Jump to content
mingebretsen

Tips til solid hverdagsbåt, bruksbåt

Recommended Posts

mingebretsen   
mingebretsen

Hei,

Ser litt rundt på bruksbåter. Må tåle røfft bruk og vær, for bruk i fjord på vestlandet. Sett litt på Buster. 15 fot og opp, tenker aluminium båt kan være fint. Eventuelt plast båt alla Pioner Multi (?). Må ha grei cruising fart for å komme greit inn til fastlandet, og stabil i bølger og ustabil sjø. Grei kapasitet for å frakte varer fra fastlandet, mennesker eller dyr. For iland stiging på vanskelige steder, kanskje med passasjerer eller dyr, virker jo landingen på Pioner multi praktisk.

Hvilken modell regnes som mest solid, og mest stabil i sjø?

En liten kahytt eller vindskydd er absolutt ikke å forakte, men bør samtidig være plass utendørs for varer og finværsdager. Prisklasse brukt Under 100.000

Skjermbilde 2018-02-08 kl. 11.43.44.png

Edited by mingebretsen
la til eksempelbilde

Share this post


Link to post
Share on other sites
skorpo   
skorpo

Buster er ein fin båt, men eg vil ikkje seie at han er robust. Til det er han for lett og for tynn i godset.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
mingebretsen   
mingebretsen

Hva er et bedre alternativ da?

skorpo skrev for 22 timer siden:

Buster er ein fin båt, men eg vil ikkje seie at han er robust. Til det er han for lett og for tynn i godset.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Komodo   
Komodo

Pioner Multi og Steady 460 (som vi har) er solide båter som tåler å skrubbe litt i fjellet uten å ta skade av det. De er jo også nærmest vedlikeholdsfrie, og i motsetning til en alubåt trenger du ikke å tenke på tæring heller.

 

Men i den størrelsen du skisserer, altså 15 fot +, ville jeg slått det fra meg. Jeg synes det er et materiale og en produksjonsmåte som passer best til joller. Du har jo f.eks. PolarCirkel som også er av slagfast termoplast, men den blir nok for dyr. Øyen 530 eller sting er et alternativ dersom du trenger god plass ombord til transport. Breie og stødige båter, men ikke så mye å hvile øyet på kanskje :giggle: Veldig populære båter til bla teinefiske.

Edited by Komodo

Share this post


Link to post
Share on other sites
mingebretsen   
mingebretsen

Jeg ser for meg at størrelsen rundt 18 fot vil være fin. I denne kategorien ligger jo foreksempel da som tipset over her, Crescent. Crescent Bjørnen virker jo som en flott solid båt, som sikkert tåler litt sjø.

Jeg har selv erfaring fra Pioner joller, og vet værtfall at skroget der tåler en haug med misshandling, derfor virker jo Pioner Multi fin. Men denne er kanskje ikke like fin i sjø som for eksempel Crescent? Erfaringer?

Øyen 530 og Sting ser også fine ut.

Edited by mingebretsen

Share this post


Link to post
Share on other sites
Bårdp   
Bårdp

Vel av båter som har revnet og satt folks liv i fare her til lands de senere år er det vel nettopp Pioner.

Share this post


Link to post
Share on other sites
mingebretsen   
mingebretsen
Bårdp skrev for 11 timer siden:

Vel av båter som har revnet og satt folks liv i fare her til lands de senere år er det vel nettopp Pioner.

Aha, viste ikke om denne svakheten. Har bare hatt positiv erfaring med pioner, men det er nå endel eldre modeller jeg har brukt. Men disse andre ser jo absolutt romslige og stabile ut

Share this post


Link to post
Share on other sites
Faxen   
Faxen

Pioner multi er en veldig stødig båt. Med en 50 hester på hekken gjør den oppunder 30 knop.

Men den flate fronten slår veldig i bølger, og spruten står over hele båten.

Bunnsolid er den.

Share this post


Link to post
Share on other sites
mingebretsen   
mingebretsen

Der vi skal bo er det per dags dato ikke beskyttet havn. Må derfor basere oss på å ta opp båten når det blir meldt uvær. Her vil jo da en lettere båt være en fordel. Ser for meg å lage en lett provisorisk rampe med trestokker, og winche båt opp. 

