Jump to content

Noen med erfaring med sorpsjonsavfukter?


jaka

Recommended Posts

Jeg har kikket på de avfukterne som Seatronic selger. Er vel sammt som TS har her ser det ut som.

 

Er det så mye vann i dampen fra denne at det renner ut - eller kunne man ført dette ned i kjølsvinet og pumpes ut derfra ved behov, eller koble seg på et annet utløp i skrogsiden ? Litt usikker hvordan man skal gjøre det - men det er jo noen andre dreneringer ut av båten "hist og her"

 

Må avfukteren stå mest mulig sentralt i båten eller er det samme hvor den settes?

Link to post
Share on other sites

Min båt står på land, så jeg vil ikke slippe noe vann ned i kjølsvinet, som kan fryse til is.

Gikk en stund uten at jeg var nedom båten nylig, og jeg gamblet litt på hvor ofte den gikk eller tok pause ut fra temperaturene (bruksanvisningen på Sandstrøm'en sier at den stopper på 0 grader).  Da jeg stakk nedom i forigårs var det bare såvidt det var plass til mer i kanna (tom kanne etter 12kg frostvæske), og denne sto ikke akkurat på en plass jeg ønsket meg noe søl...  Puh !

 

Jeg har hittil ikke tatt sjansen på det forslaget lenger oppe i tråden med å legge varmekabel oppi kanna, så den var det mye is i, og jeg måtte ta den med hjem.  Flyttet slangen fra Sandstrøm'en oppi oppvaskkummen inntil videre.  Siden det har vært rundtomkring et par minusgrader de to dagene siden, har nok avfukteren gått en del, og da var det som forventet en stor istapp ved utløpet og bortimot tett, da jeg stakk nedom med tom kanne i dag. Har hatt tre-fire ganger så stor istapp som på bildet under noen ganger, inkludert i dag. (Bildet er fra like før jeg endret til å bruke kanne i stedet)

 

IMG_4169.JPG.5e5c48f56ae2a9fa4fefe106894c6d25.JPG

 

Blir litt stress når den er så effektiv, og ikke stopper selv om temperaturen tilsier at det blir is.  Full oppvaskkum er jo like ille som full kanne.

Hvis jeg fjerner slangen, stopper avfukteren når den innebygde skuffen blir full, men det tar jo ikke lange tiden, for den er så liten.

 

Mulig jeg må prøve å tette båten bedre.  Det kommer kanskje for mye ny fukt inn.  Det står på en kalesje under presenningen, som er hengt opp i presenningstativet (bøylene får ikke plass).  Den er kneppet hele veien rundt og alle glidelåser er lukket. Men bak toppen av akterkabin er det en bortimot ti cm. åpning over hele bredden som jeg har prøvd å fylle opp med diverse bæreposer for å tette.  Hadde kanskje ikke helt nok av dem til å få det tett.

 

Det skal sies at jeg fikk disse problemene med is først like før jul.  Da hadde jeg nettopp levert inn den opprinnelige Sandstrøm-avfukteren til Elkjøp fordi den var død etter bare et par måneder.  Men det var da vel kuldegrader i tiden før midten av desember også...?

Fikk en helt ny klin lik avfukter i erstatning, men jeg mistenker at denne venter til det blir kaldere før den stopper, sammenlignet med den første jeg fikk.

 

Kan det tenkes at denne grensen er justerbar?

image1.png

Redigert av arnearmoa (see edit history)
Link to post
Share on other sites

On 2/14/2018 at 8:25 AM, Bitteliten said:

Jeg har kikket på de avfukterne som Seatronic selger. Er vel sammt som TS har her ser det ut som.

 

Er det så mye vann i dampen fra denne at det renner ut - eller kunne man ført dette ned i kjølsvinet og pumpes ut derfra ved behov, eller koble seg på et annet utløp i skrogsiden ? Litt usikker hvordan man skal gjøre det - men det er jo noen andre dreneringer ut av båten "hist og her"

 

Må avfukteren stå mest mulig sentralt i båten eller er det samme hvor den settes?

 

Man kan bruke slange for lufta, men de anbefaler maks 1 til 3 meter alt etter modell. Jeg har personlig lurt på å sette avfukter i motorrommet men høyt oppe slik at det blir fall mot luftehullene til motoren og montere utlufting hit. Ikke sikker på om det går men tror det skulle være mulig. Alternativ to er å legge drenering mot f.eks. kjettingkasse eller drenert stuverom akter. Alt avhenger av hvor man kan få montert avfukter. Tenker også at det kan være greit å ha mulighet for å føre vannet i en kanne vinterstid om nødvendig. Fastmontert/integrert er uansett kjempelurt og veldig ønskelig da den løse avfukteren tar mye plass og blir veldig klumpete å ha fremme. 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...
  • 1 måned senere...

Som sagt tidligere i denne tråden, så er avfukterne ifra clima-norge.no meget bra, jeg har benyttet meg av dem flere ganger og de kan stå på uansett temperatur! Jeg har aldri hatt problemer med mugg eller fuktighet etter installasjonen. Jeg har en 49 fots trebåt, og er avhenging av å holde en jevn luftfuktighet, det fungere meget bra med TS140 som jeg har ombord nå, de har nå byttet til ny modell....

Jeg velger kun de som fjerner fuktighet som damp, dette fordi man da ikke trenger å bry seg om temperatur. Den jobber døgnet rundt og sørger også for at all luft inn i fartøyet er ferdig avfuktet, noe som jeg virkelig ser verdien av. Før så iset det ofte ved ventilasjonskanaler etc. Nå har jeg ingen slike problemer, og jeg har selv valgt verdi på fuktigheten på luften for at den skal være best mulig for treverket! 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...