Jump to content

Ideer til Automasjon / Sensorer / Monitorering

jtfidje

Recommended Posts

Hei båtfolk!

I år blir det pussing og fiksing av nesten hele båten (ny motor, nytt elektrisk anlegg, pussing av treverk m.m.) Nå har det seg slik at jeg ikke er noe særlig "handy" av meg, og vil trenge en del hjelp og veiledning til mye av det som skal gjøres. Det har fått meg til å tenke litt: "Hva er det jeg er flink på som kunne vært kult?" - Svaret: "Jeg er datanerd. La oss programmere 'livskjiten' ut av båten!" - Problemet: "Jeg har ikke noen gode idéer til hva man kunne gjort".

Men kanskje dere har det! For å gi en bitteliten pekepinn på hva slags ting jeg tenker på så trenger jeg en måte å overvåke strøm "inn og ut" i båten. Jeg vil prøve å lage noe med en Raspberry Pi som kan vise detaljerte data av lading av batteriene både fra dynamo og solcelle, samt strømforbruk. Alt må kunne vises i intuitive og pene grafer fra et webgrensesnitt.

Jeg er av den oppfatning at alle idéer har potensiale til storhet! Kanskje klarer vi diskutere oss frem til nye, nyttige greier vi alle kan ha i båtene våre? 

Dette kan bli spennende.

Dette med strøm og overvåking av dette er jo alltid et hot tema, og det syntes jeg er spennende. Jeg tror det i tillegg er viktig at du lager noe andre kan adoptere med langt mindre kunnskaper en deg. Nå er det mange som er gode på elektronikk og data, men når det kommer til programmering så faller mesteparten bort.

For mitt vedkommende som har båten ca 2 timer fra bostedet er jeg interessert i alt som har med overvåking og forberedelse til bruk å gjøre.

Har i dag Telldus, hvor jeg overvåker temperatur en rekke steder i båten + styring av 220v ting av og på, i hovedsak frostvakter og luftavfukter.

Jeg kunne tenkt meg å se det samme som du nevner i innledningen, men også sett dette fra hjemmet. Hvor mye strøm har jeg på batteriene, skru lader av og på, skru landstrøm av og på.

Jeg skal tenke litt. Jeg kommer sikkert på mer etter hvert.,

Høne, øl og hornmusikk!

Dette blir gøy å følge med på, her er det kun fantasien som setter begrensing.

Jeg har dessverre ikke nok kunnskap på programmeringen så jeg har gjort dette litt via halvfabrikata og litt enkel programmering.

NMEA og navigering har jeg brukt Openplotter med signalK

12v strøm inn og ut (batterimonitor og solcelle) har jeg gjort via Victron energy: 

220v styres via Domoticz og nå RFXcom, tidligere Z-wave men det ble bare kluss siden jeg ikke har 220v konstant, kun på landstrøm.

Septiktankmåler via ett arduino-kort.

Alt går via MQTT til ett Node-red dashboard som en "frontend".

Jeg tenkte også litt på å integrere 12v anlegget (av/på med lys, kjøleskap, vannpumpe etc).

Men fant ut at den gang jeg skal bytte båt så må jeg treffe enten en som er like gadget-freak som meg selv, eventuelt reversere alt.

Den dagen jeg kjøper en båt jeg skal ha resten av livet så kommer jeg til å integrere alt, om det ikke allerede er gjort. Er jo mye fin elektronikk på de nye båtene i dag.

3 hours ago, Captain Chaos said:

Dette kan bli spennende.

Dette med strøm og overvåking av dette er jo alltid et hot tema, og det syntes jeg er spennende. Jeg tror det i tillegg er viktig at du lager noe andre kan adoptere med langt mindre kunnskaper en deg. Nå er det mange som er gode på elektronikk og data, men når det kommer til programmering så faller mesteparten bort.

For mitt vedkommende som har båten ca 2 timer fra bostedet er jeg interessert i alt som har med overvåking og forberedelse til bruk å gjøre.

Har i dag Telldus, hvor jeg overvåker temperatur en rekke steder i båten + styring av 220v ting av og på, i hovedsak frostvakter og luftavfukter.

Jeg kunne tenkt meg å se det samme som du nevner i innledningen, men også sett dette fra hjemmet. Hvor mye strøm har jeg på batteriene, skru lader av og på, skru landstrøm av og på.

Jeg skal tenke litt. Jeg kommer sikkert på mer etter hvert.,

Definitivt - hvis dette klarer å munne ut i noe fornuftig kommer jeg til å gjøre alt tilgjengelig på nettet sammen med en lettfattelig installasjons- og bruksanvisning. 