 

Aluminiums båter på markedet. Kimple eller andre. Erfaringer med disse, og ferdigheter i sjø?

 

Etter ettertanke er nok 18 for unødvendig stort med det første, spessielt inntil vi får forhåpentligvis en bedre havn med tid.  13-14 fot vil vell være stort nok. 

 

Legger til at det er for helårsbruk altså. Handle mat, frakte barn til barnehagen osv. 

Edited by mingebretsen

Share this post


Link to post
Share on other sites
Komodo   
Komodo
mingebretsen skrev for 2 timer siden:

Etter ettertanke er nok 18 for unødvendig stort med det første, spessielt inntil vi får forhåpentligvis en bedre havn med tid.  13-14 fot vil vell være stort nok. 

 

Legger til at det er for helårsbruk altså. Handle mat, frakte barn til barnehagen osv. 

Da ville jeg kanskje sett på Pioner 14 eller 15. Større båt enn det så hadde jeg heller gått for glassfiber enn rotasjonsstøpt termoplast. PE er slagfast, men har lav strekkfasthet, det lurer mange. Min mening er derfor at de rotasjonsstøpte båtene ikke egner seg for stor motor. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
mingebretsen   
mingebretsen

Etter tenking ser jeg at vi ønsker mulighet for kalesje. Blir å frakte barn til barnehagen, og spessielt vinterstid er det greit å iværtfall ha noe å sitte bak, og mulighet for å ha oppe en kalesje. 

Og igjen siden vi ikke har havn, ønsker jeg en relativt lett båt, som kan dras på land med en winch relativt greit om uværet skulle komme. 

 

Har da sett på Buster med to sitteplasser bak, som da kan ha kalesje. Nå solgt riktignok. https://www.finn.no/133610867

 

Favoritten er vell Uttern C56. God beskyttelse for kalde barn i dårlig vær. Samtidig grei plass foran for transport av varer og utstyr. 

https://www.finn.no/130678056

 

Meninger og tips til alternativer som bør sees på i samme prisklasse? 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
is_620   
is_620

Har har nylig fått litt av samme behov som trådstarter,  og valgte en brukt Hansvik 18 Fisker med  vindskjerm  med dør. Satte på helt ny motor og hydr. styring.  Synes den er et godt kompromiss mellom plass til å frakte ting, sitte noenlunde i le og mulighet til gå i land fra bauen.

Brukes bare i sommer halv året så jeg bruker bare fremre del av kalesjen en sjelden gang , er like greit  å ta på olje hyre hvis det regner . For øvrig er det min andre Hansvik 18 Fisker - hadde en som min første båt fra 1979 - 83.

Share this post


Link to post
Share on other sites
LM 605   
LM 605

Ser du har kikket på Uttern C 56.  Har "lik" båt som denne, bare i ny utgave som i dag heter Sandstrøm 565 CC. Ypperlig "bruksbåt" til fisking, transport, eller alt annet på sjøen. Kikk på sandstrom innovation.se

Edited by LM 605

Share this post


Link to post
Share on other sites
mingebretsen   
mingebretsen

Av båter på Finn nå har jeg notert en Askeladden Big game 540, og en Lami 570 AC. 

Har noen noe tanker om sammenligning av disse?

jeg liker utformingen av Lami langt bedre. Men hva er erfaring med såpass godt brukt motor?

 

https://www.finn.no/138167328

https://www.finn.no/136302439

Edited by mingebretsen

Share this post


Link to post
Share on other sites
enslagsgjest   
enslagsgjest

Yamaha 2. Takter er vel noe av det mest driftssikre og solide ute der, så lenge den er godt vedlikeholdt. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Korsfjord   
Korsfjord

Askeladden må være ombygd, tror ikke det ble laget noen lukket utgave av 540 Big Game (Det var vel en Yamarin produsert på lisens, for øvrig). Om jeg har rett, bør man vel ta et kritisk blikk på utførelsen av ombyggingen. Stiller meg også tvilende til toppfarten, tror ikke 35 knop er oppnåelig med 60 hk på en slik båt. Men motoren er jo ganske ny, det er jo bra.

