Jump to content

Erfaringer med Scand Baltic vs Nidelv 28?


Merlis

Recommended Posts

Hei! 

 

Nå er det noen år siden jeg har vært aktiv her inne, men det føles godt å skrive et innlegg her igjen! :) 

Min kone og jeg har vært "båtløse" nå i 4 år, og nå har vi tenkt til å begynne å se på båt igjen da begge savner livet på sjøen. Vi venter vårt første barn nå, så en sikker og barnevennlig båt er egentlig det vi er på jakt etter. Men over til spørsmålet mitt;
Vi har vurdert Scand Baltic som neste båt da den virker meget romslig og stødig til å være 29 fot. Jeg har tidligere hatt Nidelv 28 og kjenner denne båten godt. Men jeg vet ikke hvordan forskjellen er i plass, komfort, sjødyktighet, kvalitet og en del andre punkter på Scand Baltic vs Nidelv 28? Derfor hadde jeg håpet at noen her inne hadde noen erfaringer som kunne hjulpet oss litt i valget. 

Det må ikke være Scand Baltic eller Nidelv 28 heller, men ut fra hva jeg har lest meg opp til er dette to meget gode båter som også er enkle å selge dersom vi skulle bli smittet av "3-fot syken" etter noen år.

Jeg har fått med kona på å legge opp til ca 400.000,- i båt for å se hvor mye den blir brukt før vi eventuelt legger mer penger i det. Derfor er det primært båter fra 80-90 tallet som er innenfor vårt budsjett. 

Noen feil eller svakheter jeg bør se etter på Scand Baltic? 

Det viktigste for meg er å få en så komfortabel båt som mulig for budsjettet vårt, slik at jeg får overbevist kona om at båtlivet er verdt hver krone :) 

Link to post

Hvis du finner deg en Baltic, så er det ihvertfall en ting du bør sjekke nøye; flyndren og inn festingen av den i skroget.

Den sitter utsatt til og er ikke særlig solid.

Ellers er den en fantastisk godværsbåt med godt utnyttede fot.

Hentet en ny båt på verftet i 2000 og kjørte den til Bergen.

Ikke spesielt glad i store bølger, litt flat i bunnen akter, så det ble endel slag.

 

Link to post

Hei Traale, 

Takk for innspill angående Scand Baltic! Når du sier flyndren, hva tenker du på da? 

Det var litt overraskende å høre at den ikke var så god i store bølger da jeg følte Nidelv 28 jeg hadde tok bølger og sjø veldig bra bortsett fra en del sprut fra baugen og over vinduer og kalesje. Jeg hadde håpet/trodd at Scand Baltic var en meget god sjøbåt grunnet vekten og bredden den har. Men veldig nyttig info! 

Link to post

Overskriften din tilsier Baltic, men grensen din på 400 gjør jeg ville tenkt alternativt, helt klart. Du får nok nyere Nidel 28 for den summen. Du får også Marex 280 Holiday fra 2000-2002 til rundt den prisen. Eksempel denne som tidligere var i mitt eie : https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=113055979&fks=113055979 Da får du båt og motor fra 2002, liksom.. Trangere og smalere båt,  men jeg ville hatt det som et eksempel på hva du kan få for 400 i bakhode. Baltic til den summen blir nok tidlig 90-talls med ditto alder på maskinen. Det gikk er fin 96-modell Nidelv 28 med den samme Yanmaren som i Marexen i høst, mener den lå til 420. Den ble raskt solgt. Jeg ville nok heller sett på Baltic fra etter 2005 med Yanmar 6LP (290hk) som neste båten, når madammen mener båtlivet var helt topp :thumbsup:

Uannsett,  lykke til med båtvalg !

Link to post

Jeg hadde Baltic fra 80-tallet i to år. Riktignok med nyere motor, en VP KAMD42 fra 1997. Det var derfor jeg kjøpte akkurat det eksemplaret den gangen. Jeg ville nok ikke hatt Baltic med mindre motor enn det. Hva man får i dag for 400.000 vet jeg ikke, men for øyeblikkket er det bare denne til 480.000 som er fra 90-tallet. Generelt så har jeg alltid hatt følelsen av at det er relativt få Balticer der ute fra 90-tallet, det er enten 80-tallet eller fra 2000 og nyere. Solgte de lite båter gjennom 90-tallet, eller?

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Link to post
Key Freak skrev 11 minutter siden:

 ...Generelt så har jeg alltid hatt følelsen av at det er relativt få Balticer der ute fra 90-tallet, det er enten 80-tallet eller fra 2000 og nyere. Solgte de lite båter gjennom 90-tallet, eller?

 

Stemmer nok det, Key. Ikke mye jappetid da. Men det gjaldt jo alle merker. Mange merker som døde i den derioden, som nå i de siste årene.

Link to post

Flyndren er den stangen/jernet/røret som forbinder nedre del av roret med kjølen.

Baltic har en liten kjøl foran og under der som propell akselen kommer ut.

Båten var utstyrt med Volvo 212 HK og gikk vel 23 knop.

