissen av Stord)? 

Kommer litt ann på hvilken vei du går, men Leirvik og Sagvåg er begge greie havner sør på Stord.

Langevåg sør på Bømlo er kanskje enda bedre posisjon for veien videre ?

Selv ville jeg lagt meg på ball i Vedvika rett nord for Sagvåg. Hverfall hvis du er på ren transport og bare skal sove og fort videre, og ikke trenger til en benstrekk eller handlemuligheter..

Det er 2 moringsbøyer der du kan legge deg på. Skjermet og fin vik.

Så slipper du å bale deg inn i trange havner med ny stor båt og potensielt alene ombord også .

Det sagt så er det brygge der og, så du kommer deg på land om du vil, men det er en uthavn/friområde.

Gratulerer med ny flott skute, og velkommen som motorbåt til seilbåt konvertitt. Er selv en slik (Ca 6 år siden) og har ikke angret ett eneste sekund !

Redigert av Erik (see edit history)

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Takk for hyggelige ord og tips - og det er flott å lese om tilbud om brygge og mannskap - det varmer, og settes pris på! Atter et godt eksempel på Baatplassen på sitt beste  :thumbsup:

Bjørn Løvjomås skrev for 7 timer siden:

Koselig å gå inn til Mosterhavn  der er det greit å legge til. 

Gratulerer så mye med fin båt

Mosterhavn var godt tips - det er notert, takk!

Ask skrev for 7 timer siden:

Du kan overnatta gratis på flytebrygga mi i Valevåg, rett sør for Stord, om det høve for deg.

Gav selgar opp sjøen, eller har han kjøpt seg ny båt?

Utrolig flott tilbud - du skal ikke se bort ifra at vi tar deg på ordet, distansemessig er jo det perfekt! Selger har fått den velkjente 3-fot-syken, men var usikker på om det ble ny båt i år, eller i 2019.

Takk til @Troll 20 også om tilbud om mannskap - jeg har en som forhåpentligvis skal bli med, med god seilererfaring. Jeg må jo tross alt læres opp selv også på turen - en motormann kan jo ikke seile :wink: Når endelig dato blir satt, så har jeg dere "bak øret" dersom behovet melder seg. Det settes pris på!

I kveld er det papirarbeid med kjøpekontrakt, endringsmelding skipsregister, overføring eierskap av VHF-lisens, forsikring +++...

Kenneth82 skrev for 6 timer siden:

Ja dette ser jo ut som en mye mer spennende rute enn østsiden av Stord. Virker smalt - men min båt er jo mindre enn din @alidal, så det skal gå :yesnod:

Takk for tips!

Med mannskap i ny og ukjent båt, som kanskje ikke er helt samkjørte, ville jeg uten tvil valgt Nyleia.

Bildet viser Engesundleia på sitt smaleste(ca50m bred).

Nyleia er som en motorvei i forhold.

5a7b036c0c9da_Bilde76.jpg.e4ca2b5760de2d72a742323aaf5170fe.jpg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...