Yamahas totaktere er jo solid ja, men eksemplaret på Lamien er jo nesten 30 år gammel, og man bør kalkulere med utskiftning. Ingenting varer evig. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
REMA   
REMA

Buster går dårlig i krapp sjø. Det er ganske vanskelig å finne en god sjøbåt, hvor pakken inkluderer komfort i dette segmentet. Den beste båten for en kombinasjon av bruksbåt og komfort vil jeg si er yamarin cross serien. Disse har gode sjøegenskaper, er forholdsvis robuste og gir deg god komfort med smarte løsninger. 

Andre merker det er verdt å ta en titt på er; Silver, Bella Falcon, Ockelbo, AMT og Finnmaster Husky. 

 

Av de nevnte er Ockelbo den mest primitive når det kommer til komfort, men den mest robuste.

 

Det som jevnt over kjennetegner alu-båtene er at de koster en del mer enn tilsvarende i glassfiberbåter. De er dessuten lettvektere som innskrenker sjøegenskapene en del. 

 

Når det er sagt er det flere andre gode produsenter som produserer alu-båter av svært høy kvalitet som Kaasbøll eller Kværnø. Disse er populære blant utleiere her i distriktet siden de er stabile og veldig gode selv i ganske røff sjø. De har på den andre siden ingen komfort å snakke om. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
mingebretsen   
mingebretsen

Ser på en Yamarin 5800, som et alternativ mot Lami.'

Lami finner jeg intet om på nett. Yamarin er det noe om, deriblant en relativt negativ anmeldelse i Båtmagasinet fra 1993. Nå ser jeg riktignok på en modell fra 98. Vet ikke om endringer i skroget ble gjort?

Har noen erfaring med Yamarin? Fant flere eldre poster på forumet hvor folk virket fornøyd, men det var 10-15 år gamle poster så vet ikke om brukerne er aktiv på forumet lenger.

Testen i båtmagasinet mente hytte var for langt fram, og den gjorde det særs dårlig i bølger.

Har folk erfaring?

Share this post


Link to post
Share on other sites
REMA   
REMA
On 2/9/2019 at 11:28 AM, mingebretsen said:

Ser på en Yamarin 5800, som et alternativ mot Lami.'

Lami finner jeg intet om på nett. Yamarin er det noe om, deriblant en relativt negativ anmeldelse i Båtmagasinet fra 1993. Nå ser jeg riktignok på en modell fra 98. Vet ikke om endringer i skroget ble gjort?

Har noen erfaring med Yamarin? Fant flere eldre poster på forumet hvor folk virket fornøyd, men det var 10-15 år gamle poster så vet ikke om brukerne er aktiv på forumet lenger.

Testen i båtmagasinet mente hytte var for langt fram, og den gjorde det særs dårlig i bølger.

Har folk erfaring?

Min erfaring med Yamarin er at det er veldig gode og sjøsterke båter. Jeg har riktignok ikke prøvd eldre modeller, som du nevner, men en nyere (2014 Yamarin 56 SC). Den leverte på alle plan. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
ivar   
ivar
mingebretsen skrev On 9.2.2019 at 11.28:

Testen i båtmagasinet mente hytte var for langt fram, og den gjorde det særs dårlig i bølger.

Har folk erfaring?

 

har etterfølgeren 5940.  Man sitter langt fram og skroget har god bæring i forskipet. Så i krapp motsjø så er det bare å trekke av på gassen  - da slamrer det godt om man forsøker å kjøre friskt. 
Men det er et skrog som oppfører seg nøytralt med liten planingsterskel, slik at man kan kjøre i halvplan om man må. 
Og så er den veldig god å kjøre i unna- og sidesjø 

Share this post


Link to post
Share on other sites
jerognal   
jerognal

Har min 2. Yamarin 4730. Virkelig gode sjøbåter. Det eneste jeg kan si mot Yamaring er at de alle blir fryktelig fort matt i "lakken". Nå har jeg bare kjøpt brukte og mulig de ikke har vært stelt så godt med når det gjelder båtpuss. En annen grunn for Yamarin er jo at de fleste går med Yamaha motor. Det er iallefall et stort pluss syns jeg.... Hadde fryktelig lyst på Hydromarin i fjor, men klarte ikke finne en når eg skulle handle....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...