Det er jo alltid en prioriteringssak når de konstruerer et skrog, flatbunnede, og brede båter går bedre med mindre motor, men de slår mer i sjøen.

Det er jo bare å avpasse farten.

Link to post

Takk for mange gode svar og tips i tråden! Setter veldig stor pris på hjelp og tips i forbindelse med kjøp av «ny» båt! 

 

Worry; Synes Marexen så veldig fin ut og det kan også med tanke på Norske sommere være praktisk med en litt mer lun båt. 

 

Key Freak; Helt enig i at det er få Baltic og N28 fra 90-tallet til salgs. Det gjelder generelt. Men som Worry sier var det kanskje mangel på økonomi som gjorde 90-tallet tøft for båtprodusenter. 

 

Traale; Takk for god info om flyndren. Veldig godt tips å ta med seg dersom vi skal titte på noen Balticer fremover! Alltid greit å vite om svakheter når man skal ut å titte. 

 

Whiskey; Har faktisk ikke så god kjennskap til Inter 9000 eller Inlander båtene, så jeg skal ta en kikk på disse på finn.no. Når det kommer til Agder 840 har jeg tittet på disse og synes det er fine båter. Jeg har også kikket litt på Skarpnes 30 da det ser ut som romslige båter. 

 

Igjen, tusen takk for gode tips og råd fra dere! 

 

Redigert av Nidelv_lykke (see edit history)
Link to post

Gtir_man: Scand Atlantic kan også være et godt alternativ, men det er kun 1 stk til salgs på nettet nå, så jeg får ikke dannet det helt store bildet av båten. Har ikke sett den så mye tidligere, så er ikke helt sikker på hvordan båten er inndelt i forhold til Baltic? Er det flere varianter av innredning slik som på Baltic? Det jeg liker veldig godt på de litt eldre Balticene er at man har sofagruppen (som kan gjøres om til dobbeltseng) samt stikkcabin på hver side i cabinen som er veldig kjekt når barna er små. Da er det greit å ha litt ekstra tilsyn til de minste. Og etterhvert kan barna få en egen liten avdeling i AC. 

 

eehgil: Nimbus er også flotte båter, og det er båter jeg har inntrykk av at er meget solide. Kona har en drøm om mest mulig åpen båt for å nyte de beste sommerdagene. Men realiteten er at det er svært få dager i løpet av året hvor det er mer praktisk med åpen båt kontra en noe mer lukket båt. Tar med Nimbus i vurderingen! 

Redigert av Nidelv_lykke (see edit history)
Link to post

Synest ikke Baltic er lett å operere alene. hverken i havn eller ved tilegging i uthavn. Båten er stor og tung, men har godt vindfang! Også bakke inn i bås er den uoversiktlig med høy akterkabin, samme med operering av anker bak. Alternativt ville jeg hatt trustere i begge ender og fjernkontroll. Baltic er jo plassvinneren. 

Hadde valgt båt med hekkport om du vil ha en "lettbrukt " båt om du er ute alene eller kona er opptatt med barn.

Link to post
blue moon skrev 27 minutter siden:

Siden Inter9000 er nevnt, så har du også Skagerak900, forløpern til min.

Ganske likt innredet, med porten bak som kanskje sin største fordel. Rimeligere i drift og raskere enn Baltic også vil jeg anta, hvis det betyr noe. 

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=47387774

 

Men ikke så mye båt annonsert på denne tiden..

 

Takk for info om Skagerak 900. Dette var en fin båt som jeg ikke har tittet på. Hvordan er plassen i AC på den? en har ikke stikk-køyer i frontcabin? 

Link to post
hanto1 skrev 27 minutter siden:

Synest ikke Baltic er lett å operere alene. hverken i havn eller ved tilegging i uthavn. Båten er stor og tung, men har godt vindfang! Også bakke inn i bås er den uoversiktlig med høy akterkabin, samme med operering av anker bak. Alternativt ville jeg hatt trustere i begge ender og fjernkontroll. Baltic er jo plassvinneren. 

Hadde valgt båt med hekkport om du vil ha en "lettbrukt " båt om du er ute alene eller kona er opptatt med barn.

 

Jeg ser for meg at Baltic har godt vindfang med tanke på at den er relativt høy, noe som gjør at vinden fort får krefter ved sidevind. 

Det som gjør at jeg begynte å titte på Baltic er på grunn av plass. Jeg er veldig opptatt av å få kona til å like seg på sjøen, og da ønsker jeg å finne en mest mulig komfortabel båt med god plass. Det jeg ser som et minus med Baltic er at jeg synes uteplassen virker veldig "trang" i forhold til hva jeg hadde i Nidelv 28 jeg hadde. Det er ofte i uteplassen familien tilbringer mesteparten av tiden i båten (med eller uten kalesje). Det er også et inntrykk jeg har fått fra andre innlegg her på forumet at uteplassen er noe trang. 

Link to post

Jeg ville vurdert Master 820 eller Inter 9300 som er etterkommeren med enklere utgang bak.

