Tom Rør Svart 7.Februar.2018 Del på Facebook Svart 7.Februar.2018 Gratulerer med flott båt???? Sitér dette innlegget Link to post
Dr Nelson Svart 7.Februar.2018 Del på Facebook Svart 7.Februar.2018 For en flott båt. Skal holde utkikk for den i Gandsen:) Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth82 Svart 11.Februar.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Februar.2018 Takk for flere lykkeønskninger - det er hyggelig! @Dr Nelson, plutselig ses vi i Ryfylke, da må du bare hilse på Siste oppdatering er at båten nå er registrert på meg i skipsregisteret - venter bare på seil i retur fra Sverige og rigging. Håper på henting om 2-3 uker! Ang. rutevalg: Har plottet en rute som er en miks av de ulike anbefalingene vest for Stord - skal få lagt ut kartutsnitt litt senere. Kjekt med tips - også for senere turer med familien Ang. værforbehold: Vil anta at østavind er best-case for turen, vestavind går også så lenge sletta ikke blir for gale. Men som fersk seiler, hvor setter dere selv grensen for å dra utpå? Det er nok veldig individuelt, men innspill og råd mottas med takk - særlig mtp sletta. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 11.Februar.2018 Del på Facebook Svart 11.Februar.2018 Hei Som oftast toler båten meir enn mannskapet. Eg hadde unngått sønnavind. Om du får behov for det, er det uproblematisk å legga att båten i Valevåg ei veka eller to. 2,5 km til stopp for Kystbussen. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 11.Februar.2018 Del på Facebook Svart 11.Februar.2018 Har sett litt mer på denne nye båten din. Det er en av svært få seilbåter jeg har sett som har putene mot en vegg. Slik at du kan støtte puta mot veggen. Når jeg ligger med hodeputa på vanlige seilbåter, ser jeg for meg at den ramler i dørken. Med andre ord så likte jeg det i den båten din. Spent på erfaringene du gjør deg som nybakt seiler. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Kenneth82 Svart 11.Februar.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Februar.2018 Takk for det @Bjørn Løvjomås - skal ikke se bort fra at det blir noen erfaringsdeling underveis - og vi håper faktisk på en sørlandsuke i sommer, med endestasjon i Arendal (hvor fruen har slekt) - plutselig møtes vi for en kaffe Ja, sønnavind styrer vi unna @Ask - veldig kjekt med mulig stop i Valevåg, det er en greit å ha i bakhånd "i tilfelle rottefelle". Med slekt i Haugesund og Karmøy, er ikke (lande)veien så lang tilbake til Sandnes dersom vi må ta til nødhavn Takk! Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 11.Februar.2018 Del på Facebook Svart 11.Februar.2018 Arendalskaffien er beryktet.. ??? du er velkommen. Slenger ut fendere i morgen.. så de er klare til å ta i mot en Elan. ? Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Kenneth82 Svart 11.Februar.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Februar.2018 Dette blir nok rute-comboen etter forslagene tidligere i tråden; Unngår Engøysundet, men får likevel en godt merket rute som forhåpentligvis gir fine opplevelser Sitér dette innlegget Link to post
Trond123 Svart 12.Februar.2018 Del på Facebook Svart 12.Februar.2018 Det er et trygt og enkelt rutevalg. Gått der utallige ganger selv (med motorbåt vel og merke). Et annet alternativ kan også være ruten som er stiplet helt øst i kartutsnittet ditt. Sitér dette innlegget Link to post
Troll 20 Svart 12.Februar.2018 Del på Facebook Svart 12.Februar.2018 Hei igjen Eg pleier å gå denne ruten gjennom Fitjar: Kan se trangt ut, men er plenty med plass. Fin runde gjennom Fitjarøyene og muliggjør også ein pitstop i Fitjar for proviant eller bunkers om nødvendig. Passer også forbi Pilapollen som er flott naturhavn som bør besøkes på ferietur. Ellers kan eg også tipse om å gå på vestsiden av Huftarøy. Det er ein kjekkare tur enn østsiden der Bjørnefjorden kan være tøff med rett vindretning. Den vestre ruten går også forbi Bekkjarvik med sitt Gjestgiveri med mat av verdensklasse. Begge rutene slutter omlag ved innslaget til turen inn i Fitjar. Videre sørover er det jo egnetlig ikkje så mange valgmuligheter. Vindretningen og styrken vil avgjøre kor krysning av Boknafjorden skal foregå. Ang. vindretning, så er som nevnt tidligare sørlig vind ikkje å foretrekke - blir i alle fall vanskelig å segle noe bra da Vestlige retninger er heller ikkje å foretrekke om styrken blir stor nok, spesielt Sletta blir utrivelig da og også til dels Boknafjorden. lt av østlig går heilt fint så lenge styrken ikkje er for stor. Har sjølv gått med seglbåten hjemover fra Bergen og hatt 22-24 m/s over Sletta og Boknafjorden på nattestid. Vinden kom fra sørøst, så sletta låg nærmest flat, mens Boknafjorden var ganske så heftig. Ungene som låg og sov i forpiggen våknet når dei tilbrakte meir tid i luften enn på madrassen... Siden dette er ein transportetappe for å få båten hjem rekner eg med at motor vil bli brukt stort sett heile tiden for å holde farten på eit tilstrekkelig nivå til å rekke hjem ila. ein helg. Sett uansett storseilet også. Det bidrar stort sett positivt til hastigheten og ikkje minst stabiliserer det båten. Er det mykje vind, så setter du det med tilstrekkelig antal rev. Einaste grunnen til å ta seglet ned igjen, slik eg ser det, er om du stort sett har vinden midt i mot og det bare står og blafrer. Da hjelper det lite, alle andre vindretninger bør det være oppe. Er du skeptisk til å ta båten hjem pga. manglende seilerfaring, men vil lære på vegen så er det som sagt bare å ta kontakt. Eg skal nok klare å tromme sammen andre seglkyndige som også kunne tenkt seg ein tur som dette kun for turen sin skyld Sitér dette innlegget Troll 20 Kommedal 27Coronet 26 Family Link to post