Fjernovervåken er klart en ting som hadde vært både kult og nyttig å få til. Har man WiFi tilgjengelig der båten ligger vil dette være en "enkel" sak. Hvis ikke ser jeg for meg det burde være mulig å få til noe med en SIM-kort modul slik at man kan hente ut informasjon ved hjelp av mobilnettet. Dette er notert!

3 hours ago, eysteind said:

Hva med overvåking av trykkfallet over dieselfilteret slik at det er mulig å få alarm når filteret begynner å tette seg?

Veldig lurt det her! Her gjelder det vel bare å finne en sensor man kan koble rett på en RaspberryPi og så vil jeg kunne ta meg av programmeringen av dette! Det er notert!

2 hours ago, Dreuf said:

Dette blir gøy å følge med på, her er det kun fantasien som setter begrensing.

Jeg har dessverre ikke nok kunnskap på programmeringen så jeg har gjort dette litt via halvfabrikata og litt enkel programmering.

NMEA og navigering har jeg brukt Openplotter med signalK

12v strøm inn og ut (batterimonitor og solcelle) har jeg gjort via Victron energy: 

220v styres via Domoticz og nå RFXcom, tidligere Z-wave men det ble bare kluss siden jeg ikke har 220v konstant, kun på landstrøm.

Septiktankmåler via ett arduino-kort.

Alt går via MQTT til ett Node-red dashboard som en "frontend".

Jeg tenkte også litt på å integrere 12v anlegget (av/på med lys, kjøleskap, vannpumpe etc).

Men fant ut at den gang jeg skal bytte båt så må jeg treffe enten en som er like gadget-freak som meg selv, eventuelt reversere alt.

Den dagen jeg kjøper en båt jeg skal ha resten av livet så kommer jeg til å integrere alt, om det ikke allerede er gjort. Er jo mye fin elektronikk på de nye båtene i dag.

Det her fungerer jo egentlig veldig bra! Jeg vet det finnes en platform som heter "Home Assistant" man kan hive inn på en Raspberry Pi f.eks og som har støtte for det meste av IoT protokoller - MQTT inkludert. Det vil kunne gi veldig lik funksjonalitet som det du beskriver. Jeg kjenner ikke til Venus, men det kan jo meget godt være det fungerer like bra eller bedre. Det er tydelig at her sitter du på mye kompetanse og erfaring! Kjempekult!

---

Jo mer jeg tenker på dette jo mer skjønner jeg at det blir veldig viktig med nøye planlegging for tilretteleggelse av mye forskjellig funksjonalitet. Har en tråd gående på Reddit også hvor bl.a. små kameraer i motorrom og på propell har kommet opp! Mye kult man kan gjøre. Jeg noterer ned alt både jeg og dere kommer på og vil prøve å lage en skikkelig plan for hvordan en kan klare å lage et skikkelig system ut av dette. Fortsett gjerne med brainstorming!

Vedr fjernstyring/overvåkning så løses dette med f.eks MQTT som du skriver.

Når båten min er i hjemmehavn så er den koblet på mitt hjemmenettverk via noen wifi extendere men er jeg på sjøen så går det via 4G routeren. 

Merker ingen forskjell siden all kommunikasjon inn/ut går via MQTT.

Har også lest litt om Home Assistant men siden jeg kjenner Domoticz så har jeg fortsatt i den gaten.

Venus støtter også MQTT som sender informasjon til RPI, i tillegg er det "ferdig tygd" mot batterimonitor og solcelle regulator så man kan hente ut den informasjonen man ønsker og sende den videre.

Alt dette kan bygges med en loddebolt og arduino eller tilsvarende, men erfaringsmessig er det greit å kjøpe noe som ser ut som hyllevare også. Lett at det blir "spagetti" av hjemme-prosjekter ;)

NMEA0183 via signal K er ganske enkelt, men NMEA2k / SeatalkNG har jeg ikke prøvd meg på enda. Vind, dybde og sjøtemp er vel det jeg "trenger" inni båten og det finner jeg via NMEA0183.

Jeg har en tråd her gående som heter:  "Stell, Vedlikehold og oppgraderinger av min -03 Bavaria 32" der jeg prøver å oppdatere om mine prosjekter.

Siden du monterer ny motor er vel den sikkert NMEA2k.

Jeg har en eldre "dum" motor, så det jeg kunne tenke meg er å gjøre den litt smartere med div sensorer som videresender til NMEA2k så jeg får den informasjonen til plotteren på pidestall. Det finnes NMEA2k sensorer å kjøpe men da er det nesten billigere å kjøpe ny motor med 2k. 

Redigert av Dreuf (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...