Jump to content

Noen med erfaring med sorpsjonsavfukter?


jaka

Recommended Posts

Har hatt Munters MG50 montert siden ca. 2005 i en seilbåt fra 2003. Den har vært innstilt på like under 50% året rundt.  Når landstrømmen kobles til, så starter den. Resultatet av dette og av at gardinene har vært trekt for når båten ikke brukes er en innredning som er i meget god stand. Korrosjon har jeg aldri sett ombord, hverken på spotlights, speil, ledninger, eller andre ting. Muggsopp og jordslag er også fremmedord ombord.  Innredningen ser omtrent ut som da båten var ny for 15 år siden. Vet det er store ord, men teorien min var at om man har luftfuktighet som innendørs i ett hus, så holder kanskje alt som er inne i «glassfiberskallet»  like godt som om det lå lagret inne i ett oppvarmet hus. Foreløpig ser det ut til å stemme.  Båten vår har hatt avfukter tilkoblet året rundt,  og det begynte med at jeg tenkte at det var bedre å holde 100% av båten tørr, enn å kjøre 10% av båten hjem for å lagres tørt om vinteren. Båten har ingen varme på i den kalde årstiden, kun avfukter. Grunnen til at jeg ikke har varme på er for å unngå kondensering i den kalde årstiden på områder av skrog/dekk som ikke er isolert med divinycell. 

 

I sesongen er tørre dyner og tørt tøy en av bonusene, lykke til med sorpsjonsavfukteren, det vil lønne seg på sikt å ha en slik i drift.

Link to post
Share on other sites

Jeg har en all temp (ett eller annet) (er storebroren til den utgaven du har).

Den går hele døgnet, hele året. Fungerer aldeles utmerket. Fartøyet er 45fot og er en trebåt. Nå er fuktigheten jevn omtrent hele året. 

Den fungerer også som fartøyets ventilasjonsanlegg og sørger for at luften beveger seg litt.

 

Ja, den bruker jo litt strøm, men før jeg installerte denne så hendte det at fuktigheten regnet fra taket til tider. Og problemer med mugg forsvant!

 

Så dette er en god investering!

Link to post
Share on other sites

Litt etter strømpriser - regner en krone inkl nett - og forbruk på rundt 200 w havner man på 5 kr pr døgn for tørr og litt lunken båt uten korrosjon og mugg. Kanskje 1500 kr i året

Blir tilogmed trivelig å komme ned i båten på en vinterdag da den blir fort varm ettersom det ikke er fukt.

Tørre puter, og regntøyet kan henges dryppende til tørk inne etter båtturen.

På vinteren kan puter ol ligge i båten. Bare positive erfaringer, men det kan være lurt å åpne skap og stuerom samt ikke la puter ligge ut mot skottet i de kalde månedene.

Link to post
Share on other sites

mons skrev for 16 timer siden:

Litt etter strømpriser - regner en krone inkl nett - og forbruk på rundt 200 w havner man på 5 kr pr døgn for tørr og litt lunken båt uten korrosjon og mugg. Kanskje 1500 kr i året.

 

Munters MG50 trekker ca. 440w, og om den er nymontert så går den ganske mange timer i døgnet. Men etter som uker og måneder går tørker båten og avfukteren får færre driftstimer. Jeg sitter med en følelse av at avfukteren står for ca. 400 kw/h i løpet av vinteropplaget når settpunktet er like under 50%RH. Betaler for strøm over måler, så det er nok ikke veldig feil. Det er jo størrelsen på båten, fuktnivå på innredning, og om den er relativt lufttett som avgjør hvor mye fuktig luft man har ombord.  Tenker man seg at avfukteren bruker 400kw/h på ett vinteropplag, så kan man jo lure på hva meningen er med de fuktslukerene folk bruker. Tipper man ikke ser forskjell på ett hygrometer om man har dem eller ikke. Fuktslukere tror jeg kun fungerer mot dårlig samvittighet. 