De har faste sengeplasser med bra uteplass for den båtstørrelsen.

Baugpropell er noe man bør ha på disse båttypene.

Var det ikke grei uteplass i Nidelv 28èn?

 

 

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Link to post
Sitrin skrev 1 time siden:

Jeg ville vurdert Master 820 eller Inter 9300 som er etterkommeren med enklere utgang bak.

De har faste sengeplasser med bra uteplass for den båtstørrelsen.

Baugpropell er noe man bør ha på disse båttypene.

Var det ikke grei uteplass i Nidelv 28èn?

 

 

Ja, både Master 820 og Inter 9300 er fine båter med enkel adkomst til badeplattform. Kjenner ikke disse så godt innvendig, men får følge med på finn utover våren. 

Baugpropell hadde jeg på Nidelv 28en og det klarer jeg meg ikke uten på neste båt heller. 

Nidelv 28 hadde en fantastisk uteplass synes jeg. Det eneste som Nidelv 28 mangler er noe mer bredde for å få den litt mer stabil. Ellers en helt fantastisk båt som jeg vurderer sterkt på nytt. 

Link to post

Så på Inter 9000 og 9300 da vi var på uskikk etter ny båt. Men du verden så mye mindre plass det er i en Inter 9000 sammenlignet med en Baltic selv om begge er på 29 fot. Da ble det en fin Baltic fra 98 til litt over 500 lapper.

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
PiperBill skrev 12 minutter siden:

Så på Inter 9000 og 9300 da vi var på uskikk etter ny båt. Men du verden så mye mindre plass det er i en Inter 9000 sammenlignet med en Baltic selv om begge er på 29 fot. Da ble det en fin Baltic fra 98 til litt over 500 lapper.

Takk for info med tanke på plass! Plass er en meget viktig faktor for oss uten å måtte ha altfor «stor» båt. Jeg liker Baltic veldig godt, men har også begynt å titte litt på Atlantic. Mulig jeg synes den blir for stor når jeg ser den i virkeligheten, men den ser ganske lik ut som Baltic i løsninger osv. 

Det de fleste er noe misfornøyde med på Baltic og Atlantic ut fra hva jeg har lest er døren ned til AC/wc. Men jeg liker veldig godt de som har L-sofa varianten, da blir kanskje utfordringen med luken ned til AC noe mindre? 

Link to post

Vi er en familie på fire, to voksne og to barn. Vi Eier en  Scand Baltic fra åttitallet. Vi er kjempefornøyd med innredningen med dobbeltseng akter og stikkøyer til hver av barna foran. Vi pusset opp pentry oppe og nyter utsikten når oppvasken håndteres. Tacokveld I rundsitteren foran med TVen på er en slager. Med 300hk motor kan vi marsje i 20knop ved behov. Syntes båten er helt grei å manøvrere med thruster i baugen som en god backup. 

Link to post

solf01: Jeg også liker veldig godt løsningen med rundsitteren foran og stikkøyer til ungene foran. Det gjør at man når ungene er litt større kan få litt egne «avdelinger» i båten. Ungene kan være foran og se litt på TV på kveldene og oss voksne kan sitte oppe og bruke akterkabinen når vi skal sove. Slik har man 4 faste sengeplasser uten å miste sofaen i forkabinen. 

 

PiperBill: helt enig i at litt klatring bare er sunt på late sommerdager :-) Det var litt klatring opp og ned fra badeplattform, AC og forkabinen i Nidelv 28 vi hadde før også, men der var doen i forkabinen, noe som muligens gjør det litt lettere når man har besøk i båten. 

Link to post
PiperBill skrev for 14 timer siden:

Så på Inter 9000 og 9300 da vi var på uskikk etter ny båt. Men du verden så mye mindre plass det er i en Inter 9000 sammenlignet med en Baltic selv om begge er på 29 fot. Da ble det en fin Baltic fra 98 til litt over 500 lapper.

 

Baltic er vel nærmere 32fot enn 29. Så ja den er større enn 9000. Jeg liker veldig godt utseende på Baltic og Atlantic, dumt de ikke har modifisert seg noe på 30år, med feks en enklere løsning med utgang bak. Men jeg er skuffa på uteplassen i dem begge, det er lagt mer på størrelsen i fremkabin og der sitter i hvert fall ikke jeg ofte. Inter9300 er mye mer romslig ute enn Atlantic!

Redigert av blue moon (see edit history)

09 Sealine F37 - VP D4 260

Link to post
Nidelv_lykke skrev for 19 timer siden:

. Kona har en drøm om mest mulig åpen båt for å nyte de beste sommerdagene. Men realiteten er at det er svært få dager i løpet av året hvor det er mer praktisk med åpen båt kontra en noe mer lukket båt. Tar med Nimbus i vurderingen! 

For å tilfredstille fruens ønsker kan jeg bare anbefale en Princess Riviera 36. Enorm uteplass og samtidig stor plass inne. Fungerer også veldig bra i dårlig vær. Finnes vel også i 28 fots utgave.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...