Jump to content

Tips til solid hverdagsbåt, bruksbåt


mingebretsen

Recommended Posts

Fra utgangspunktet da jeg lagde denne tråden, fikk jeg klart å definere bruk og behov mer ettervært. Konklusjon ble tilslutt et transportmiddel som kunne oppnå bra fart, og sitte inne beskytte for vær og vind når små barn skal i barnehagen en kald vinterdag. Gjerne innabords diesel for enklere og billigere drivstoff på større tank i havna. Med begrensa budsjett var det ikke lett. 

Men vi gikk tilslutt for en Örnvik 610 MC. Et par testturer fullasta med flyttelass til ripa, ga et godt inntrykk. Stabil når tunglastet, og kraftig motor. Får se i mer uvær hvordan den takler røff sjø. 

Tror den skal fungere bra. Når budsjettet ettervært blir større kan vi finne en hakket større og mer solid, mer arbeidsbåt lignende variant. Men uansett, fantastisk å igjen være båteier, 9 år siden sist

46866EA7-1B22-4B94-84F5-70B9A5788DC9.jpeg

21E13C2C-01E6-4154-806F-5FDD4F51F375.jpeg

B7E54AD4-2FD4-4C6D-BC3D-CCBD6B9C8711.jpeg

Redigert av mingebretsen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

Mercruiser motoren som er i min Orvik 610 har tatt kvelden. Alternativ er kondemnering eller nyrestaurert motor. 

Vi vurderer kondemnering. Vi har behov for ideelt sett litt mer romslig båt. 

Ser på Arvor 21 fots båt. Kahytten er skuffende trang, men det er høye fribord og enkelt å bevege seg rundt på akterdekket, så sånn sett romslig. Lett å få med mye bagasje, matvarer og barnevogn, samt kan folk stå ute. Vil transportere noe turister ut, samt vanlige transport til barnehage og butikk. Skulle helst funnet en lignende båttype, som hadde litt mer romslig i kahyttene, så gjerne 4 gjester kunne hatt sitteplass. Tips motas med takk

Link to post
Share on other sites

Rana 640 kanskje? Sjelden som hønsetenner men sikkert en grei som pendlerbåt. Enkelte har påhengsmotor som jeg tror er en stor fordel. 

Hansvik har også flere gode modeller.

Kommer ikke på flere båter i tillegg til "standardbåtene" som; jenneau, beneteau, quicksilver, uttern osv.

 

Ser Arvor 21 koster rundt 200k, så regner med at det er budsjettet ditt.

 

Personlig hadde jeg kanskje gått for noe Billigere, rundt 100-150K og fått skiftet motor. Halco 26, Draco Patrol eller lignende. 

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=154408895

 

 

 

 

 

 

 

 

Redigert av enslagsgjest (see edit history)

Jeg er en slags gjest

Link to post
Share on other sites

enslagsgjest skrev 3 minutter siden:

Rana 640 kanskje? Sjelden som hønsetenner men sikkert en grei som pendlerbåt. Enkelte har påhengsmotor som jeg tror er en stor fordel. 

Hansvik har også flere gode modeller.

Kommer ikke på flere båter i tillegg til "standardbåtene" som; jenneau, beneteau, quicksilver osv.

 

Ser Arvor 21 koster rundt 200k, så regner med at det er budsjettet ditt.

 

Personlig hadde jeg kanskje gått for noe Billigere, rundt 100-150K og fått skiftet motor. Halco 26, Draco Patrol eller lignende. 

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=154408895

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ingen dum båt den halcoen nei, romslig innvendig. Bra tips

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...