Jump to content

Vann i dieseltank


kilarn

Recommended Posts

Hei 

 Ser det er skrevet mange tråder om dette temaet, men starter en tråd likevel, da problemet jeg har er av en litt annen karakter. 

 

Har en Myra 24 sjark med en Perkins 4108. Det er to dieseltanker på ca 100 l hver, plassert på st.b og bb side akter. Det er nedtapping på begge tankene. 

 

Fylte opp begge dieseltankene i høst før vinteren for å unngå kondens. Starter motoren ca en gang i uka. For et par uker siden startet jeg motoren, men etter ca 10 min slakket den seg ned og stoppet. Tappet da ned grovfilteret og det var fullt av vann. Skiftet da alle dieselfilter og tappet ned tankene helt til det kom diesel. Startet opp motoren igjen, den startet, men det samme gjentok seg. Etter ca 10 min stoppet den. Akkurat samme problem, filtrene fulle av vann. 

 

Har prøvd flere ganger å starte opp, men samme gjentar seg. Begynner å bli litt frustrert over dette og det begynner å gå hardt ut over filterbudsjettet ?

 

Noen som har tips og råd? 

Ting som jeg kan ha oversett? 

Alle tips mottas med stor takk! ? 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Vaselin på gjengene til påfyllingslokkene hvis de er utsatt for vann kan være ett tips.

 

Om du har mulighet til å komme til med ei pumpe i bunnen av tanken via påfyllinga, eller på annen måte, så pumpe opp noen liter på hver tank. La det stå i noen timer så ser du om det er mye vann. Så gjenta til det ikke kommer vann lengre. 

--

Men du sier at det er nedtapping på begge tankene. Betyr det at det er jur i bunnen av tankene? Da kan du evt tappe ut fra bunnen av tankene der. Vannet ligger på bunnen så det skulle gjøre susen. 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
kilarn skrev 1 minutt siden:

Hei. 

Skal huske på den med vaselin. 

Her nedtapping på bunnen av tankene ja. Tapper ned helt til det kommer ren diesel, men det som er så rart er at motoren får ren diesel i 10 - 15 min før den får vann?!?!

 

Kan det være skvalpeskott i tanken som gjør at vann ligger i lommer langs bunnen som ikke kommer før "senere"? Da ser jeg for meg at noe i den dur kan skje.. men det burde komme med når du tapper ned. 

 

Kanskje tappe ned "bigtime", 20 ltr fra hver tank eller noe og la det stå og "stikke det om" når vannet har lagt seg på bunnen?

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev 1 time siden:

Vaselin på gjengene til påfyllingslokkene hvis de er utsatt for vann kan være ett tips.

 

Enig i at problemet kan være påfyllingslokket, men det er vel helst pakningen som er problemet da, ikke gjengene på pluggen. Men det er jo greit at den er lett å skru også.

 

Sjekk også at du har en svanehals opp på slangen til luftenippelen :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...