Kenneth82 Svart 12.Februar.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Februar.2018 Takk for tipset @Troll 20 - vestsiden av Huftarøy er notert - Bekkjarvik skal vi faktisk besøke senere i vår (enten land- eller sjøveien), så er jo artig å kunne seile forbi på tur sørover Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 13.Februar.2018 Del på Facebook Svart 13.Februar.2018 Gratulere med flott båt! Virkelig et funn til en god pris. Noe slikt skulle vi hatt om vi konverterer fra MB til SB :) Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Kenneth82 Svart 6.Mars.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Mars.2018 Ting tar som regel lengre tid enn vi tror... Men etter lang postgang til Sverige, ventetid hos Boding pga ødelagte symaskiner, så vil vi få skuta hjem før påske. Må jo ha båtpåske Avreise til Bergen blir fredag førstkommende (9. mars), og vi kaster loss sørover grytidlig lørdags morgen (10. mars). Skal få igang mAIS - så håper vi på godt vær, og godt følge via Båtplassen PS; Takk @Sjøbliss - den lykkeønskningen hadde gått med hus forbi! Sitér dette innlegget Link to post
krone Svart 6.Mars.2018 Del på Facebook Svart 6.Mars.2018 Gratulerer med ny båt. Dette var seilbåten som stod øverst på lista etter at jeg solgte den gamle. Seilbåten. Men så ble det motorbåt i stede. Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 6.Mars.2018 Del på Facebook Svart 6.Mars.2018 Ingenting er vel bedre enn å hente en båt i Bergen! ? Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Framtia Svart 6.Mars.2018 Del på Facebook Svart 6.Mars.2018 Ingenting er bedre enn å dra fra Bergen, og spesielt med båt ? Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
lasmarquezas Svart 6.Mars.2018 Del på Facebook Svart 6.Mars.2018 Gratulerer med flott båt! Gleder meg til å følge ferden! Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth82 Svart 7.Mars.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Mars.2018 (redigert) Takk for hyggelige ord - håper Bergen viser seg fra en flott side i helgen! @lasmarquezas: fulgte deg og tråden for noen uker siden - du bytter ut mAIS/OnCourse med annen app? Hvilken vil du anbefale? edit, værmeldingene: vindprognosene endrer seg nesten daglig, håper det blir mer stabilt og gjerne bedre seilevind etterhvert som helgen nærmer seg. Søndagen ser kanskje best ut mtp vind i seilene. Redigert 7.Mars.2018 av Kenneth82 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
lasmarquezas Svart 7.Mars.2018 Del på Facebook Svart 7.Mars.2018 Kenneth82 skrev On 7.3.2018 at 6.27: Hvilken vil du anbefale? Vis hele sitatet Jeg vil helt klart anbefale Boat Beacon. Koster riktignok kr. 139.- for å laste ned (jeg har iPhone), men min erfaring var at den fungerte helt knirkefritt. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 7.Mars.2018 Del på Facebook Svart 7.Mars.2018 Da jeg hentet min båt lå det en ais-tranceiver i kofferten. Hadde nok kommet oss hjem uten, men så ingen grunn til å vente med montering av denne. God seilas til ny hjemmehavn! . Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Sjøbliss Svart 7.Mars.2018 Del på Facebook Svart 7.Mars.2018 Jeg hadde det samme men sleit litt med dårlig coax kabel så måtte velge mellom VHF og AIS, da ble det VHF. Skulle visst om nevnte app så hadde jeg installert den. Koster jo ikke mer enn en halvliter på Aker brygge (som faktisk bare er 0,4l). Håper været står deg bi, tvi tvi. Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
bjorngb Svart 7.Mars.2018 Del på Facebook Svart 7.Mars.2018 God tur. Vi snakkes en gang du har fått båten hjem :-) Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth82 Svart 8.Mars.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Mars.2018 Takk for det @bjorngb - ser frem til båtdrøs! Kan noen si meg om opplåsbar redningsvest er tillatt å ta med på fly, enten som innsjekket eller håndbagasje? Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 8.Mars.2018 Del på Facebook Svart 8.Mars.2018 Jeg har hatt min med på fly Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Ask Svart 8.Mars.2018 Del på Facebook Svart 8.Mars.2018 Hei Eg sjekka dette då eg henta vår båt i 2004. Då var det lovleg, men reglane kan ha blitt endra. Sjølve vesten er uproblematisk. Spørsmålet er om co2-patrona kan takast med. Separer vest og patron, og om naudsynt kan du kjøpa ein ny patron her i Bergen. God tur. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.