Link to post
Share on other sites

Dersom ca. 400kw/h i løpet av 5 måneders vinterfortøyning stemmer, så blir det ca. 6 driftstimer i døgnet. I følge tabell i linken til munters så fjerner den ca. 70 gram vann i timen, dvs. ca. 4,2dl. i døgnet ved 6 driftstimer når temperaturen er 0 grader og fuktigheten ombord er 50%.  På en vintermåned med 0 grader i snitt og ca. 50% RHfjerner avfukteren da grovt regnet 12,5 liter. 

 

På sommeren en regnværsdag med 80% RH fjernes ca. 2dl vann i timen inntil båtens luftfuktighet er nede på 50%. Ved 50% RH fjerner den ca. 0,17dl i timen slik jeg leser tabellen.

 

https://www.munters.com/globalassets/inriver/resources/products/dehumidifiers/4363

 

Vil tro disse tallene stemmer ca. med de fleste av tilsvarende type sorpsjonsavfuktere, men at forskjellig effekt vil gi ulik driftstid.  Som man ser tar det ikke mer enn en dag å fylle en fuktsluker. 

Link to post
Share on other sites

Jobber om bord i Hulda nå. Avfukteren har ikke gått på flere uker, står avslått. Om bord er det 17 grader C og RF= 35 %. Eber'n går 10 timer i døgnet. Ute er det regn/sludd med frisk bris og temperatur omtrent 1 grad C. Avfukteren er en Maeco Junior som stanser av seg selv når temperaturen er nedi så der rundt 5 grader C. Til alle dem som får panikkangst fordi om de ikke har montert avfukter til 10 000 spenn. Har heller aldri tatt hjem madrasser, sengetøy eller klær. Slik det er nå, er det egentlig litt for tørt om bord, får utslett av den tørre luften.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har også en slik Maeco Standard avfukter som står i båten denne vinteren. Alle puter og alt er tørt, kjempekjøp. Tror den kosta meg 2000kr inkludert frakt. B-vare fra Amazon levert på jobbens kontor i Stockholm. Lett å ta i bagasjen hjem etterpå. Beste investeringen på lenge! 

 

Får se om jeg monterer den "fast" til sommeren. Kunne vært deilig å ha på regnfulle sommerdager. Om ikke jeg monterer den fast skal den i alle fall få stå i båten når vi er i hjemmehavn. 

 

Denne fastmonteringen ser jo helt knakende bra ut. Jeg har kun problemer med at dryppslangen fryser på vinteren og jeg har ingen mulighet til å styre den hjemmefra så detter temperaturen fra 10+ til 5- kan det fort bli frost. Måten jeg har løst det på er å legge slangen ned i en dunk med en akvarievarmekolbe. Da er vannet rennende når jeg kommer uansett temperaturen ute eller i båten. Prøvde en stund å slippe det rett ut i vasken men det ble bare surr. Frøys i ett sett og det tok evigheter å tine når varmen kom. Tror dunk og varmekoble blir løsningen fremover. 

 

2pcehlJFpahbvJL4z9PeFwbJEyXYqRHVdx1wHOjR

Link to post
Share on other sites

Jeg har også en Sandstrøm, veldig fornøyd bortsett fra problemene med frost, som Sjøbliss beskriver.  Jeg kjøpte en 2 meters varmekabel med 10 W/m på Clas Ohlson.  Hadde vel egentlig tenkt at den kunne følge vannet ut, for å unngå istapp og tett avløp, men det blir vanskelig.  Får kanskje heller stappe den ned i kanna, sånn som Sjøbliss har gjort med den akvarievarmeren.

 

@Pinkvin

Hvordan håndterer du avløp og evt. frostproblemer?

 

@Sjøbliss

Hvor mange Watt er den akvarievarmeren din på?

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Har to frostvakter i båten og ligger i Østfold. Det har ikke vært kaldt nok på de årene jeg har hatt den til at jeg har opplevd det. 

 

Men må legge til at jeg ikke lar den gå i frostperioder, er ikke noe poeng. Da er lufta tørr og fin. Så det blir som regel høst og vår. Evt i fuktige perioder om vinteren. 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...